Apples börsvärde på ny rekordnivå

Permalänk
Skrivet av mcznarf:

Men tack vare avregleringar så har vi den krisen vi har idag!

Skämt åsido. Jag tycker ekonomin ska användas som ett verktyg för att förbättra samhället (svårt att definiera vad som är ett bra samhälle, men det får väl folk rösta om). Jag ser inte ekonomin som ett väsen i sig och vill inte att den styrs av en "marknad" som påverkas av virriga, nervösa, risktagande-med-andras-pengar finansvalpar. Ekonomin idag bygger i mångt och mycket på luft där den som kan manipulera ekonomin bäst kan trolla fram pengar till sig själv, medan samhället får stå för notan.

Det finns otaliga exempel där stater har blandat sig i för att påverka marknadspriset på det ena eller andra sättet i valutor, råvaror osv. Vad detta gör är att det blir en skev bild för alla parter. Man vet inte det rätta priset. Om du såg vad blankningsförbudet ledde till förra hösten i Frankrike, Italien, så såg man att aktiekurserna blev fruktansvärt volatila. Varför? Man förhindrade blankarna att driva ner kurserna till en nivå snabbt för att kunna få ett rättvist pris så fort som möjligt. Kampen mellan tjurarna och björnarna får inte hindras av någon tredje part, (staten). Samhället får alltid betala för att staten ska alltid visa att dom kan minsann ställa saker tillrätta. I slutändan är det alltid dom svaga som får betala. Dom rika blir rikare, dom fattiga blir fattigare. Se USA. Hade man låtit dom rika falla hade man haft en annan situation idag. Att staten är så involverad idag gör systemet bräckligt i form av att en enskild/enskilda individer kan påverka.

Skrivet av mcznarf:

Jag förstår inte varför du vill ha ett system som man inte kan kontrollera? Det finns väl inga andra sammanhang där något så stort och viktigt som påverkar allt och alla på vår jord ska stå UTANFÖR vår kontroll. Nej, jag tycker hela tänket är märkligt. Självklart kommer inte alla delar av ekonomin att gå att kontrolleras av alla alltid, men det borde vara eftersträvansvärt att man får vara med att påverka det som påverkar en själv.

Sen är inte dagens politiska system med EU i spetsen bra heller.

Varför jag inte vill ha ett system som man kan kontrollera är just att det kan manipuleras. Man kan inte kontrollera en marknad. Det är helt omöjligt. Vad du anser är rätt pris, fan vi tar apple som ett exempel för det är lite av topic.
Folk anser att apple är köpvärt nu, en del gör det inte. En del spekulerar i uppgång en del spekulerar en nedgång. Om en stat skulle blanda sig i och peka lite med sin pinne och sätter blankningsförbud sätter investerarna i gungning. Många frågor reser sig, varför sätter dom ett förbud att blanka? Mår företaget bra? Vad är det rätta priset nu, vet dom något som inte vi vet? osv osv. Detta leder till osäkerhet och det är det värsta som finns för en investerare. Alla vill verka i en så stabil marknad som möjligt. Jag tycker detta är fel. Än en gång om ett företag sköter sig så premieras dom av marknaden. Sköter dom sig inte ska dom straffas.
Jag har valt exempel som aktier/företag. Ekonomi är större än så vi men jag har valt det nu Annars blir diskussionen alldeles för stor och ämnet kan glida över till allt annat inom ekonomi när topic är om apple och dessa aktiekurs och aktier generellt.

Jag håller med i sista meningen dock, här har du en jättestor organisation som vill påverka marknaden men det är så stort ämne att vi ska nog undvika det för att gå totalt offtopic

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Nej för att det är ju bättre att ha en passiv stat som orsakar att vi blir beroende på utländsk produktion för att vi ska överleva, än att våra egna industrier ska klara sig och ha en starkare position på marknaden genemot andra nationer..
Se Grekland som ett fint exempel, de har inte längre en värdefull inhemsk produktion, och därför inget att handla med.
Låt Svenska företag och industrier krascha, och förr eller senare så blir det ett helvete för nationen när vi står där med tomma fickor och ingen export, likt Grekland.

Det ända en stat kan göra är att göra det enkelt för företag att komma hit och etablera sig. Hur? det får politikerna bråka om, men dom ska inte påverka priset på varorna som produceras, dom ska inte beblanda sig med företag överhuvudtaget. Jag är helt med och positiv om järnvägar uppgraderas, att vägar lagas så att volvo kan skeppa sina lastbilar enklare och snabbare, att hamnar hålls i trim, att vi har en välbyggd IT-infrastruktur och dylikt.

Staten ska helt enkelt göra det attraktivt för företag att komma hit och etablera sig. Man måste veta att om ett företag går omkull så kommer ett annat upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Du kan inte ha både kakan och äta den. Alla investeringsformer ger någon form av förräntning och så gott som alla företag tar in lån från banker eller investerare.

Du missförstod mig nog, vad jag menade var att om man ska investera sina pengar är det inte direkt någon bra idé att ha pengarna på ett vanligt bankkonto utan istället bör man investera pengarna i t.ex aktier, fonder, optioner eller vad man nu tycker passar.

Och vad jag har försökt säga är att jag tycker att banken borde kunna tillhandahålla en form av konto där banken helt enkelt inte lånar ut dina pengar utan endast förvarar de likt att ha ett bankfack fast i elektronisk form.
Naturligtvis kommer man inte få någon ränta, det förstår vem som helst.
Så oavsett om banken går omkull så finns dina pengar där och kan inte användas för att betala bankens skulder.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Kan inte ni så kallade "apple-haters", eller vad ni är, sluta särskriva! Det är enormt frustrerande att läsa.

Super-kris, journalist-kåren, journalist-högskolan, Apple-fanboys, men börsvärdet och hjärntvättade klarade du av!

Permalänk
Medlem

Bara väntar på att bubblan skall spricka f**k apple, är så jävla trött på dem de tror att de alltid är först och bäst på allt i hel*ete heller.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Aktien är inte särskilt högt värderad. Det finns ingen bubbla. Om deras produkter börjar sälja sämre så kommer värderingen sjunka i takt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Det finns otaliga exempel där stater har blandat sig i för att påverka marknadspriset på det ena eller andra sättet i valutor, råvaror osv. Vad detta gör är att det blir en skev bild för alla parter. Man vet inte det rätta priset. Om du såg vad blankningsförbudet ledde till förra hösten i Frankrike, Italien, så såg man att aktiekurserna blev fruktansvärt volatila. Varför? Man förhindrade blankarna att driva ner kurserna till en nivå snabbt för att kunna få ett rättvist pris så fort som möjligt. Kampen mellan tjurarna och björnarna får inte hindras av någon tredje part, (staten). Samhället får alltid betala för att staten ska alltid visa att dom kan minsann ställa saker tillrätta. I slutändan är det alltid dom svaga som får betala. Dom rika blir rikare, dom fattiga blir fattigare. Se USA. Hade man låtit dom rika falla hade man haft en annan situation idag. Att staten är så involverad idag gör systemet bräckligt i form av att en enskild/enskilda individer kan påverka.

Skrivet av Kadjoopplo:

Varför jag inte vill ha ett system som man kan kontrollera är just att det kan manipuleras. Man kan inte kontrollera en marknad. Det är helt omöjligt. Vad du anser är rätt pris, fan vi tar apple som ett exempel för det är lite av topic.
Folk anser att apple är köpvärt nu, en del gör det inte. En del spekulerar i uppgång en del spekulerar en nedgång. Om en stat skulle blanda sig i och peka lite med sin pinne och sätter blankningsförbud sätter investerarna i gungning. Många frågor reser sig, varför sätter dom ett förbud att blanka? Mår företaget bra? Vad är det rätta priset nu, vet dom något som inte vi vet? osv osv. Detta leder till osäkerhet och det är det värsta som finns för en investerare. Alla vill verka i en så stabil marknad som möjligt. Jag tycker detta är fel. Än en gång om ett företag sköter sig så premieras dom av marknaden. Sköter dom sig inte ska dom straffas.
Jag har valt exempel som aktier/företag. Ekonomi är större än så vi men jag har valt det nu Annars blir diskussionen alldeles för stor och ämnet kan glida över till allt annat inom ekonomi när topic är om apple och dessa aktiekurs och aktier generellt.

Jag håller med i sista meningen dock, här har du en jättestor organisation som vill påverka marknaden men det är så stort ämne att vi ska nog undvika det för att gå totalt offtopic

Jag är inte lika insatt i blankning och aktier som du är, så jag lämnar den debatten åt dig att vinna. Jag tycker dock det är intressant att diskutera ekonomi ur ett större perspektiv. Off topic blir det ju tyvärr, men jag vill ändå säga detta:

Jag tycker inte det finns någon poäng med en ekonomi som sådan om den inte används för samhällets bästa. Detta är min utgångspunkt, måhända flummig och svårdefinierad. Två stora ekonomiska aktörer kan inte utföra stora affärer med till exempel ett lands råvaror utan att det berör tredje part (samhället). Därför bör samhället i form av staten (en organiserad representativ form av samhället i sina bästa stunder), kommuner eller liknande påverka sådana affärer så att inte samhället tar skada. Notera att jag pratar om storskalig ekonomi, om jag köper din begagnade cykel så har ingen annan med det att göra.

Sedan köper jag inte att systemet/ekonomin vore mer bräckligt för att staten blandar sig i. Staten kan vi alla på ett systematiskt och förutsägbart sätt påverka i en demokrati, men denna möjlighet finns inte med privata företag som ofta agerar kortsiktigt och irrationellt. Staten kan aldrig helt kontrollera en ekonomi, som du skriver, men bara för det så tycker jag inte staten ska lägga sig platt istället för att påverka i en positiv riktning.

Jag förutsätter ju dock att det kan finnas en god, icke-korrupt stat. Du verkar inte ha en lika positiv syn.

Förövrigt är det lika illa om en stat agerar som en av de här stora ekonomiska aktörerna. Ett exempel är statliga SJ som innan avregleringen nyligen ju hade monopol, men ändå agerade "marknadsmässigt" (eller vinsmaximerande) med skyhöga priser, dålig service o.s.v.
Då är det faktiskt bättre med dagens system med olika aktörer som kör tågen, även om jag tror det bäste vore med ett SJ med monopol utan vinstmaximeringssyfte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av this:

Apple har lyckats eftersom de gör produkter som tilltalar de flesta. Det har redan bevisats i undersökningar att mindre begåvade människor, kanske då främst tekniskt oftare väljer Apple produkter då de anses vara enkla att använda. Samtidigt är deras produkter väldigt låsta och ger inte användarna så stora friheter, varför dem inte gillas av mer tekniskt kunniga konsumenter. Jag ska väl egentligen inte dra några förhastade slutsatser av detta, men jag skulle nog kunna gissa att de flesta här föredrar Android/M$ Windows. Men eftersom den största delen av världens befolkning inte är som oss så har Apple verkligen lyckats med sin affärsidé, vilket var precis det jag tänkte komma till.

Hahah, den vanliga gamla SweC-kommentaren. Att alla bönder väljer iPhone medan alla genier här på SweC väljer någonting annat. Jag är civ. ing och civ. ek och jag har iPhone. Alla mina vänner har iPhone. Vi bryr oss inte om att andra som inte är som oss också har iPhone. Ändå kan vi oändligt mer om teknik än exempelvis du. Hur får du ihop det?

I övrigt; om du är ett sådant geni kanske du ska lära dig skillnaden mellan de/dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är svårt att överhuvudtaget jämföra dessa företag eftersom ingendera klarar att verkligen konkurrera på marknader där den andre är som starkast. På Microsofts stora marknad har Apple knappt några ersättningsprodukter att tala om. Det största skillnaden är egentligen att Apple just nu dominerar en relativt ny marknad där produkten är under fortsatt snabb utveckling, medan Microsoft håller tag om en ganska trögt förändrande marknad.

Jo jag förstår vad du menar! Men det jag skrev var inte menat som en jämförelse Apple/Microsoft.

Utan det företag som kommer att tappa mark heter Microsoft. Då många användare går från Windows till Mac!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

vad kul att det går bra för dom trors att grundaren är död,snart börjar dom väll tillverka bilar och annan skit.

själv så har jag stampat sönder min i 4s skit telefon så om det är nån som vill nåt så får dom skicka brev

edit har en samsung galaxy note nu skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av imortalse:

vad kul att det går bra för dom trors att grundaren är död,snart börjar dom väll tillverka bilar och annan skit.

själv så har jag stampat sönder min i 4s skit telefon så om det är nån som vill nåt så får dom skicka brev

Troll much? Varför i hela friden skulle de börja tillverka bilar?

Så du skulle förstöra en 6000kr telefon och inte sälja den? Finns ett ord för sånt... Börjar på "i" och slutar på "t".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagis2k:

Bara väntar på att bubblan skall spricka f**k apple, är så jävla trött på dem de tror att de alltid är först och bäst på allt i hel*ete heller.

Vilken bubbla? Vet du vad en bubbla är?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AcolYte:

För att börsvärdet är högre än Sveriges BNP, högre än HELA USA:s detaljhandel etc. det är inte rimligt och det kommer falla.

Du har rätt, även om jag som tekniskt kunnig inte fattar ett dyft av OS X, det är för enkelt och automatiserat, behöver du fixa något i OSet (eller hårdvaran) får du snällt gå in i en butik och betala hutlösa överpriser för att de ska installera en uppdatering eller sätta fast RAM-minnet ordentligt.

Sen stör jag mig på alla dessa som skriver M$, wow, ni är klyftiga ni.

Lol, eller lära dig UNIX. OS X är UNIX, vet inte om jag skulle säga att det är för enkelt och automatiserat. Behöver du fixa någonting i OSet är det inga problem, men det antar jag du vet om du är så pass tekniskt kunnig..

Vad är det för märkliga arbiträra mått på orimlighet du fått fram? Varför är det inte rimligt? Kan du någonting om nationalekonomi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Till vilken nytta???

OK, mitt förra inlägg kanske var lite väl; inte så underligt att det 'försvann'.

Det jag ville säga hursomhelst är att rymdindustrin, förutom att den är hemskt intressant, ökar människors förståelse av universum och många saker utvecklade för ex-terra-ändamål kan användas och används på jorden också. Jag jobbar visserligen för Apple men har ingen orsak att ogilla dom, irrationell eller ej, då jag ej är kundsupport längre. (Kundsupport kan göra en människa rätt bitter )

Det var inte mer än en önsketanke hursomhelst )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

När vi (cheferna) bestämda att man skulle införa mac på min arbetsplats, så var ett av argumenten att Apple som företag är så högt värderat, och att de gör så stor vinst. Därför skall vi också börja köpa deras produkter. Är det någon som ser något problem med det argumentet ?

Bla. Samsung gör det kanske!

Orginalet anno 1969...

Kopian.

Edit: Förlåt jag gjorde ett misstag innan...

Orginalet anno 1875!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

De som är intresserad av vad kommer göra med sina 97 miljarder USD kan lyssna in imorgon....

http://www.engadget.com/2012/03/18/apple-cash-reserves-confer...

Permalänk
Medlem

Såja... Då gick Apple ut med att de tänker göra återköp av aktier och utdelning till aktieägare i storleksordningen 45 miljarder dollar, eller ca 304 miljarder svenska kronor.

Källa: http://www.apple.com/pr/library/2012/03/19Apple-Announces-Pla...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Då många användare går från Windows till Mac!

Jag har svårt att se att ökningen varit särskilt noterbar. Visst, nu hittar du även MediaMarkt som återförsäljare av Mac, men har antalet användare verkligen ökat nog för att nämnvärt förändra den totala statistiken? iPhone och iPad är en marknad för sig, och än om de är populära har jag sett att dessa kunder valt Mac i någon större utsträckning. Fast du kanske har siffror som visar annat?