Permalänk
Medlem

Upplåsning av Amd Phenom II X4 960T

Tja! Jag försökte nyss att "låsa upp" min fyrkärniga 960T till en 6 kärnig via core unlocker. Kör med det nu i windows och jag har inte märkt några problem. Har några frågor som jag hoppas att ni kan besvara.

1. Det står att mitt moderkort klarar 140W CPU. Men när jag ser i HW monitor så står det att cpun drar 177w. Stämmer det eller ej? Tidigare stod det på 118W när jag inte hade låst upp alla kärnorna.

2: Kommer cpun bli varmare? Jag har ju inte rört volten så man tycker ju att den borde vara på samma temperatur? Stämmer det?

3. Det finns väl ingen risk att jag pajjar moderkortet nu när jag har låst upp cpun? Jag har ett sånt här moderkort:http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LUSB3/

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns alltid risker med överklockning, men är du inom godkända temperaturer och utan BSOD:s så kör på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skapa inte trådar om samma ämne...

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Skapa inte trådar om samma ämne...

im sorry , jag fick ju inget gediget svar

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Tja! Jag testade att låsa upp min processor från en 4-kärnig till en 6-kärnig, och jag använder det nu och det funkar bra. Jag har några frågor som jag hoppas ni kan besvara.

1. Det står att mitt moderkort klarar 140W CPU . När jag hade min 960T på 4 kärnor så stod det att den drog 118W i hwmonitor, men nu när jag har 6 kärnor så står det att den drar 177W. Kan detta stämma? isånnafall så borde jag ju inte köra med 6 kärnor :s jag har ett sånt här moderkort: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LUSB3/#speci...

2. Är detta farligt att göra detta med stock kylaren. För så vitt jag vet så räknas det här väl inte som en överklockning? Höjs volten till cpun?

3. Kommer det göra någon skillnad i bf3 mot för 4 kärnor? har ett gtx 560ti gpu.

4. Är det någon risk att jag pajjar någonting nu? För jag har inte rört volten till några komponenter alls.?

Det är ingen fara med moderkortet och att det det står att den drar 177w är bara en bugg.
6 kärnor ska ge bättre prestanda i bf3 då det spelet använder det ganska bra
Sen så kör jag en upplåst phenom II x2 550 till x4 i stock på ett asrock n68-s3-ucc utan problem och det moderkortet stödjer bara 95w cpuer så ditt moderkort borde inte ha några problem att hantera din cpu med 6 kärnor

edit:
Men risker finns alltid när man klockar eller låser upp men jag tror att risken är minimal om du bara låser upp den

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Nyare moderkort har bättre marginaler än äldre kort, eftersom det har blivit vanligare att ''vanliga'' användare låser upp och överklockar.
Det är alltid bra att lägga några extra kronor på bra kylning, typ Coolermaster Hyper212+ för några hundringar.
eller en sådan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496
Allt är bättre än orginalkylaren.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Har en P2 x4 960T 3.0GH'z jag med upplåst till 6 kärnor och överklockad till måttliga 3.6GH'z
Och cpu-id säger att min ligger på 161watt så det beror väl på om du överklockat din något
Eller bara låst upp den
Har du bara låst upp den låter det som en mjukvarubugg
AMD är rätt kända för dom speciellt vid överklockning
Tex så visat coretemp att min cpu ligger i 166C i idle vilket inte stämmer
HWmonitor64 visar 30C bios visar 36C

Angående volten så är det ingen fara att lämna den på auto
Även om auto läget har en tendens att ställa volten lite högre än vad som igentligen behövs

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

1: Det där att det står 177w är bara en bugg, min visar oxå helt galet högt när jag låser upp.
2: Processorn kommer bli något varmare. Annars är det bara testa först som en X4 och sen som en X6.
3: Moderkortet pajjar nog inte eftersom dom har kommit på den funktionen att man kan låsa upp processorer.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Trådar sammanfogade

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Denna gången har jag varit snäll och slagit ihop dina 2 trådar undvik dock detta i fortsättningen.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming