Kylare i övre klass, utseende och form som gäller eller?

Permalänk

Kylare i övre klass, utseende och form som gäller eller?

Hade en NH-C12P SE14 som jag bytte mot en NH-D14 SE2011.

Skiljer ungefär 3-5 grader. Den är snygg, den är tuff, den är stor och den är i samma fina kvalité. Men jag är sur på mig själv att jag köpte den, den jag hade fungerade perfekt för klockning upp till 4,7GHz som var stabilt. Med NH-C12P SE14 och prime95 fick jag efter 4h runt 68c med NH-D14 SE2011 får jag 66c. 1.39v på cpu i båda fallen och samma GHz.

Jag kan tänka mig att skillnaden stiger vid vcore över 1.45 och kanske 5.0GHz men behöver jag det, knappast. Inte för att surfa eller Word. I spel, kanske men där beror det nog mer på grafikkortet eller?

Är nöjd men undrar varför jag köpte den större kylaren? kan jag blivit påverkad av reklam? er? alla andra?

Köper jag/vi mer än vi behöver tro?

PS. glömde plussa för PWM som fungerar ypperligt med den nya noctuan. Fast den andra var också väldigt tyst så...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

Hade en NH-C12P SE14 som jag bytte mot en NH-D14 SE2011.

Skiljer ungefär 3-5 grader. Den är snygg, den är tuff, den är stor och den är i samma fina kvalité. Men jag är sur på mig själv att jag köpte den, den jag hade fungerade perfekt för klockning upp till 4,7GHz som var stabilt. Med NH-C12P SE14 och prime95 fick jag efter 4h runt 68c med NH-D14 SE2011 får jag 66c. 1.39v på cpu i båda fallen och samma GHz.

Jag kan tänka mig att skillnaden stiger vid vcore över 1.45 och kanske 5.0GHz men behöver jag det, knappast. Inte för att surfa eller Word. I spel, kanske men där beror det nog mer på grafikkortet eller?

Är nöjd men undrar varför jag köpte den större kylaren? kan jag blivit påverkad av reklam? er? alla andra?

Köper jag/vi mer än vi behöver tro?

PS. glömde plussa för PWM som fungerar ypperligt med den nya noctuan. Fast den andra var också väldigt tyst så...

Jag gjorde liknande och ångrar det lite i efterhand men samtidigt inte. Köpte en Noctua NHP12 SE2 för 525kr till en oklockad processor, vilket inte behövdes, men det kändes bra att ha någonting lite exklusivare, gediget och bra. Jag anser att när man köper t.ex. en processorkylare eller varför inte ett klädesplagg eller en ost, etc. så köper man inte bara den rent materiella produkten eller dess fysiska egenskaper. I t.ex. fallet klädesplagg köper man en kanske dels någonting att täcka kroppen med, värma kroppen med etc. men man betalar också för en viss image, man köper exklusivitet, och beroende på egna värderingar köper man även självförtroende, man köper självrespekt och en subjektiv men irrationell upplevelse av affektion.
När jag köpte den dyra processorkylaren var det egentligen inte lägre temperaturer som var målet, utan snarare en starkare känsla av affektion mot det immateriella objekt min dator utgör. Jag lade till ytterligare känsla av kvalitet och gedigenhet vilket gjorde att hela mitt datorsystem steg i affektionsvärde.

Det är irrationellt och i viss mån dumdristigt men produktegenskaper som höjer affektionsvärde och dylikt anser jag är en underskattad egenskap vilket ofta (med all rätt) bortses från i rescensioner men bör få ett större genomslag i rekommendationer.

Det är först på senare tid som jag insett hur irrationell men verklig denna filosofi är, men jag tillåter den att visa sig i mitt konsumtionsmönster mycket tydligt. Jag köper hellre rent materiellt sämre saker om de inger en gedigen känsla av kvalite och om min budget inte räcker till mina krav avstår jag hellre en rent nödvändig produkt snarare än köper ett alternativ i lägre prisklass.
Ett konkret exempel är att jag t.ex. för tillfället saknar en kökskniv. Jag har ett stort matlagningsintresse och skulle kunna köpa en vass kniv för ca 400kr som utan problem skulle underlätta enormt i vardagen. Dock når ingen sådan kniv upp till mina krav på kvalitetskänsla, och därför har jag stått och hackat tomater i tre månader med en smörkniv eftersom budgeten är dålig och jag behöver spara ihop pengar till att köpa en snäppet dyrare kniv vilken faktiskt kan upplevas ett affektionsvärde gentemot.

Förstår din lätta ångest kring kylarbyte men anser (utan närmare info) att detta är ett resultat av att du underskattar affektionsvärdet i det du inhandlat. För visst känns d14 rent subjektivt bättre än den förra kylaren, om du bortser från vad pengarna kunnat lagts på istället?

För i övrigt är hela den mänskliga förmågan att känna kärlek mot materiella och "döda" objekt ganska fascinerande. Normalt kan liknande beteenden undvikas då man medvetandegörs om dem men just denna förmåga är iallafall för mig nästan omöjlig att bortse från och jag tillåter därför sådana känslor till 100%, nästan njuter av dem.

Måhända är jag lite för berusad för att skriva objektiva och intelligenta inlägg men detta representerar min filosofi.

Permalänk

He,he,he... Bästa svaret och ärligaste svaret någonsin på denna sida tror jag. All heder till dig Irrationell. Ditt namn passar bra till ditt tänk *S*

Det är nog så som du säger att när vi köpt x produkt så kommer en ny. Den är liiiiiiiiiiiiiite bättre. Kanhända att det inte märks men. Bra att utvecklingen går framåt, javisst. Men vad får vi? Kanske vi fick mer om vi inte gick på detta reklamtrick varje gång? Vad skulle hända om vi verkligen krävde att en ny generation av cpu eller gpu t.ex. skulle vara värda en uppgradering från förra generationen istället för att bara kasta oss in och köpa det nyaste, häftigaste? Vad skulle hända om vi ställde krav på tillverkarna tro?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

Nja, ändrar mig lite. Kör samma hastighet men testade skruva upp Vcore. 1.452 nu och samma temp så visst kyler NH-D14 SE2011 bättre vid högre belastning. Men jag borde ändå va nöjd med NH-C12P SE14 som är en fantastisk kylare för de med lådor under 130mm och de som har en i2500k och vill nå runt 4,5-4,7GHz.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Det intressanta i sammanhanget är ju att TDP konstant sjunker, vilket borde göra kraven på kylarna lägre dessutom...

Det skulle vara kul att se ett modd-test; gamla kylare med nya processorer ... Och vice versa... Jag har iofs kört en AM3 sempron med 45 w TDP med kylare från en AM2 6000+ som har 145w TDP om jag inte minns fel... Kan inte minnas om temperaturerna var överdrivet bra dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Där hittade du en vinkel som jag inte tänkt på. Intressant test, nyaste kylaren med 2år gammal CPU vs Nyaste CPU 2år gammal Kylare.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

Undrar bara hur kylaren kan kännas knappt ljummen när cputemp är 60+ med olika program?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rockabilly65:

Nja, ändrar mig lite. Kör samma hastighet men testade skruva upp Vcore. 1.452 nu och samma temp så visst kyler NH-D14 SE2011 bättre vid högre belastning. Men jag borde ändå va nöjd med NH-C12P SE14 som är en fantastisk kylare för de med lådor under 130mm och de som har en i2500k och vill nå runt 4,5-4,7GHz.

NH-D14 SE2011 är ju bara för LGA2011 system eller har jag fel?