För stora gängor i chassifläkten. Hur gör jag dem lättast mindre?

Permalänk
Medlem

För stora gängor i chassifläkten. Hur gör jag dem lättast mindre?

Jag har ett finfint Lian-Li-chassi som jag haft i 4 år snart, så fläktarna har blivit lite sletna. Så jag köpte mig 3st Scythe Gentle Typhoon som jag satt och installera igår. Dock uppstod det trubbel när jag insåg att en av de gamla fläktarna hade moddats av Lian-Li så att de är några millimeter mindre i diameter för att passa deras upphängningsanordning. Hur ska jag fixa?

Jag kan inte ens ha kvar den gamla fläkten nu för efter att jag tagit ut den började den rassla ännu mer :/

Permalänk
Medlem

Fäst de nya fläktarna med buntband (kattstrypare). Det är den enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phdfluff:

Jag har ett finfint Lian-Li-chassi som jag haft i 4 år snart, så fläktarna har blivit lite sletna. Så jag köpte mig 3st Scythe Gentle Typhoon som jag satt och installera igår. Dock uppstod det trubbel när jag insåg att en av de gamla fläktarna hade moddats av Lian-Li så att de är några millimeter mindre i diameter för att passa deras upphängningsanordning. Hur ska jag fixa?

Jag kan inte ens ha kvar den gamla fläkten nu för efter att jag tagit ut den började den rassla ännu mer :/

Ta gärna en bild på fästanordningen eller skriv vilket chassi du har, så kan vi kanske se något bra sätt att få fast de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ta gärna en bild på fästanordningen eller skriv vilket chassi du har, så kan vi kanske se något bra sätt att få fast de.

Absolut. Får fixa det i eftermiddag!

Permalänk
Medlem

"i eftermiddag" betyder tydligen "om en vecka", men här är ett par bilder som beskriver mitt problem.

Den övre bilden visar två fläktar sida vid sida där den högra har den modifierade gängan.

Den undre bilden visar upphängningsanordningen.

Permalänk
Medlem

Du får väl borra nya hål (tätare som originalet) och sen sätta en mutter på baksida, som du limmar när du vet vart den ska sitta exakt, eller som stelnar långsamt så du kan fixera den rätt, under tiden? Se till bara att inte får lim i gängan...

//Lasse

Permalänk
Medlem

Om du skippar tum-skruvarna och sätter dit vanlig skruv avsedd för fläkt? Skulle det fungera?
Blir inte lika snyggt visserligen, men enkel lösning om hålen sitter på rätt ställe