Permalänk

Övervakning av CPU och GPU-temperatur

Hejsan! Jag har precis installerat vattenkylning i min 2 x HD6990-rigg och är lite nyfiken på temperaturer förstås. Som jag har förstått det så ska vattentemperaturen inte överstiga 60 grader. Jag installerade ATI Tray Tools som visar (i jätteliten stil) temperaturer medan jag spelar till exempel Crysis 2. Med Intel CPU Core plugin så ser jag även processorkärnornas temperatur (12 stycken kärnor!).

För det första - borde jag sätta på en temperaturgivare någonstans i vattenflödet? Mitt system ser ut som följande:

  1. Vattentank

  2. Pump

  3. CPU

  4. Radiator

  5. GPU

  6. GPU

  7. Radiator

Och sen tillbaka till tanken. Efter en stund så är ju GPU-temperaturen uppe och nosar kring 60 grader och då vattentanken sitter i fronten kan jag ju känna att vattnet blivit varmt. Men när jag stänger av spelet så går temperaturen ned på GPU'n nästan direkt till runt 50 grader. Vad betyder det? Att mina 60-gradiga GPU:er sakta värmer vattnet tills det till slut kommer ha samma temperatur?

För det andra - finns det något bättre program än ATI Tray tools för det här syftet. Gärna någon som visar CPU-temperaturen som en medelsiffra, sedan GPU-temperaturen, sedan vattentemperaturen och sist kanske FPS? Uppe i högra hörnet:

CPU: 45° GPU1: 58° GPU2: 55° H2O: 42° FPS: 87

Jag vet att ATI Tray tools ger en checklista med vilka givare man ska visa, men känner ändå att det är lite fattigt. Sedan slutade ATI Tray tools att fungera efter en omstart, förstod inte varför.

Någon som har något bra förslag?

Visa signatur

--
Sandman[.net]