Permalänk

Dell U3011

Tjo efter har kämpat och jobbat hårt så har jag varit sugen på att skaffa min första IPS skärm någonsin. Kan ju tillägga att jag sitter med en 120hz nu,]men efter har läst att IPS är grymt så blev man sugen. Har en del frågor till er som har den.

Hur funkar den till spel? Spelar inte konstant men kör till och från,Wow,lol,cod,cs,BF3,D3 etc.
Hur funkar den till filmer??
Ska även hålla på med Photoshop! Sony vegas, andra program.

Tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Sitter själv på 2 samsung 30" de äter grafikkortsprestanda i spel, de motsvarar pixelmässigt 2 fullhd skärmar styck, och spelmässig prestanda blir därefter, jag har gett upp spelande i full upplösning, det kräver värstinggrafik och budget därefter, men ställer man ner till halv upplösning, 1280x720 så orkar grafiken med mycket bättre och det ser ungefär lika bra ut. det blir bara 1/4 så många pixlar.
Att köra bildbehandling o dyl påverkas inte nått särskilt av skärmstorleken, det är lättare att få överblick, men när du gör något med bilden så bestäms prestandan av bildfilens storlek, hur många pixlar som ska processas, själva visningen är en lätt last.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sitter själv på 2 samsung 30" de äter grafikkortsprestanda i spel, de motsvarar pixelmässigt 2 fullhd skärmar styck, och spelmässig prestanda blir därefter, jag har gett upp spelande i full upplösning, det kräver värstinggrafik och budget därefter, men ställer man ner till halv upplösning, 1280x720 så orkar grafiken med mycket bättre och det ser ungefär lika bra ut. det blir bara 1/4 så många pixlar.
Att köra bildbehandling o dyl påverkas inte nått särskilt av skärmstorleken, det är lättare att få överblick, men när du gör något med bilden så bestäms prestandan av bildfilens storlek, hur många pixlar som ska processas, själva visningen är en lätt last.

ok::) kör med två stycken gtx 590 så det är nog inga problem då:)

Permalänk
Rekordmedlem

Tjadu, 4 fullhd i ultra på bf3 ....590 är ju muskelkort, men 8 Mpixel skärm är tungt även för sli 590, det är en enorm mängd pixlar som ska fram, kör du däremor på en skärm i spel lär det funka skapligt, jag tror inte det orkar med en skärm utan något lagg om du maxar bf3, det lär däremot vara helt ok, med bara nått litet hack, men ställer du ner lite borde det gå fint på en skärm vid spelande. Jag vet inte hur det blir med minnesåtgång heller när man går upp i upplösningen, den lär iallafall inte minska

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AG på Dell 27 och 30" är ingen höjdare kan jag säga, ska du köpa 30" så får du slänga upp den stora släggan och köpa en NEC som är mycket bättre AG på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reqlol:

Tjo efter har kämpat och jobbat hårt så har jag varit sugen på att skaffa min första IPS skärm någonsin. Kan ju tillägga att jag sitter med en 120hz nu,]men efter har läst att IPS är grymt så blev man sugen. Har en del frågor till er som har den.

Hur funkar den till spel? Spelar inte konstant men kör till och från,Wow,lol,cod,cs,BF3,D3 etc.
Hur funkar den till filmer??
Ska även hålla på med Photoshop! Sony vegas, andra program.

Tacksam för svar!

Fungerar bra till spel, grym för vegas osv (får plats med allt och lite till).

Skrivet av Likvid:

AG på Dell 27 och 30" är ingen höjdare kan jag säga, ska du köpa 30" så får du slänga upp den stora släggan och köpa en NEC som är mycket bättre AG på.

Är ju en smaksak imo, fast gillar man blanka skärmar är det ju helt klart ett fel köp.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har en u3011 och är väldigt nöjd, finns säkert både bättre och dyrare att köpa men jag ångrar ingenting. Det enda jag kan ge som minus är att den utvecklar sjukligt mycket värme så på min lilla yta blir det avsevärd skillnad.

Permalänk
Medlem

funderar också på att köpa en 2560X1600 och undrar om någon märker input lag? för jag funderar på en u3011 eller en sådan här http://cdon.se/hemelektronik/lg_w3000h-bn%252f30%22_lg_wide_t...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tjadu, 4 fullhd i ultra på bf3 ....590 är ju muskelkort, men 8 Mpixel skärm är tungt även för sli 590, det är en enorm mängd pixlar som ska fram, kör du däremor på en skärm i spel lär det funka skapligt, jag tror inte det orkar med en skärm utan något lagg om du maxar bf3, det lär däremot vara helt ok, med bara nått litet hack, men ställer du ner lite borde det gå fint på en skärm vid spelande. Jag vet inte hur det blir med minnesåtgång heller när man går upp i upplösningen, den lär iallafall inte minska

hehe mjo skulle tro det också att det är rätt krävande för att maxa det totalt.

Permalänk
Skrivet av Englund!:

Jag har en u3011 och är väldigt nöjd, finns säkert både bättre och dyrare att köpa men jag ångrar ingenting. Det enda jag kan ge som minus är att den utvecklar sjukligt mycket värme så på min lilla yta blir det avsevärd skillnad.

Yep finns säkert dyrare skärmar men ibland säger plånboken ifrån sig.:)

Permalänk
Skrivet av Likvid:

AG på Dell 27 och 30" är ingen höjdare kan jag säga, ska du köpa 30" så får du slänga upp den stora släggan och köpa en NEC som är mycket bättre AG på.

ok har läst lite review om skärmen men inte många som har haft just det problemet. Nja Nec är jag inget vidare sugen på + plånboken säger ifrån sig:)

Permalänk
Skrivet av Likvid:

AG på Dell 27 och 30" är ingen höjdare kan jag säga, ska du köpa 30" så får du slänga upp den stora släggan och köpa en NEC som är mycket bättre AG på.

Skrivet av BergHa:

Fungerar bra till spel, grym för vegas osv (får plats med allt och lite till).

Är ju en smaksak imo, fast gillar man blanka skärmar är det ju helt klart ett fel köp.

Låter fint fint. Tycker designen på denna är helt okej

Permalänk
Medlem

Gtx 590 är knappast ultimat för en u3011, du kommer få slut på minne

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Jag har GTX 460, kommer bli tungt som fan att driva allting på en U3011?
Fast starcraft och diablo lär funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

Jag har GTX 460, kommer bli tungt som fan att driva allting på en U3011?
Fast starcraft och diablo lär funka?

Vilken 460? Har du 768MB kan det bli problem. Men även 1024MB-versionen kan få det tungt att driva spel i den upplösningen. Diablo (I, II?) klarar du nog galant, men jag har absolut noll erfarenhet med III, om det är den du menar. Antar också att du syftar till Starcraft II, och där fungerade det bra för mig i 2560*1440 med en 460 1024MB.

TS, jag tror knappast att du får problem om du har två 590or. Kan också intyga att alla Ultrasharps är av utmärkt kvalitet, och jag finner inte AG:n det minsta störig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag är inne på att köpa en U3011... Vad krävs det för grafikkort i dagsläget för att lira BF3 i 2560x1600 på Utra settings i 60 FPS utan jobbiga drops?

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Mowge:

Lånar tråden lite då jag är inne på att köpa en U3011... Vad krävs det för grafikkort i dagsläget för att lira BF3 i 2560x1600 på Utra settings i 60 FPS utan jobbiga drops?

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Och då med CF om man ska ha allt på Ultra.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Vilken 460? Har du 768MB kan det bli problem. Men även 1024MB-versionen kan få det tungt att driva spel i den upplösningen. Diablo (I, II?) klarar du nog galant, men jag har absolut noll erfarenhet med III, om det är den du menar. Antar också att du syftar till Starcraft II, och där fungerade det bra för mig i 2560*1440 med en 460 1024MB.

TS, jag tror knappast att du får problem om du har två 590or. Kan också intyga att alla Ultrasharps är av utmärkt kvalitet, och jag finner inte AG:n det minsta störig.

Har 1024MB, klarar det SC2 så lär det klara Diablo 3, för jag har för mig att Diablo 3 är mindre krävande en SC2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

Har 1024MB, klarar det SC2 så lär det klara Diablo 3, för jag har för mig att Diablo 3 är mindre krävande en SC2.

Men dåså, då har du inget att vara orolig över!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Danke schön, helt missat det där... fail av mig.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

kör 2 30", en u3011 och en äldre 3007, helnöjd med båda skärmarna, syns ju att u3011 är nyare, mer tryck i ljuset och även finare och mer korrekta färger. Anti glare historian är kraftigare på den nya, även om det inte stör mig personligen så finns det definitivt där.

U3011 känns dock mer plastig i skalet och dess uppbyggnad om det spelar roll, även foten är bättre på den äldre om den ska användas.

Driver de flesta spel fullt ut i 2560x1600 med vsynk 60, då med 2st 6970 2gb. Så 2x gtx 590 ska väl inte vara några problem. -Minnet bör väl räcka i de flesta spel.

Annars är det en Kanonfin skärm att redigera bilder på, färgerna är väldigt bra. -Tror inte du kommer att bli missnöjd om du skaffa en

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

Har 1024MB, klarar det SC2 så lär det klara Diablo 3, för jag har för mig att Diablo 3 är mindre krävande en SC2.

Ett problem bara, dem flesta spelen drar över 1GB grafikminne by default i 2560x1600, i lägsta så som högsta grafik-inställningarna. HP LP3065 ägare här. Och får man slut på grafikminne sjunker prestandan som en sten!

Permalänk

Jag har själv en u3011 och märker ingen lagg i några spel. Vad det gäller BF3 så kör jag max upplösning med allt på ultra , minus aa och hboa(kör ssao istället) Spelet ser sjukt snyggt ut. Ni ser i min signatur vad jag har för system. Kan tillägga att min cpu är klockad till 3.6.

Vad det gäller AG så är det verkligen från person till person. Jag märker inget konstigt med det alls , sen gäller det att man ställer i skärmen rätt med. Man får verkligen prova sig fram så att man får rätt kontrast, ljus osv. Gamman är sjukt korrekt i de kalibrerade inställningar adobe och srgb.

Jag är en van fps spelare , men jag märker verkligen inte av input laggen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Dell U3011 är en fantastisk 16:10 skärm med den högsta upplösningen man kan få nu som konsumentskärm.

Permalänk
Inaktiv

Har själv Dell U2711 och är nöjd med den, vill samtidigt påpeka att jag inte kör fps-spel. AG tog ett tag att vänja sig vid också.

Permalänk

Whoops har glömt och skriva sorry, hehe men eftersom man har läst så många positiva svar så blir den en sådan här skärm jag lägger redan en beställning ikväll;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reqlol:

Whoops har glömt och skriva sorry, hehe men eftersom man har läst så många positiva svar så blir den en sådan här skärm jag lägger redan en beställning ikväll;)

Grattis till ett mycket bra val.

Permalänk
Medlem

går den att driva bra i spel med 3 stycken GTX 680? Hade två men köpte ett till nu Känns som att minnet kanske tar slut men vad vet jag. Det sägs att det är snabbare än andra minnen. De andra delarna är riktigt bra i min dator så det borde inte heller vara ett problem.

Visa signatur

||| i7 3930k ||| Asus RAMPAGE IV EXTREME ||| 3-WAY SLI MSI GeForce GTX 680 2048MB |||
||| Corsair SSD Force 3 Series 180GB ||| Corsair AX 1200W 80+ Gold ||| Corsair 16GB (4x4096MB) CL8 1600Mhz |||
||| Dell U3011 30''|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersol:

går den att driva bra i spel med 3 stycken GTX 680? Hade två men köpte ett till nu Känns som att minnet kanske tar slut men vad vet jag. Det sägs att det är snabbare än andra minnen. De andra delarna är riktigt bra i min dator så det borde inte heller vara ett problem.

Herregud skojar du eller??? Självklart kommer det funka kanon med 3 sådana kort. Jag själv ska bara köpa ett Gtx 680 i maj när jag bygger en ny dator med Ivy Bridge. Jag tänkte köpa 2 st 680 men efter att ha läst att Nvidias Snabbaste grafikkort gtx 685 http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1100777-nvidia-geforce-gtx-685-gk110-augusti-2012-a/ kommer i Augusti så tänker jag köra på ett gtx 680 fram till dess och sen sälja det för att köpa 2 st gtx 685 och köra i sli.