Är detta lämplig hårdvara & tankar för privat ESXi server?

Permalänk
Medlem

Är detta lämplig hårdvara & tankar för privat ESXi server?

Om nu en ESXi server är en bra väg att gå för det jag vill göra?!

Tankarna kring att köra ESXi har kommit sig av att jag gärna skulle vilja kunna köra mer än 1 server.
Är sugen på att testa att sätta upp en router med "pfense", men då vi skall flytta till lägenhet igen efter sommarn så är det inte genomförbart med flera datorer.
Bättre då om jag kan köra dem virtuellt och även ha möjlighet att labba lite extra utan att behöva investera i ytterligare hårdvara för varje server.

Har nämlige gått i tankarna att uppgradera min nuvarande server då den inte levererar särskilt bra för det jag vill, men efter att ha uppdaterat mig om hårdvara här på forumet så känns min server (se signatur) rätt omodern att bygga vidare på.

Servern används i dagsläget huvudsak för föjande:

  • Debian Squeeze

  • Apache (enbart för privat administrativ åtkomst och webbaplikationer)

  • Openvpn

  • r/utorrent

  • HandBrakeCLI (för enstaka konverteringar av mkv->m4v)

  • Lagrig av filmer, musik & dokument för åtkomst från valfri dator genom AFP ell SMB

Vill såklart gärna ha en så energisnål server som möjligt, men samtidigt vill jag hålla en vettig prisnivå på projektet om jag skall kunna sälja in det hos frun, och jag har inte riktigt grepp om vad man kan räkna med att en "normal" hemmaserver drar i W i dagsläget.

Min nuvarande ligger iaf på ganska konstanta 60-65W.

Har tankar på om följande i kombination med den redan befintliga hårdvara jag har skulle kunna funka bra.
Moderkort och processor verkar fungera med ESXi inofficiellt, enligt www.vm-help.com.

Asus P8P67-M B3
Intel Core i5 2320 3,0GHz Socket 1155
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB

Totalt: 3476kr

Hoppas någon kan ge lite output på om det låter vettigt eller om jag är ute och cyklar helt....

Skrivit om inlägg efter att först gjort lite mer egna efterforskningar att få svar på.
Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

Bett en moderator ändra rubrik för att bättre passa in på frågorna jag ställer.

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Legendarisk

Rubrik uppdaterad.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Avstängd

Något jag råkade ut för med ESXi, var att det inte fanns drivrutiner till mitt NIC. Då fick jag ladda ned drivrutiner separat, och slipstreama fram en ny ESXi iso som inkluderade den nya drivrutinen. Det finns nåt program för att enkelt göra det. Googla

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Något jag råkade ut för med ESXi, var att det inte fanns drivrutiner till mitt NIC. Då fick jag ladda ned drivrutiner separat, och slipstreama fram en ny ESXi iso som inkluderade den nya drivrutinen. Det finns nåt program för att enkelt göra det. Googla

Jo jag har läst mycket om att just stödet för nätverkskort orsakar en hel del problem för de moderkortsintegrerade korten.

Jag har också hört många rekommendera intel kort både av kompatibilitets- och prestandaskäl.

Har haft funderingar på att skaffa ett extra gigabit kort till den nuvarande servern också. Så en tanke är ju att skaffa några passande från tex eBay redan nu, kan ju köra med dem på befintliga servern tills jag byter resterande hw.

Är det något mer du råkat ut för som man kan förbereda sig på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad jag har kunnat läsa mig till är det ett realtec nic på moderkortet som faktiskt ska stödjas utan trixande. Kolla även disk-kontrollerna. Med största sannolikhet kommer alla raid-konfigurationer vara uteslutna. Då behöver du ett kontrollerkort. Ska du FreeNAS tror jag det funkar bra då den vill få direktåtkomst till diskarna.

Ska bli spännande att höra hur det funkar upp and running!

Mvh
zonar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Många som bygger virtualiserad lagring har som krav att systemet stödjer vt-d, det är inget du är ute efter?
Utan vt-d kan du inte göra passthrough på ett kontrollerkort direkt till en VM utan allt måste gå via hypervisorn.

Permalänk
Medlem

Tanka hem xenserver free, bättre än esxi och med stöd för fler hårdvaror

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

XCP > XenServer Free. Eller vad skulle poängen vara med att köra XenServer från Citrix om man inte har deras support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Många som bygger virtualiserad lagring har som krav att systemet stödjer vt-d, det är inget du är ute efter?
Utan vt-d kan du inte göra passthrough på ett kontrollerkort direkt till en VM utan allt måste gå via hypervisorn.

Det hade jag faktiskt missat att kolla, har ju trots allt läst om det. Men det ser jag ju nu att den processorn jag länkade till bara stöder Intel VT-x.
Har som tur var ändå övervägt en annan processor, en Core i5 2400 3,1GHz, som verkar stöda VT-d.

Kommer den funka bättre ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

Ja fast du behöver nog byta moderkort också om du vill kunna aktivera vt-d.
Stödet på P67 är väl lite sisådär. Officiellt tror jag inte Intel vill att man kör det utan de vill sälja sina dyrare Q67. Men det finns ett par Asrock kort om jag inte minns fel som kan köra vt-d. Tydligen ska det gå att aktivera på de flesta P67 men det är bios som stoppar. Alla tillverkare tillhandahåller inte en fix för det heller.

Jag har tidigare tittat på ASRock Z68 Extreme3 Gen3 som iofs är lite dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Ja fast du behöver nog byta moderkort också om du vill kunna aktivera vt-d.
Stödet på P67 är väl lite sisådär. Officiellt tror jag inte Intel vill att man kör det utan de vill sälja sina dyrare Q67. Men det finns ett par Asrock kort om jag inte minns fel som kan köra vt-d. Tydligen ska det gå att aktivera på de flesta P67 men det är bios som stoppar. Alla tillverkare tillhandahåller inte en fix för det heller.

Jag har tidigare tittat på ASRock Z68 Extreme3 Gen3 som iofs är lite dyrare.

Okay, tänkte inte på det heller, att det skulle krävas stöd för det på moderkorten med.
Hittar dessutom ingen sökfunktion på prisjakt för att kunna sortera ut moderkorten som klarar vt-d.. Finns det någon bra sida med tips om sådana kanske?

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Avstängd

Här finns en bra how to för att sätta upp ESXi med pass through. Snubben installerar Solaris, men du kan byta mot Linux och göra pass through. Läsvärt och enkel förklaring
http://hardforum.com/showthread.php?t=1573272

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Här finns en bra how to för att sätta upp ESXi med pass through. Snubben installerar Solaris, men du kan byta mot Linux och göra pass through. Läsvärt och enkel förklaring
http://hardforum.com/showthread.php?t=1573272

Ja det var väldigt intressant läsning, skall definitivt titta mer på det när det väl blir dags att beställa delar och börja labba.. Hade ögonen på OpenSolaris för några år sedan just för att ZFS lät så intressant, men min hårdvara stöddes inte då så det fick vara...

Skrivet av ghaster:

Okay, tänkte inte på det heller, att det skulle krävas stöd för det på moderkorten med.
Hittar dessutom ingen sökfunktion på prisjakt för att kunna sortera ut moderkorten som klarar vt-d.. Finns det någon bra sida med tips om sådana kanske?

Svarar på min egen fråga ang tips på sidor, kan konstatera att med "Google" kommer man långt...

Nu är hårdvarulistan utbytt och istället har jag hittat dessa delar:

Asus P8B WS (VT-d stöd med ny bios)
Intel Core i5 2400 3,1GHz Socket 1155 Box
Patriot Gamer 2 Series Division 2 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x8GB

Totalt: 4307 kr

Jag tror mig har lyckats hitta delar som bör klara kraven för virtualisering nu, men tar fortfarande mot förslag å åsikter...

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

P8B WS är ett fint kort, kör två sådana på jobbet och de fungerar utan problem. Det stöder ECC minnen också bara så du vet. Men då får du gå upp till en E3-1230 eller liknande. Det kan ju vara värt att göra senare om du behöver mer kraft, då har du hela E3 serien att tillgå. Just ditt val av minne kan jag däremot inte förstå, verkar inte finnas i någon vettig butik heller? Jag hade plockat något från Asus kompatibilitetslista (för inte är det här med där? Ingen koll på den längre) Kingston kör jag 16 GB av i varje burk och fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

P8B WS är ett fint kort, kör två sådana på jobbet och de fungerar utan problem. Det stöder ECC minnen också bara så du vet. Men då får du gå upp till en E3-1230 eller liknande. Det kan ju vara värt att göra senare om du behöver mer kraft, då har du hela E3 serien att tillgå. Just ditt val av minne kan jag däremot inte förstå, verkar inte finnas i någon vettig butik heller? Jag hade plockat något från Asus kompatibilitetslista (för inte är det här med där? Ingen koll på den längre) Kingston kör jag 16 GB av i varje burk och fungerar felfritt.

Låter förtroendeingivande att någon har positiv erfarenhet av kortet, läste mycket på engelska forum om att det skall fungera bra också.
Litet dyrare än de moderkort jag först tittade på, men det kan jag ju istället räkna hem på de dubbla nätverksportarna av intel chipset vilket gör att jag slipper köpa separata, av ESXi stödda, nätverkskort.

Anledningen till valet av minne är att jag har rätt dålig koll på skillnaderna mellan märken mm och faktiskt valde just att gå efter Asus kompatibilitetslista, där dessa Patriotminnen finns med på listan och var de första 2x8 GB moduler jag lyckades matcha mot prisjakt.
Nästa matchning var faktiskt nr 2 på listan och Kingston, fast då i ett 32 GB paket vilket kändes lite maffigt för stunden. (Men nu slog det mig iof att dessa var 8x4GB så dom faller bort)

EDIT: Efter ytterligare genomgång av listan verkar f.ö dessa minnen vara de enda officiellt stödda 2x8 GB minnena för detta moderkort.

läst fel i specc för Kingston minnen
Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD