Fredagspanelen 32: Nyheter från Cebit, AMD Pitcairn och Intel Ivy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Precis så! Det skulle vara jättebra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Relik 📜

Här diskuteras det friskt! Kan kommentera lite av det som tagits upp..

Mässor
Om mässor, givetvis kommer vi fortsätta åka på sådana! Det vi lurar på för framtiden är mest vilka vi ska lägga krutet på, och hur rapporteringen ska gå till. Det är också lite annorlunda när man väl är där mot hur det kan uppfattas från "läsarperspektiv" samt planeringen på förhand, allt tar helt enkelt längre tid och är sällan så "rakt på sak" som man kanske föreställer sig. Fördelen med Cebit är framför allt att det är nära, bara några timmars resa. Både CES och Computex kräver betydligt mer, och ställer andra krav.

Testmjukvara
Om testmjukvara, jag läser igenom alla förslag här och tackar för dessa! Nämnvärt är att vi testar och sneglar på dussintals spel som aldrig ens kommenteras utan faller på olika saker, bland dessa många som har tagits upp här. StarCraft 2 som exempel är betydligt mer CPU- än GPU-intensivt i många fall vilket gör det olämpligt för kraftfullare grafikkort, och ArmA 2 har tidigare plågats en hel del av buggar med inkonsekventa resultat (vår chefredaktör lirade det en del). Faktum är att vi faktiskt är nöjda med den "kärnsvit" av fem titlar vi har nu, då de innebär en bra balans mellan enkla testmetoder samt hög belastning även på grafikkort i toppsegmentet.

Vad det gäller "extratitlarna" såg jag lite oro att fokus ska hamna fel, och att vi istället borde koncentrera oss på "riktiga" tester. Det behöver ni nog inte oroa er för, tanken är absolut inte att ha med dessa spel i onödan. Det handlar snarast om att man inte kan se direkt till prestandaskalningen av olika anledningar, med fallet Skyrim som exempel att annat slår i taket före grafikkorten med de flesta SLI- och Crossfire-konfigurationer. Det gör ju inte resultaten med ensam GPU mindre intressanta, men hindrar samtidigt att ha med spelet i ett "rättvist" prestandaindex.

Kan även passa på att kommentera Witcher 2, som många verkar vara undrande runt. Titeln är som ni säger extremt tung, men har två problem som vi snubblat över. För det första är "übersampling" inte helt klockrent, utan trycker ned bildfrekvensen till 10-15 FPS bitvis med endast marginell belastning på GPU. Det betyder att grafikkorten inte sätter stopp utan något annat - precis det vi vill undvika. Även med "übersampling" avslaget är det dock en tillräckligt tung titel, som dock faller lite på problem nummer två.

Vissa konfigurationer vägrar helt enkelt belasta GPU fullt ut, trots att all logik i världen säger att det ska ske (låg FPS, låg CPU-belastning etc) och andra konfigurationer ger markant högre FPS. Det handlar med andra ord om något buggliknande i en drivrutin eller så, vilket i sig är ett intressant problem, men samtidigt lite "orättvist" eftersom det handlar om en specifik titel. Därför har vi med Witcher 2 i testet så alla kan se beteendet, men inte som en del av prestandaindex. Förhoppningsvis kan bättre mjukvara lösa problemet framöver.

Diagram och resultat
När det gäller redovisning av resultat är vi som sagt inne på att skala ned längden på diagramen något, och istället anpassa referenserna mera till den testade prisklassen. Jag förstår att alla inte uppskattar detta och det är svårt att få samtliga nöjda, men summerar vi den feedback vi fått känner vi att en majoritet vill se det mer uppdelat och anpassat. Vi kommer dock givetvis se till att vissa grafikkort finns med som "bryggor" mellan klasserna, samt överväger att ha med alla modeller i summerande index.

Det går inte heller att sticka under stol med att det tar väldigt mycket tid när det kommer till underhåll av de lite större diagrammen. Alla resultat ska ju gärna vara hyfsat uppdaterade, och i slutänden tror jag faktiskt de flesta läsare även vill se andra tester hos SweClockers - inte bara grafikkort. Observera dock att det här inte är något hugget i sten för evigt, märker vi att det inte uppskattas får vi gå tillbaka och kika på det hela igen. Vi är alltid öppna för konstruktiv kritik och tillhörande förslag!

Vi har noterat även alternativa metoder likt Anadtech som nämndes ovan. Det kräver dock mycket jobb med SweClockers underliggande redaktionssystem, och det står helt enkelt inte på programmerarens schema för närmaste tiden. I dagsläget lagras inte värdena på ett sådant sätt att det skulle fungera, utan skapas i princip från grunden för varje artikel genom import av csv-dokument. Det är i sig riktigt smidigt, men på längre sikt ska vi absolut kika på alternativ.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bra grabbar, ingen idé att jämföra kort runt 2k med kort över 3k så det kan ni skita i. Dela upp det i klasser så att man blir guidad vid eventuellt köp istället. Det folk är intresserade av är hur kort som är närliggande prestandamässigt presterar mot varandra i relevant upplösning och spel.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Ni kunde ju pröva Empire/Napoleon/Shogun 2 Total War kanske?

Annars har vi ju Arma III på inkommande som ni måste ha ett öga på!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Discokungen

Men åhhh vad mycket ni hintade om Kepler, blir ju helt taggad! Vi får väl se den 22a då, som verkar vara lanseringsdagen, det blir en rolig vecka!

Och just det, angående att SC2 är extremt CPU-intensivt så absolut, det är det. Men GPUerna går på knäna i extremt stora strider, och det är ju inte så svårt att testa det, bara att ha en replay i 4v4 som någon sa och köra den fyra gånger eller något för att testa prestandaskillader och så (som ni nog gör idag ändå). Det blir väldigt tungt då och väldigt konsekventa resultat eftersom det är samma information (replayen då) ni kör hela tiden, det känns ändå som det smidigaste för er recensenter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Antar att ni vill ha feedback....

Hallå gubbar!
Bra jobbat från Cebit.
I valet en eller två extra recensioner ELLER cebit väljer jag Cebit.
Det är bra att ni åker ut och era reportage är alltid bra.
Kör på!

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Här diskuteras det friskt! Kan kommentera lite av det som tagits upp..
*klipp*

Inga sponsrade titlar med "Nvidia the way it's meant to be played" eller amd/atis dito (vad de nu kan va) hoppas jag om bara en handfull spel ska spegla prestandan hos korten i framtiden?

Är själv inte så om o kring mig i spelträsket så jag vet vilka de är..

Permalänk
Inaktiv

Tveksamt om det var värt resepengarna till cebit, det jag tyckte var kul å höra om var defenetivt MSIs 7970 med ironman baksida samt lite om plat aggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Här diskuteras det friskt! Kan kommentera lite av det som tagits upp..

Vissa konfigurationer vägrar helt enkelt belasta GPU fullt ut, trots att all logik i världen säger att det ska ske (låg FPS, låg CPU-belastning etc) och andra konfigurationer ger markant högre FPS. Det handlar med andra ord om något buggliknande i en drivrutin eller så, vilket i sig är ett intressant problem, men samtidigt lite "orättvist" eftersom det handlar om en specifik titel. Därför har vi med Witcher 2 i testet så alla kan se beteendet, men inte som en del av prestandaindex. Förhoppningsvis kan bättre mjukvara lösa problemet framöver.

Kan det vara så att dessa spel är bandbreddsbegränsade? Dom kan ju ha designat minneshanteringen lite klumpigt så att alldeles för mycket data behöver skyfflas mellan vanliga minnet och videominnet. Ett test med två grafikkort med liknande beräkningskraft, men med olika bandbredd och/eller videominne borde ge en hint om så är fallet. Kanske inte ett jättespännande test, men om man nu prompt vill veta vad som försiggår

Permalänk

Vart får man tag på en Sweclockers kaffekopp? I WANT IT!

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Atlas Tasume:

Ni kunde ju pröva Empire/Napoleon/Shogun 2 Total War kanske?

Annars har vi ju Arma III på inkommande som ni måste ha ett öga på!

Shougun 2 har varit en del av testsviten länge, och kommer så förbli ytterligare ett tag. Vi behöde dock skruva upp inställningarna lite för att nå maixmal belastning.

Skrivet av Flamso:

Men åhhh vad mycket ni hintade om Kepler, blir ju helt taggad! Vi får väl se den 22a då, som verkar vara lanseringsdagen, det blir en rolig vecka!

Och just det, angående att SC2 är extremt CPU-intensivt så absolut, det är det. Men GPUerna går på knäna i extremt stora strider, och det är ju inte så svårt att testa det, bara att ha en replay i 4v4 som någon sa och köra den fyra gånger eller något för att testa prestandaskillader och så (som ni nog gör idag ändå). Det blir väldigt tungt då och väldigt konsekventa resultat eftersom det är samma information (replayen då) ni kör hela tiden, det känns ändå som det smidigaste för er recensenter.

Visst kan man få SC2 GPU-tungt, spelade själv en del innan med GTX 580 i burken vilket blev ganska ljummet efter ett tag. När det kommer till CF- och SLI-lösningar slår dock annat i taket långt innan enligt min erfarenhet, därför lämpar sig inte spelet som en fast punkt i sviten. Med det sagt, vi kan mycket väl återuppväcka SC2 som extra referens i framtida tester.

Skrivet av Boss302:

Inga sponsrade titlar med "Nvidia the way it's meant to be played" eller amd/atis dito (vad de nu kan va) hoppas jag om bara en handfull spel ska spegla prestandan hos korten i framtiden?

Är själv inte så om o kring mig i spelträsket så jag vet vilka de är..

Jo, vi har både Nvidia "The Way It's Meant To Be Played" och AMD "Gaming Evolved". Det är svårt eller omöjligt att helt ducka i dagsläget, då många populära storspel har den ena eller den andra märkningen. Erfarenheten är dock att det inte spelar jättestor roll utan oftast handlar om PR, ett Nvidia-kort kan prestera dåligt i TWIMTBP och vice versa.

Skrivet av Mikael07:

Kan det vara så att dessa spel är bandbreddsbegränsade? Dom kan ju ha designat minneshanteringen lite klumpigt så att alldeles för mycket data behöver skyfflas mellan vanliga minnet och videominnet. Ett test med två grafikkort med liknande beräkningskraft, men med olika bandbredd och/eller videominne borde ge en hint om så är fallet. Kanske inte ett jättespännande test, men om man nu prompt vill veta vad som försiggår

Det är en teori vi har med, faktiskt. Det känns dock lite avlägset då endast cirka 700 MB VRAM används, samtidigt som scenen inte direkt är superavancerad.. Men, lite klantig kod och biffen är klar, hehe.. Poängen kvarstår dock, att eftersom resultaten är lite märkliga vill vi inte ha titeln som fast punkt i sviten.

Skrivet av Cryostatic:

Vart får man tag på en Sweclockers kaffekopp? I WANT IT!

Den som lever får se.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Discokungen
Skrivet av emilakered:

Visst kan man få SC2 GPU-tungt, spelade själv en del innan med GTX 580 i burken vilket blev ganska ljummet efter ett tag. När det kommer till CF- och SLI-lösningar slår dock annat i taket långt innan enligt min erfarenhet, därför lämpar sig inte spelet som en fast punkt i sviten. Med det sagt, vi kan mycket väl återuppväcka SC2 som extra referens i framtida tester.

Om inte annat så hade det varit kul att ha SC2 som CPU-test!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Inget snack om gtx 680.. vågar man gissa på att de fått ett då?

Bara jag som hörde sista ~5sekunderna av fredagspanelen.. och tror att det var gtx680 Jonas snackade om? mmyes.
GTX680 nästa vecka!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anden12:

Bara jag som hörde sista ~5sekunderna av fredagspanelen.. och tror att det var gtx680 Jonas snackade om? mmyes.
GTX680 nästa vecka!

Ganska väntat, ändå sjukt taggad!!! :D:D:D

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hjälpsam

Undrar vad Emil har i "kaffe"muggen?

Saknar test av AMD FX-6200, finns inte någonstans i hela webben.

Fortsätt gärna att gå på Cebit ni hittade trots allt en hel del matnyttigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Mässor:
Tycker det är en trevlig del av Sweclockers nyhetsrapportering med mässorna, en massa lättsmälta inslag om produkter gemeneman hade missat om de inte tagits upp.
Jag personligen ser i alla fall hellre massa inslag från en mässa än ytterligare en chassirecension

Testmjukvara:
Jag bryr mig inte så mycket om hur korten presterar i ett specifikt spel då jag sällan fastnar för något en längre tid (mmos ej räknade men de brukar inte vara så tunga och är dessutom svårtestade..), det viktiga är att få ett tillräkligt representativt urval så testerna ger en ungefärlig bild av hur korten presterar relativt varandra generellt.

Diagram och resultat:
Dela inte upp det för mycket, en av de största fördelarna med Sweclockers recensioner för tillfället som får er att stå ut lite från mängden är just bredden på era tester och att dela upp testerna kommer göra det svårare att se vilken uppgradering som är vettig och hur mycket man kommer få ut ur den framför allt när man börjar leta prestanda skillnader mellan olika generationer vilket är intressant för oss begagnat handlare. Det som var topp klass för 2 generationer presterar lägre mellan klass nu, men hur ska vi kunna se vilket kort det presterar som om det aldrig jämförts med något mellanklass kort tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Bara jag som hörde sista ~5sekunderna av fredagspanelen.. och tror att det var gtx680 Jonas snackade om? mmyes.
GTX680 nästa vecka!

Tja, det hintas ju lite 15:00+ också. Att vi kommer få se de nya testerna i samband med ett test som det "inte är så länge kvar" till.

Permalänk

Jag önskar att de fortsätter att besöka Cebit så att vi kan fortsätta att få spännande "Hemma hos..." avsnitt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

22...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Haha, "kommer med draga vapen, kopior"

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Tycker det är för mycket chassierecensioner. Vill se mer nätaggregatsrecensioner.

Nja, Älskar Jonas chassierecensioner!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart ni ska få er snitsel!
Tror det blir roligare både för er och oss i längden om ni åker runt lite.