Permalänk

vad är meningen med kontrast?

om jag har förstått rätt så ska man ha så hög kontrast som möjligt, varför?

min datorskärm har 1000 kontrast, och jag tycker bilden är väldigt mörk när man tittar på film, har det ngt med kontrasten att göra?

Permalänk

För hög kontrast gör att man kan nästan " ser pixlarna", det ser verkligen inte bra ut, ju längre kontrast du har , ju suddigare blir bilden, så du får ställa in kontrasten efter vad du tycker e skönt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petter9401:

För hög kontrast gör att man kan nästan " ser pixlarna", det ser verkligen inte bra ut, ju längre kontrast du har , ju suddigare blir bilden, så du får ställa in kontrasten efter vad du tycker e skönt!

^^ Du snackar om skärpa/sharpness ^^

Naked-Snake: Kontrast är förhållandet mellan svart och vitt. Låg kontrast gör att hela bilden ser grådaskig ut. Om din bild är mörk ska du öka ljusstyrkan på skärmen, 'brightness' på engelska eller markerad med en sol. För hög ljusstyrka på en skärm med låg kontrast kan dock göra att svart ser grått ut. Man får experimentea lite med kontrollerna. Tänk även på att omgivande ljus påverkar så att en bra inställning i dagsljus blir alldeles för ljus på kvällen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Skrivet av videfix:

För hög ljusstyrka på en skärm med låg kontrast kan dock göra att svart ser grått ut.

precis så är min skärm, allt som ska vara svart är typ grått... är det för att min skärm med 1000 kontrast är för lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

precis så är min skärm, allt som ska vara svart är typ grått... är det för att min skärm med 1000 kontrast är för lite?

Nej, snarare för att skärmar inte klarar av att producera perfekt svärta. VA-paneler är bäst på svärta just nu, TN och IPS är däremot rätt dåliga på det och svart blir därför aldrig svart.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Naked-Snake:

precis så är min skärm, allt som ska vara svart är typ grått... är det för att min skärm med 1000 kontrast är för lite?

Eller så har du för hög brightness inställt på skärmen bara?
Väldgt många kör på tokhög brightness, vilket inte är lika bra för ögonen (har jag för mig att jag läst...)

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *