Intel håller ställningarna – 80 procents marknadsandel under 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

-----------Intel--------------AMD---------------VIA
Desktop 73,8 % (+ 1,7 %) 26,0 % (-1,6 %) 0,2 % (-0,2 %)
Notebook 83,8 % (-2,6 %) 16,0 % (+2,7 %) 0,2 % (-0,1 %)
Server 94,5 % (+1,5 %) 5,5 % (-1,5 %) -
Totalt 80,3 % (-0,6 %) 19,7 % (+0,7 %) 0,2 % (-0,1 %)

de har alltså tillsammans marknadsandelar för 100.2%. starkt av dem

Tror problemet ligger i avrundningar. Jag testade o räkna totalen själv och fick helt andra nummer så jag vill påstå att allt i den tabellen är avrundat.
Sen så tror jag att dom värderar "Desktop" "Notebook" och "Server" olika. Om man räknar på enbart de synliga siffrorna så får Intel i runda slängar ca 84% AMD 15% och VIA 1%

Permalänk
Medlem

Man undrar hur länge amerikanska konkurrensverket låter Intel hålla portarna stängda till sina foundrys. Vid någon punkt tror jag faktiskt att en delning av Intel i en är rimlig med tanke på hur konkurrenssituationen ser ut.

Permalänk
Skrivet av runeman:

-----------Intel--------------AMD---------------VIA
Desktop 73,8 % (+ 1,7 %) 26,0 % (-1,6 %) 0,2 % (-0,2 %)
Notebook 83,8 % (-2,6 %) 16,0 % (+2,7 %) 0,2 % (-0,1 %)
Server 94,5 % (+1,5 %) 5,5 % (-1,5 %) -
Totalt 80,3 % (-0,6 %) 19,7 % (+0,7 %) 0,2 % (-0,1 %)

de har alltså tillsammans marknadsandelar för 100.2%. starkt av dem

Intressant, vi snackar om företags marknadsandelar. Företag som tillverkar processor med miljoner beräkningars kapacitet per sekund och ändå var det ingen som använde vilken cpu som helst av de nämnda företagen vid beräkningen av en simpel addition.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Roligt att det går bra för Intel

Fattar inte att alla ska fortsätta skylla på mutorna till OEM tillverkare för 5+ år sen. Intel har redan straffats för sitt brott och betalat världens största böter. allt borde vara överspelat sen länge.

AMD har fortfarande inte haft något att sätta emot Intel efter C2D och det har inte med Intels halvskumma affärer att göra utan det beror endast på deras egna misstag. Se floppen med BD t.ex. vem fan köper den skiten idag före sandy bridge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst Intel gick med på att betala 1.25 miljarder dollar till AMD som ersättning för den illojala konkurrens som Intel använde men Intel har senare gått med på att betala 1.5 miljarder dollar i ersättning till Nvidia i det rättsliga efterspelet gällande Nvidias chipset tillverkning. Jämför man dessa två händelser så känns det som om AMD borde fått en betydligt bättre deal, men AMD var väl helt enkelt sämre på att förhandla än Nvidia.

Oavsett vilket så är Intel på tok för starka på marknaden och frågan är om inte man ur konkurrens synpunkt egentligen borde tvingas att knoppa av tillverkningsbiten.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Roligt att fanboys ska få det att se ut som att Intel är smutsigt jämfört med AMD. Inte direkt som att AMD är ett företag som aldrig anklagats för någonting; de har anklagats för patentintrång, stjäla hemligheter från Intel värda över en biljon dollar, konkurrens- och innovationskvävning på GPU marknaden och tillsammans med Nvidia har de anklagats för att fixera priser på grafikkort. Diverse chefer och anställda på AMD har också funnits skyldiga till olika brott, bl.a. insiderhandel. Allt detta hittades genom en enkel googlesökning. Mer finns att läsa.

Slutsats? - Alla stora företag har varit i rättstvister och anklagats för olika saker, inte minst de riktigt stora drakarna som Intel, Microsoft, Apple, Samsung m.fl. anklagas emellanåt för olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Intel <3
Ska man ha det bästa, mest prisvärda och kvalité så finns det inget annat val än Intel.

Vet inte riktigt hur det är met stationära, AMD har bra CPUs där men på den bärbara fronten är det Intel som gäller.

Skrivet av Swedish Berserk:

Hahaha. Ja prisvärt kan jag definitivt inte hållla med om. Glöm inte att man gynnar ett kriminellt bolag också!

Tråkigt att statistiken ser ut såhär men Intel tuffar på som vanligt och AMD missade med Bulldozer.

Jepp. Men läste nånstans här i forumet att Phenom II 955BE presterar bättre än Bulldozer men att dom slutat tillverkats. AMD borde återuppta produktionen av den i så fall.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts: skoj för Intel (och dess aktieägare), illa för alla andra (konkurrenter + konsumenter).

Får hoppas att Intel saktar av farten så pass att någon uppstickare kan komma ikapp, då det är mycket hälsosammare för både utvecklingstakten och priserna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som tidigare sagts: skoj för Intel (och dess aktieägare), illa för alla andra (konkurrenter + konsumenter).

Får hoppas att Intel saktar av farten så pass att någon uppstickare kan komma ikapp, då det är mycket hälsosammare för både utvecklingstakten och priserna.

Det gör de ju redan. De skiter ju fullständigt i sina fans som längtar efter en Entusiastplattform av Haswell. Den skall de ju inte lansera alls, eller skjuta upp på obestämd framtid eller hur det var.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är kul att det går bra för intel, Dock tråkigt för AMD, Jag är ingen AMD fanboy i den bemärkelsen. MEN jag hade önskat de hade mer på högprestanda delen änn vad de har idag.
Varför? För jag är rädd att AMD förr eller senare konkar och då har vi bara intel, och vad händer om bara en leverantör av CPUer kommer? jo priserna skjuter troligtvis i höjden... O De vill inte jag iaf.
Men men, Grattis intel till ett bra år, Men ligg inte på lä för de, Mindre kretsar och mer mhz per krona och lite mer konkurens vill vi ha

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

om man ska ha en bra billig cpu från amd till spel får man nog leta efter en begangnad 965 men den slår inte 2500k men den är prisvärd i allfall

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Om vi nu bara ska diskutera snabbare prollar här på Sweclockers varför skriver vi då ens i denna nyheten?

Jag svarade bara på att Intel inte skulle göra prisvärda processorer, det är som att säga att AMD inte gör några bara för att BD inte är prisvärt.

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Nu är vi på SweClockers och vi borde bara diskutera sådant som hör hemma, Intel är långt mer prisvärt än AMD om vi snackar lite snabbare prollar.

Lite snabbare prollar?
Du menar overkill prollar för 5000kr.

En 2500k kostar nästan 2000kr.

Jag tror nog du kan få en mer prisvärd processor (upplåst dessutom, Intels billigare alternativ är alla låsta) för mindre än så.
(Som presterar bra i spel och flertrådade applikationer)

Skrivet av Andreas D:

Från 2600K och uppåt är det Intel för hela slanten, och tar man hänsyn till strömförbrukningen är det ännu färre processorer från AMD som kan vara med och tävla. Sorgligt men sant.

15-40 watt skillnad.
det är fan grejjer det.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av a4magkar:

Kom igen VIA.
Ni kan klara det!
Krossa de båda uppstickarna!

VIA <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Nu är vi på SweClockers och vi borde bara diskutera sådant som hör hemma, Intel är långt mer prisvärt än AMD om vi snackar lite snabbare prollar.

Problemet för dig är att dom flesta, inklusive mig, inte köper vrålsnabba processorer.
för majoriteten av konsumenterna ger AMD bättre pris/prestanda.

Marknadsandelarna har legat mer eller mindre konstant på 80/20 dom senaste 10 åren, så detta är en fet icke-nyhet.