Permalänk
Medlem

Frågor angånde "ny" dator :)

Hej! För ett tag sedan så körde jag på min 775 rigg och då överklockade jag min processor (intel q6600) till 3.4ghz. Jag försökte få upp den till 3,6ghz med både 1.4 och 1.43V. Men det funkade inte så jag testade att höja till 1.45v, efter att jag hade kört prime95 en stund så smällde det från datorn (det flög någon kondensator från moderkortet) och det luktade bränt. Hade förövrigt ett asus p5ql pro moderkort. Nu har jag beställt nya komponenter och dem ser ut såhär.

Moderkort: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LUSB3/

Processor: Amd Phenom II X4 960T

Ram minne: 8 gb corsair 1600mhz.

Direkt när jag började att använda min "nya" dator så såg jag på " start skärmen " att det stod Press 4 to activate cpu unlocker, och eftersom att jag visste att man kan låsa upp en 960T till en 6-kärnig så gjorde jag det. Testade sedan att spela Bf3 och det flöt på mycket bättre än med 4 kärnor aktiverade. Nu till mina frågor

1: Vågar jag köra med 6 kärnor istället för 4 på detta moderkort? Det kan väl inte skada datorn på något sätt eller?

2: När jag fick minnena så kördes dem i 1333mhz , har gått in i bios och ändrat till den frekvens som de står att de skall köras i, dvs 1600mhz. Kan jag köra i den frekvensen och vara säker på att inget ska gå sönder?

3: Är 56 grader för varmt för en 960T?

Som ni kanske märker är att jag inte vill att det ska hända samma saker med mina nya delar.

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

56 grader är nog på snudden tror jag. Vad jag hört är att 62 grader är "danger-zone".

Nej, det ska inte kunna skada datorn på något sätt att lira med 6 kärnor, förutom att temperaturen höjs lite.

Jag har också höjt mina ram-minnens frekvens och det har inte varit nåt konstigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

56 grader är nog på snudden tror jag. Vad jag hört är att 62 grader är "danger-zone".

Nej, det ska inte kunna skada datorn på något sätt att lira med 6 kärnor, förutom att temperaturen höjs lite.

Jag har också höjt mina ram-minnens frekvens och det har inte varit nåt konstigt för mig.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

56 grader är nog på snudden tror jag. Vad jag hört är att 62 grader är "danger-zone".

Oj vad stor skillnad det är på Intel och AMD! På intel går det väll lupp till 70-80 grader?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Oj vad stor skillnad det är på Intel och AMD! På intel går det väll lupp till 70-80 grader?

Jag tror det är ännu högre där till och med, tror 95 är danger-zone, helst under 85 har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Alltså kan jag vara lugn om processorn ligger under 60 grader?