Stor tempskillnad mellan kärnorna i5 2500K

Permalänk
Medlem

Stor tempskillnad mellan kärnorna i5 2500K

Hej

Jag har en fundering som jag kanske kan få svar på här.

Jag har klockat min i5 2500K och satt in en Noctua NH-D14. Systemet ligger nu på 4.4 GHz

MEN, jag får stora teperaturskillnader mellan olika kärnor. Tempesen just nu i stresstest ligger på

Core 0: 50
Core 1: 65
Core 2: 60
Core 3: 60

Jag har testat att montera om kylaren men det gav inget.

Är det kylare/processor som inte är platta eller beror det på något annat?

Permalänk

Du borde klocka ner den lite, 65 grader är ganska mycket, du vill ju inte skada den!

Permalänk

Jag kollar aldrig på de där siffrorna! De stämmer inte. Så länge de inte är i hästväg för stor skillnad eller att de är på tok för höga så bryr jag mig inte. Det är inget fel på din kylare om du nu har använt kylpasta och hela baletten! Som sagt, det är teori och Inte praktik. Jag skulle inte säga att dina värden är dåliga vid ett stress test för den delen.

Har du kört med denna klockningen och annan kylare?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

65 grader är verkligen inte för mycket!

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem en gång, kylaren var så tung att den luta lite. Sätta upp den med stripes!

Visa signatur

Fractical Design R3, ASUS P8z68, Intel Core i5 2500k, GeForce gtx 560ti, Corsair Vengeance 8gb 1600mhz, Corsair TX 750w

Permalänk

En teori kan vara att Core 0 borde vara den svalaste eftersom den endast gränsar till grafikdelen och Core 1, om grafikdelen är avstängd så kan delar av den alstrade värmen spridas ut i grafikdelen.

Core 1 och 2 borde vara de varmaste förutsatt att kärnorna alstrar mer värme än minneskontrollern, vilket jag tror att de gör. Core 3 borde då vara lite svalare än 1 och 2 eftersom den inte är lika inträngd som Core 1 och 2.

Här är en bild på layouten. http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/sandybridge/rev...

Annorlunda var det ju på Q6600 tiden när det faktiskt fanns 2 separata die's.

Permalänk
Medlem

Troligast att kylaren hänger snett precis som Flezkizh sa. Speciellt eftersom din kylare är ganska tung.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

håller med, kylaren är tung och därför så "lutar" den lite vilket gör att du får mindre tryck på vissa delar --> högre temps pga sämre värmeöverföring

Permalänk

Är inte någon hög temps som någon sa...
Sen vilket program använder du för tempen? För har testat flera och dom flesta visar olika. (framförallt skillnaden mellan core 0 occh 3

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

65 grader är inte högt, allt under 90 e ju helt normalt om man har klockat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Är inte någon hög temps som någon sa...
Sen vilket program använder du för tempen? För har testat flera och dom flesta visar olika. (framförallt skillnaden mellan core 0 occh 3

Jag använder Core Temp och HW Monitor, båda visar ungefär samma skillnad.

Skrivet av Flezkizh:

Hade samma problem en gång, kylaren var så tung att den luta lite. Sätta upp den med stripes!

Jag ska testa att lägga chassit ner och se om det hjälper.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har du kört med denna klockningen och annan kylare?

Nej, jag har bara kört med stockkylaren oklockat och minns inte om det var skillnad då, iaf inte så att jag tänkte på det.

Tack för era snabba svar. Nu ska jag lägga ner datorn och se om det gör någon skillnad

Permalänk
Skrivet av WCxFlusher:

Du borde klocka ner den lite, 65 grader är ganska mycket, du vill ju inte skada den!

om det är 65 grader under stress test IBT/OCCT eller liknande så är det ju inte ens i närheten av att vara farligt då det pressar datorn mer än något spel eller program som helst.

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

om det är 65 grader under stress test IBT/OCCT eller liknande så är det ju inte ens i närheten av att vara farligt då det pressar datorn mer än något spel eller program som helst.

Stresstest är kört med Prime95 Large FFTs i cirka en timme. Låg på cirka 70 grader men sänkte Vcore och tempen gick ner rejält.

Provade att lägga ner chassit men det hjälpte inte. Det enda som hände var att alla cores sjönk någon grad, troligen för att jag fick kallare luft in där chassit låg.

Ska jag vara orolig för temperaturen eller kan jag släppa det?

Permalänk
Medlem

Låter mysko, hade lagt om kylpastan för det kan har hänt att det blivit ojämnt om tyngden tryckt ner kylaren fel, NH-D14 är något stort :P. Så testa det om du har ork för det.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

15c skillnad känns lite mycket, jag skulle nog kolla om CPU och kylare är raka, rakblad är bra för det, håll upp mot en ljuskälla.
Ingen core temp är dock för hög.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Låter mysko, hade lagt om kylpastan för det kan har hänt att det blivit ojämnt om tyngden tryckt ner kylaren fel, NH-D14 är något stort :P. Så testa det om du har ork för det.

Jag la om det och första vändan la sig dåligt i mitten.

Använde pastan man fick med kylaren.

Ska jag skaffa en annan pasta och några tips på hur jag ska lägga den?

Permalänk
Medlem

Jag använder den man fick med, men annars är det Arctic Silver som är att rekommendera. "Bästa" metoden imo är en klick som ett riskorn och använd trycket från kylaren när du sätter på den så smeter den själv ut pastan, minskar risken för luftbubblor och ojämnheter.

Visa signatur

RTS :D