Utdelad filserver, hur gör jag?

Permalänk

Utdelad filserver, hur gör jag?

Tjena.

Jag kommer sätta ihop en server om en vecka och undrar vad jag ska göra för att enklast ha en utdelad filserver både internt i mitt nät men åtkomstbar genom internet. Jag ska även köra en PXE-boot server på denna samt Minecraft och det ska gå på ett OS som klarar alla dessa. Hur gör jag för att sätta upp detta? Jag har läst runt lite på nätet och testat i både windows server och snabbt i Ubuntu men fick inte något och funka. Hur kan jag göra detta?
Tänkte även att man ska kunna bläddra i katalogerna utan att behöva en separat klient utan via webbläsaren. Vad jag har förstått så måste man då ha en filserver + http-server.

Man behöver för övrigt inte oroa sig att PXE-serverns HTTP krockar då jag kmr ha två nätverkskort i servern.

Kan jag få tips? Notera att jag inte lär kunna testa dessa innan 24/25 3 2012. Lovar dock att läsa på rejält.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk

Installera Debian sen är det bara installera och konfigurera ftp/sftp- och webbserver.
Webbserver: Nginx, Apache2, Lighthttpd
SFTP: OpenSSH
FTP: Filezilla

Permalänk

Vet du om minecraft fungerar stabilt på Debian? Trevligt vore också att ha Left4Dead 2 men inte direkt ett krav.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av henke_92:

Vet du om minecraft fungerar stabilt på Debian? Trevligt vore också att ha Left4Dead 2 men inte direkt ett krav.

Steams dedikerade serververktyg finns till Debian, så L4D2 m.fl funkar där.
Minecraft funkar bra på Debian, Ubuntu är baserat på Debian.

Permalänk

True dat. Jag kan ju en bit men är so far begränsad till windows-kunskap. Har pillat några år sen lite kort med ubuntu men la mig inte in i det. Lär vara kul med nytt OS =D

Får titta en bra bit på detta, tack för tipset!

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag kör pxeboot, MDT-share och minecraftserver i debian-VMs och det funkar galant kan jag meddela. Krävs ganska lite konf för att få det att funka.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Vad är det du tänkt pxe-boota? Är det Windowsinstallationen så kör på Windows server. Om du har prestandan kan ju virtualisering vara ett alternativ.

Permalänk

Jo jag har funderat på hur jag ska göra med servern. Den är färdigbyggd och jag har för tillfället inte plockat ut grafikkortet med ett par tweaks till. För PXE-Boot tänkte jag egentligen bara Windows 7 som det ser ut nu. Vem vet, det kanske blir mer i framtiden dock. Alla tips är välkommna.

EDIT: För övrigt har jag uppdaterat mitt citat med serverns delar. Den har annars typ 4st 1TB Diskar och en 160GB som jag tänkte köra Dual-boot på. Vid behov ska man kunna boota win7 om någon behöver burk under ett lan, iaf tills servern måste vara på 24/7.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

För att installera Windows (7) är wds under Windows server den bästa lösningen. Då möjliggör du installation på vilken dator som helst. Kör du andra lösningar som acronis och clonezilla som jobbar med avbilder så måste man göra en ny avbild för varje hårdvarukonfiguration. Det som wds gör är typ en skriptad installation.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

För att installera Windows (7) är wds under Windows server den bästa lösningen. Då möjliggör du installation på vilken dator som helst. Kör du andra lösningar som acronis och clonezilla som jobbar med avbilder så måste man göra en ny avbild för varje hårdvarukonfiguration. Det som wds gör är typ en skriptad installation.

Okej. Fast jag hade ändå tänkte göra om en för varje hårdvarukonfiguration ändå

Fyfan, nu har jag mycket arbete framför mig Men då kör jag väl windows server 2008 med virtualisering. Har ändå funderat på det och det skulle lösa ett par saker.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1