Permalänk

Skärm med 60hz= max 60fps?

Har kikat i en del trådar men ändå inte hittat något som riktigt förklarar detta.
Det är så att jag ska köpa en ny skärm till datorn och de flesta billigare är väl på just 60hz va?!
Men är det så att det aldrig kan bli mer än 60fps i ett datorspel då? Fast syns det någon skillnad med mer än 60fps?
Man undrar ju var ögat slutar att uppfatta skillnaden på hur många fps det är?! Känns ju onödigt att ha flyt som inte syns så att säga!
Så det flyter bättre (om nu datorn klarar mer än 60fps) med en skärm som tex har 120hz?

Vad är nästa hz-steg efter en 60hz-skärm? 70?

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Avstängd

Det kan bli mer beroende på spel du ska spela, kör du v-sync off så lär du komma 60+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel-Benz:

Har kikat i en del trådar men ändå inte hittat något som riktigt förklarar detta.
Det är så att jag ska köpa en ny skärm till datorn och de flesta billigare är väl på just 60hz va?!
Men är det så att det aldrig kan bli mer än 60fps i ett datorspel då? Fast syns det någon skillnad med mer än 60fps?
Man undrar ju var ögat slutar att uppfatta skillnaden på hur många fps det är?! Känns ju onödigt att ha flyt som inte syns så att säga!
Så det flyter bättre (om nu datorn klarar mer än 60fps) med en skärm som tex har 120hz?

Vad är nästa hz-steg efter en 60hz-skärm? 70?

man vänjer sig vid den högre hzen kan jag gott och väl säga min 85 hz skärm max 1600x1200 på den btw ^^ känns mkt rappare än en kompis 60 hz skärm med full hd upplösning (haft min tjockisskärm sen långt tillbaks :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Det kan bli mer beroende på spel du ska spela, kör du v-sync off så lär du komma 60+.

Du får gärna ta något exempel på detta?

V-sync off, ja då ska jag testa det, för nu förstår jag att det var på på datorn då jag såg i afterburner på fps-mätaren att det låg på 60 hela tiden.

Men vad förlorar man på att ha v-sync av då? Måste ju finnas nackdelar?

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Medlem

Om du stänger av V-sync så kan du få mer FPS, men du får ju ingen visuell skillnad eftersom skärmen ändå är låst till 60Hz.

Att ha Vsync av ger bara högre temps och mer strömförbrukning till ingen nytta eftersom GPU'n pushar över 60fps men du ser ju ändå inte dem frames'en på skärmen.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

V-Sync on = Lägre fps, HZ = Maxfps, vissa spel känns oresponsiva

V-Sync off = olåst fps, spel känns mer responsiva, tearing kan uppstå

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Har du V-Sync på så blir max fps samma som updateringfrekvensen på din skärm. Har du v-sync av, kan du få hur mycket fps som hälst (spelet och datorn sätter gränserna).
En vanlig användare kan nog inte se någon skillnad på 60hz och 120hz men en "gamer" kan det. Jag kan se stor skillnad mellan 60 och 120hz och eftersom jag själv har en 120hz skärm så känns det lite laggigt om jag byter till 60hz.
Så svaret på frågan om det flyter bättre med 120hz är Ja.

Nästa "steg" efter 60hz är 120hz och sedan 240hz (typ ingen skärm använder 240hz). På CRTskärmar finns 75hz 80hz och 100hz.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Utan v-sync på en 60hz skärm, så får du så mycket fps som grafikkorten kan ge (oftast), dock ser man knappt (om ens alls) någon skillnad på 60 fps @ 60 hz, eller 90 fps @ 60 hz.

Nackdelar med att ha v-sync av?
- Grafikkorten får jobba mer (i onödan) och blir varmare/slits mer.
- Du kan få screentearing. (googla på det, jag kan inte förklara det i ord.)

Datorskärmar säljs antingen som 60hz eller 120hz, men vissa 60hz-are kan också visa 75hz.
Sen är stegen (har jag för mig) 90 / 105 / 120, dock är det bara 120hz-skärmar som kan visa mer än 75.

Och ja, man ser skillnad mellan 60 fps @ 60 hz / 60 fps @ 120 hz / 120 fps @ 120 hz.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

när vsync är av tar inte grafikkortet hänsyn till om skärmen klarar av att visa alla bilder/s, så den matar ut så mycket bilder i sekunden den orkar.

Men faktum kvarstår, din skärm kan bara visa 60 bilder i sekunden, i vissa spel tycker jag det är att föredra att ha v-sync av känns rappare men bilden kan uplevas väldigt kladdig. Kör du med vsync på får du iaf äkta 60 fps.

Själv kör jag en 120hz skärm och jag kan tyvärr aldrig gå tillbaka till något sämre, när man byter upp sig märker man stor skillnad. Skulle man däremot byta ner sig är skillnaden enorm. //Klusbert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Om du stänger av V-sync så kan du få mer FPS, men du får ju ingen visuell skillnad eftersom skärmen ändå är låst till 60Hz.

Att ha Vsync av ger bara högre temps och mer strömförbrukning till ingen nytta eftersom GPU'n pushar över 60fps men du ser ju ändå inte dem frames'en på skärmen.

Vissa spel drar nytta av en högre FPS, även om din skärm inte kan visa alla bilder. Bra exempel är Quake 3 och alla spel som bygger på Q3-motorn (hela CoD-serien t.ex).

Själv lirar jag alltid med V-sync off, men låser FPSen manuellt till skärmfrekvensen i spel där där spelmotorn inte drar någon nytta av skyhög fps.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Fps är hur många bilder grafikkortet skickar varje sekund. En vanlig skärm uppdateras 60ggr i sekunden, 60hz, oavsett hur många fps du har. Dvs om du har 30 fps så visar skärmen samma bild 2ggr, och om du har 120 så hoppar den över varannan bild. Sen kan bilderna ta olika lång tid att laddas. Dvs om du har70 fps så kan en bild laddas den ena halva sekunden, och de andra 60 bilderna hinner laddas den andra halvan. Du har ju ändå 70 bilder den sekunden, men den känns ungefär son 2fps, och skårmen hinner bara visa 31 bilder. Det kallas microshuttering. Ja, om din dator klarar över 60 fps så borde du få bättre flyt med en 120hz skärm. Om du har 60 fps och ändå inte tycker att det flyter, så är no inte lösningen att köpa en 120hz skärm. Isf är det något annat som är fel, tex atr du har mycket microshuttering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klusbert:

när vsync är av tar inte grafikkortet hänsyn till om skärmen klarar av att visa alla bilder/s, så den matar ut så mycket bilder i sekunden den orkar.

Men faktum kvarstår, din skärm kan bara visa 60 bilder i sekunden, i vissa spel tycker jag det är att föredra att ha v-sync av känns rappare men bilden kan uplevas väldigt kladdig. Kör du med vsync på får du iaf äkta 60 fps.

Själv kör jag en 120hz skärm och jag kan tyvärr aldrig gå tillbaka till något sämre, när man byter upp sig märker man stor skillnad. Skulle man däremot byta ner sig är skillnaden enorm. //Klusbert

Detta sammanfattar det hela ganska bra.

En sak till som bör tilläggas är att kör man inte med v-sync på en 60hz skärm så det troligt att man kommer få screentearing. vilket helt enkelt inte är bra, utan stör en hel del.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

IPS skärmar har ju 60hz, då 120hz är bara till för spel (snabba sådana, FPS) för färgerna på 120hz är ofta riktigt dåliga och svärtan är lika dan.. Det är TN panel på dom, IPS är som sagt bättre bild och så men inte lika bra för FPS spel.
Men har du 65fps på en 60hz skärm blir det som du har 60fps.
Resten har du fått bra svar på:)
Lycka till!
Vad ska du ha skärmen till? Budget?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Vissa spel drar nytta av en högre FPS, även om din skärm inte kan visa alla bilder. Bra exempel är Quake 3 och alla spel som bygger på Q3-motorn (hela CoD-serien t.ex).

Själv lirar jag alltid med V-sync off, men låser FPSen manuellt till skärmfrekvensen i spel där där spelmotorn inte drar någon nytta av skyhög fps.

Jag kan intyga att det är stor skillnad på 60 och kanske 300fps i cod. Jag märkte en enorm skillnad, och stängde av vsync,ovetandes om vad killen jag citerar skrev

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Bara några minuters läsning av era inlägg har gjort mig mycket klokare!
V-sync får vara PÅ!
Och en 60hz skärm duger nog alldelles utmärkt för mig.

Jag Är ute efter en 24" skärm, max 2500 men likagärna 1500kr.
Mest surfning, och en del bilspel och fps-spel. Men jag är ingen "värstingspelare" eller vad man ska kalla det
Man hinner ju inte med så mycket datorspelande med jobb, småbarn familj, hus å allt annat....;)

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lånar tråden lite men, Så ifall jag har en skärm som klarar 75 hz på en HDMI 1.2? kabel men i windows står det bara 60Hz. Hur fungerar detta? Och ifall jag kör Vsync off ( som jag gör ) blir det då 75"fps" eller 60?

Hoppas det går bra att låna lite snabbt och att det inte var alltför komplicerad fråga

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag kan intyga att det är stor skillnad på 60 och kanske 300fps i cod. Jag märkte en enorm skillnad, och stängde av vsync,ovetandes om vad killen jag citerar skrev

Skickades från m.sweclockers.com

Den enda skilldnad du fysiskt sett kan ha upplevt är just den att spelet "svarar" snabbare när du trycker på en knapp eller rör musen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Eftersom du har Nvidia kan man låsa frameraten i drivern ifall du vill köra utan vsync och inte belasta grafikkortet i onödan. Jag har min max-fps låst på 65 (måste komma ihåg att stänga av det när jag benchmarkar). Jag kör en del spel med vsync på i alla fall, det är trevligt när man har en fps som väldigt sällan dippar under 60.

Läste att nya Kepler kommer ha en "adaptive vsync" som slår på vsync automatiskt när man är över 60, och stänger av den när man är under. Vet inte om det är låst till hårdvaran eller kommer via framtida driver.

Permalänk
Medlem

få spel som drar nytta av mer än 60 fps. det är väl lir som dra med reliken som drev quake3. så ha vsync påslaget, och om du får mosse lag så skaffa en mus med profiler

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ännu en nackdel med Vsync på är mouse lag.
O för att svara på en av dina frågar så, ja, bättre flyt med 120hz.

Visa signatur

Sapphire 7970 | 3570K | Sabertooth z77 | 8gb RAM | 2x Plextor M3 Pro raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag Är ute efter en 24" skärm, max 2500 men likagärna 1500kr.

Bara f.y.i. - Du kan köpa en XL2410T (120 Hz 24" skärm) från bl.a Dustin Home för 2499:-
Och 120 Hz är alltid skönt, inte bara i FPS-spel, utan i datoranvändning generellt.

Dock har IPS bättre färger, men en "äkta" IPS-skärm kostar mer än en "äkta" 120hz-skärm. (Rätta mig om jag har fel.)
Men om du är van vid en vanlig TN-panel så är du van vid färgerna på en 120hz-skärm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Onkel-Benz:

Du får gärna ta något exempel på detta?

V-sync off, ja då ska jag testa det, för nu förstår jag att det var på på datorn då jag såg i afterburner på fps-mätaren att det låg på 60 hela tiden.

Men vad förlorar man på att ha v-sync av då? Måste ju finnas nackdelar?

Utan v-sync så kan det blir hack i bilden. (om du får ut högre fps än vad din skärm kan visa) Så om du får ut 200 fps ur ett spel men din skärm bara har 60Hz så kan det bli små jack/hack i bilden när du flyttar kameran eller rör dig i vilket spel du nu spelar.

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Den enda skilldnad du fysiskt sett kan ha upplevt är just den att spelet "svarar" snabbare när du trycker på en knapp eller rör musen.

Nej.
Q3-motorns beräkningar påverkas av FPSen.
Att du hoppar längre/högre är en av fördelarna.
333, 250, 125 FPS är "sweetspots" för Q3-motorn.

Edit: För er som är intresserade http://wiki.modsrepository.com/index.php/Call_of_Duty_:_A_Study_on_FPS

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

så jävla störigt det är med screentearing! köp aldrig en 60hz skärm, måste göra mig av med min snarast alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVP:

så jävla störigt det är med screentearing! köp aldrig en 60hz skärm, måste göra mig av med min snarast alltså...

använd v-sync

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

använd v-sync

60fps är för lite och inputlagen förstör allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Nej.
Q3-motorns beräkningar påverkas av FPSen.
Att du hoppar längre/högre är en av fördelarna.
333, 250, 125 FPS är "sweetspots" för Q3-motorn.

Edit: För er som är intresserade http://wiki.modsrepository.com/index.php/Call_of_Duty_:_A_Study_on_FPS

Fail. Hur sjutton lyckas dom koda ihop något så vansinnigt?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Jag märker jätte stor skillnad på 60fps och 120, kort och gott hehe!!

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

om du kör med vertical sync så går inte fpsen högre än vad skärmens Hz är, om du däremot kör med vsync avstängt kan du få mycket högre fps, och dessutom så drar Vsync lite extra på datorn! Själv har jag runt 80 fps i de flesta spel och jag kör med en 60 Hz skärm.
Det enda spel jag har märkt screen tearing i är skyrim och där har jag knappt 60 fps

Permalänk
Medlem

Varför skriver alla samma sak om och om igen.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!