PWM styrda fläktar till PHANTEKS PH-TC14PE?

Permalänk

PWM styrda fläktar till PHANTEKS PH-TC14PE?

Hej!

Har planerat att köpa ny dator när 3930K släpptes men har vart ute och rest, flyttat utomlands etc. så har inte haft tid. Men nu till påsk blir det en sådan här (kommer nog köpa den från CDON istället). Jag köper grafikkort när kepler kommer ut, är väl lite av en NVIDIA fanboy :).

Det jag undrar är om någon kan rekommendera några tysta 140 mm PWM-styrda fläktar till processorkylaren? Isf, kan man parallellkoppla de till CPU-fläkt kontakten på moderkortet eller blir det kass?

Jag kommer nog byta ut alla fläktar i chassit till PWM-styrda, så jag kommer nog köpa samma fläktar till chassit också.

Thx!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Fläkt: Thermalright TY-140
Adapter: denna, eller kanske den här om du nu ska koppla in dina chassifläktar också.

Permalänk

Ser bra ut, tack! Synd att fläkten inte verkar finnas i lager i någon av butikerna på prisjakt, får kolla runt lite mer..

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE har numera PWM-styrda fläktar, OM det är från den allra senaste batchen, då deras kylare numera levereras med en PWM-adapter, men vi som redan köpt våra kylare innan denna PWM modul lades till i kartongen så är den gratis och går att beställa från deras hemsida, kvitto från inköpet av kylaren krävs dock.

Jag fyllde i min ansökan tidigare i veckan och fick svar dagen efter att adaptern skulle skickas ut senare under veckan så jag borde få den under kommande vecka, blir riktigt trevligt då jag verkligen uppskattar en tyst dator, hoppas cpu fläktarna kan gå ner till 500-600 rpm via PWM, håller tummarna.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Skrivet av knorrrhane:

Hej!

Har planerat att köpa ny dator när 3930K släpptes men har vart ute och rest, flyttat utomlands etc. så har inte haft tid. Men nu till påsk blir det en sådan här (kommer nog köpa den från CDON istället). Jag köper grafikkort när kepler kommer ut, är väl lite av en NVIDIA fanboy :).

Det jag undrar är om någon kan rekommendera några tysta 140 mm PWM-styrda fläktar till processorkylaren? Isf, kan man parallellkoppla de till CPU-fläkt kontakten på moderkortet eller blir det kass?

Jag kommer nog byta ut alla fläktar i chassit till PWM-styrda, så jag kommer nog köpa samma fläktar till chassit också.

Thx!

Varför så dyra saker? kepler så är det 4-5k till. Coolare att köpa det bästa till minsta pris tycker jag.
Spara in minst 5k och köp nästa generation av gpu eller cpu istället. Bara min tanke.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Ganska mycket för stort chassi till det där moderkortet.
Köp ett XL-atx kort när du ändå håller på

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Rockbilly65 och EW200 vad har era poster med OP fråga och funderingar att göra?

Det går utan tvekan mycket Jante i många på det här forumet.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

Varför så dyra saker? kepler så är det 4-5k till. Coolare att köpa det bästa till minsta pris tycker jag.
Spara in minst 5k och köp nästa generation av gpu eller cpu istället. Bara min tanke.

Vissa vill ha det bästa av det bästa och struntar i priset (oftast)

Till Trådskaparen så som någon har sagt är väll dom senare PWM styrda? Eller kör du på en Silver Arrow biligare, Bra fläktar(relativt tysta med tanke på luften dom flyttar) kyler bara några grader sämre än phantek, dessutom ska du nog inte försöka klocka den enormt mycket
Sen till din dator, skulle jag ta ett annat chassi eftersom du inte ska köra vattenkylning. det chassit är mest tänkt till vatten, men funkar super med luft med men då ska du köpa till 1-2fläktar och då är nog inte dator så jätte tyst längre.
Sen skulle jag ta ett 800w+ Fractal design agg eller 850w silverstone agg, det är lika bra som corsair fast lite tystare när det belastas över 20% då AX är helt knäpptyst under 20% belastning:)
Sen ta Quad Channel minnen istället!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Gr8t:

Phanteks PH-TC14PE har numera PWM-styrda fläktar, OM det är från den allra senaste batchen, då deras kylare numera levereras med en PWM-adapter, men vi som redan köpt våra kylare innan denna PWM modul lades till i kartongen så är den gratis och går att beställa från deras hemsida, kvitto från inköpet av kylaren krävs dock.

Där ser man, eftersom det stod att fläktarna var 3-pin så antog jag att man var tvungen att fixa nya fläktar men då slipper man det.

Skrivet av Failbygge:

Till Trådskaparen så som någon har sagt är väll dom senare PWM styrda? Eller kör du på en Silver Arrow biligare, Bra fläktar(relativt tysta med tanke på luften dom flyttar) kyler bara några grader sämre än phantek, dessutom ska du nog inte försöka klocka den enormt mycket
Sen till din dator, skulle jag ta ett annat chassi eftersom du inte ska köra vattenkylning. det chassit är mest tänkt till vatten, men funkar super med luft med men då ska du köpa till 1-2fläktar och då är nog inte dator så jätte tyst längre.
Sen skulle jag ta ett 800w+ Fractal design agg eller 850w silverstone agg, det är lika bra som corsair fast lite tystare när det belastas över 20% då AX är helt knäpptyst under 20% belastning:)
Sen ta Quad Channel minnen istället!

Jag ville ha ett stilrent chassi som jag gillade och jag fastnade för NZXT Switch 810 så det fick bli det! Sen tyckte jag det var bra med möjligheten för vattenkylning om jag skulle vilja ge mig på det i framtiden.

Jag valde ett Corsair AX 850W för det är fullständing modulärt och har långa kablar, tänkte det kunde vara bra. Sedan tog ett extra kraftfullt för att kunna stopp in ytterligare ett grafikkort i framtiden.

Har jag missförstått något med minnen? 4 likadana minnen + quad channel på moderkortet = quad channel minnen eller?

Skrivet av rockabilly65:

Varför så dyra saker? kepler så är det 4-5k till. Coolare att köpa det bästa till minsta pris tycker jag.
Spara in minst 5k och köp nästa generation av gpu eller cpu istället. Bara min tanke.

Det beror på vad man skall ha datorn till, den är inte bara för spel vettu :). Det står lite mer om det i min tråd här men kort kan jag säga att jag vill ha en framtidssäker burk som håller i 5 år.

Tack skall ni ha för era svar!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk

Quad Channel är minnen som 3930 eller 3960 kan utnyttja:) är inte helt 100 på vad det innebär så någon kan säkert rätta mig eller googla fram det( gör det senare) är att du kan utnyttja minnena bättre, dom kostar lika mycket för samma mängd minne.
Sen är Det på FD 800w bara 24pins kontakten och 8/6 pin för grafikkortet som sitter fast redan och det måste du ju endå använda;) tror det är samma med silverstone. Annars om du vill få riktigt snyggt skulle jag ta ett NZXT agg (då det är vit) passar bättre för det chassit, en tanke bara?
Det här med nätagget kan du skita i ingentligen, inget viktig info alls:)
Lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det har ju kommit en ny version av Thermalright Silver Arrow, tydligen anpassade till SB-E.
Större fläktar med lägre varvtal och en lite annorlunda utformning på kylflänsen verkar vara det som ändrats jämfört med den vanliga Silver Arrow.

Ta dig en koll!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Finns inget som hetter quad channel minnen idag. Moderkortet stöder quad channel med 4 st stickor och det är det han har plockat till sitt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Finns inget som hetter quad channel minnen idag. Moderkortet stöder quad channel med 4 st stickor och det är det han har plockat till sitt paket.

Legat under en sten den sista tiden?
http://www.inet.se/produkt/5315204/corsair-16gb-4x4096mb-cl8-...

Anyways: Jag vann denna kylaren här på sweclockers och jag fick tydligen den äldre batchen med endast vanliga fläktar och en sladd som gjorde dessa PWM-styrda. Dock så har jag en Noctua NH-D14 SE2011 som har RIKTIGA PWM-fläktar, rekommenderar den hellre!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Legat under en sten den sista tiden?
http://www.inet.se/produkt/5315204/corsair-16gb-4x4096mb-cl8-...

Anyways: Jag vann denna kylaren här på sweclockers och jag fick tydligen den äldre batchen med endast vanliga fläktar och en sladd som gjorde dessa PWM-styrda. Dock så har jag en Noctua NH-D14 SE2011 som har RIKTIGA PWM-fläktar, rekommenderar den hellre!

Att skriva att det är quad-channel som dem flesta tillverkare gör är väl egentligen lite vilseledande, det är egentligen bara 4 eller ibland 8 identiska stickor som säljs som ett "kit", om man vill går det lika bra att köpa fyra lösa stickor sålänge dom är likadana så kan man köra dem i quad-channel om modebordet stödjer det.

Den äldre batchen hade ingen PWM-adapter i kartongen alls, du tänker på Y-förgreningen och/eller motståndet som sänker farten till ca 900rpm, förmodligen har inga kylare som som finns i lager hos ÅF i Sverige denna adapter då adaptern bara funnits tillgänglig drygt 3 veckor.

Det finns inga riktiga och mindre riktiga PWM fläktar, det är så enkelt att antingen är den PWM-styrd eller så inte.

Kom just på att jag måste vittja lådan, kanske det ligger en adapter där?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Att skriva att det är quad-channel som dem flesta tillverkare gör är väl egentligen lite vilseledande, det är egentligen bara 4 eller ibland 8 identiska stickor som säljs som ett "kit", om man vill går det lika bra att köpa fyra lösa stickor sålänge dom är likadana så kan man köra dem i quad-channel om modebordet stödjer det.

Den äldre batchen hade ingen PWM-adapter i kartongen alls, du tänker på Y-förgreningen och/eller motståndet som sänker farten till ca 900rpm, förmodligen har inga kylare som som finns i lager hos ÅF i Sverige denna adapter då adaptern bara funnits tillgänglig drygt 3 veckor.

Det finns inga riktiga och mindre riktiga PWM fläktar, det är så enkelt att antingen är den PWM-styrd eller så inte.

Kom just på att jag måste vittja lådan, kanske det ligger en adapter där?

Så du påstår, att mina minnen jag köpte häromdagen, (4x4) för 662 kronor, är lika mycket quad-channel som dom jag länka? Gå till ARN och allmän Corsair genast! Du hör ju hur det själv låter, dessa minnena stödjer inte quadchannel.

Och tyvärr, du har fel. Fläktarna på min kylare har tre-pins kontakter, som man sedan kopplar till en Y-kabel som är 2x3pins-->3pins och sen därefter en till sladd som är 3pins-->4pins som man sen kopplar på moderkortet. Deta är för mig ingen riktig PWM som noctua har på sin NH-D14 SE2011 där fläktarna har 4pins kabel direkt.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av mille666:

Så du påstår, att mina minnen jag köpte häromdagen, (4x4) för 662 kronor, är lika mycket quad-channel som dom jag länka? Gå till ARN och allmän Corsair genast! Du hör ju hur det själv låter, dessa minnena stödjer inte quadchannel.

Det är helt enkelt så att 4 likadana minnen + quad channel stöd på moderkortet = quad channel aktiverat på moderkortet.

Skrivet av mille666:

Och tyvärr, du har fel. Fläktarna på min kylare har tre-pins kontakter, som man sedan kopplar till en Y-kabel som är 2x3pins-->3pins och sen därefter en till sladd som är 3pins-->4pins som man sen kopplar på moderkortet. Deta är för mig ingen riktig PWM som noctua har på sin NH-D14 SE2011 där fläktarna har 4pins kabel direkt.

Ni skriver väl samma sak?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Det är helt enkelt så att 4 likadana minnen + quad channel stöd på moderkortet = quad channel aktiverat på moderkortet.

Ni skriver väl samma sak?

Då anmäler vi corsair då till ARN? kom igen, varför skulle dom ens hyckla med sånna priser på dessa "quad" minnen?

Vi skrev inte samma sak, han menar ett vanligt motstånd som sänker fläktarna till 900rpm Konstant Jag menar en andra kabel som faktiskt styr fläktarna efter hur varm processorn är. Men det är inte lika "riktig" som Noctuas.

Och jag fick en PWM-fans included, kolla tävligen om du inte tror mig, och det står på mitt paket att det ska va pwm fläktar men det är det ju inte direkt. Man får även med en liten lapp på "hur du installerar så dina fläktar blir PWM-styrda"

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av mille666:

Då anmäler vi corsair då till ARN? kom igen, varför skulle dom ens hyckla med sånna priser på dessa "quad" minnen?

Minnena som de marknadsför som Quad channel är oftast bättre (högre klockfrekvens, mindre latency etc.) det är därför de är dyrare. Det har ingenting med quad channel-kompatiblitet att göra.

Skrivet av mille666:

Vi skrev inte samma sak, han menar ett vanligt motstånd som sänker fläktarna till 900rpm Konstant Jag menar en andra kabel som faktiskt styr fläktarna efter hur varm processorn är. Men det är inte lika "riktig" som Noctuas.

Och jag fick en PWM-fans included, kolla tävligen om du inte tror mig, och det står på mitt paket att det ska va pwm fläktar men det är det ju inte direkt. Man får även med en liten lapp på "hur du installerar så dina fläktar blir PWM-styrda"

Om det fungerar som det skall så är det bara att vara nöjd!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Legat under en sten den sista tiden?
http://www.inet.se/produkt/5315204/corsair-16gb-4x4096mb-cl8-...

Anyways: Jag vann denna kylaren här på sweclockers och jag fick tydligen den äldre batchen med endast vanliga fläktar och en sladd som gjorde dessa PWM-styrda. Dock så har jag en Noctua NH-D14 SE2011 som har RIKTIGA PWM-fläktar, rekommenderar den hellre!

Gäsp... Sätt dit 6 st identiska stickor och du har hexa channel mode. Minnes stickorna är fortfarande en vanliga DDR3 stickor.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Gäsp... Sätt dit 6 st identiska stickor och du har hexa channel mode. Minnes stickorna är fortfarande en vanliga DDR3 stickor.

Om moderkortet stöder det, så ja

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Trodde det var klart att moderkortet var bestyckat med X79

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Trodde det var klart att moderkortet var bestyckat med X79

Ja, alltså quad channel så vitt jag vet.. Det är det som står på moderkortet jag har köpt iaf!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte 3 st thermalright tr-ty140 från tyska caseking till min phanteks kylare. Funkar hur bra som helst.
Allt som allt gick det på ca 280kr inkl frakt har jag för mig och det tog ca 3 dagar att få hem paketet. Kan gott rekommendera det om du nu vill ha dessa fläktar. Betydligt tystare än orginalfläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Ja, alltså quad channel så vitt jag vet.. Det är det som står på moderkortet jag har köpt iaf!

Sorry! Hexa channel är bara ett påhitt av Geil.. My bad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knorrrhane:

Hej!

Har planerat att köpa ny dator när 3930K släpptes men har vart ute och rest, flyttat utomlands etc. så har inte haft tid. Men nu till påsk blir det en sådan här (kommer nog köpa den från CDON istället). Jag köper grafikkort när kepler kommer ut, är väl lite av en NVIDIA fanboy :).

Det jag undrar är om någon kan rekommendera några tysta 140 mm PWM-styrda fläktar till processorkylaren? Isf, kan man parallellkoppla de till CPU-fläkt kontakten på moderkortet eller blir det kass?

Jag kommer nog byta ut alla fläktar i chassit till PWM-styrda, så jag kommer nog köpa samma fläktar till chassit också.

Thx!

Det finns ingen anledninga att parallellkoppla fläktarna. Moderkortet har stöd för 4 separat styrda PWM-fläktar utöver processorns, mycket smidigt bara låta Fan Xpert ta hand om det.

Vilken tokstolle påstår att minnen skulle behöva specas att de klarar quad-channel?

Jag är sjukt nöjd med mina Akasa Apache 120mm och nu finns de även som 140mm, kan varmt rekommendera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105933

Moderkortskontrollerade PWM-fläktar borde vara en självklarhet.
[edit] Sorry jag missade att du ville ha flera fläktar på kylaren, då vet jag ej hur man gör.[/edit]

Permalänk
Medlem

Om man ändå tänker byta ut fläktarna så håller jag med om att man lika gärna kan köpa Silver Arrow på en gång, spara pengar och få i princip de bästa 140mm-fläktarna. Det skiljer ju inte mycket på dubbeltornen alls i kylförmåga om man slår ihop ett gäng tester och tar medeltemperaturer.

Ska kolla upp tipset om PWM-adapter till Phanteks, inte så bråttom dock eftersom mitt Sabertooth hade stöd för spänningsstyrning på en av chassi-portarna så jag kör dem på den istället.

Sambons brorsa tog Silver Arrow istället när han köpte nya grejer sist och de fläktarna är lite trevligare ljud på, så hade jag köpt idag hade det nog blivit en sån istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Sorry! Hexa channel är bara ett påhitt av Geil.. My bad

NP, du skriver iaf att du misstagit dig till skillnad från mille666 som bara blir arg och lägger ner

Skrivet av anon172162:

Jag köpte 3 st thermalright tr-ty140 från tyska caseking till min phanteks kylare. Funkar hur bra som helst.
Allt som allt gick det på ca 280kr inkl frakt har jag för mig och det tog ca 3 dagar att få hem paketet. Kan gott rekommendera det om du nu vill ha dessa fläktar. Betydligt tystare än orginalfläktarna.

Trevligt, skall kolla upp det!

Skrivet av MartenKL:

Moderkortet har stöd för 4 separat styrda PWM-fläktar utöver processorns, mycket smidigt bara låta Fan Xpert ta hand om det.

I grunden så gillar jag inte att ha sådana program installerade utan tycker det skall skötas från BIOS, men skall pröva med och utan och se hur det fungerar.

Skrivet av MartenKL:

Jag är sjukt nöjd med mina Akasa Apache 120mm och nu finns de även som 140mm, kan varmt rekommendera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105933

Moderkortskontrollerade PWM-fläktar borde vara en självklarhet.

Borde det absolut vara, är inte alls fan (!) av manuella fläktkontroller eller inbyggda hubbar för fläktar. Tack för tipsen!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knorrrhane:

I grunden så gillar jag inte att ha sådana program installerade utan tycker det skall skötas från BIOS, men skall pröva med och utan och se hur det fungerar.
Borde det absolut vara, är inte alls fan (!) av manuella fläktkontroller eller inbyggda hubbar för fläktar. Tack för tipsen!

Fan Xpert fungerar bra utan att installera Asus mjukvara i OS. Du får nöja dig med deras profiler (om det inte är något nytt kul i UEFI) men de fungerar mycket bra och troligen kan de det där med fläktprofiler bättre än mig. Jag håller med dig, moderkorts/komponenttillverkarna ska hålla sig borda från applikationsutveckling och fokusera på bättre firmware och drivrutiner som är osynliga för användaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Ska kolla upp tipset om PWM-adapter till Phanteks, inte så bråttom dock eftersom mitt Sabertooth hade stöd för spänningsstyrning på en av chassi-portarna så jag kör dem på den istället.

Jag tror att ditt moderkort har stöd för spänningsstyrning av CPU-fläkt också. Eftersom CPU_FAN regleras av CPU_TEMP så är det ju ganska vettigt att sätta den där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Jag tror att ditt moderkort har stöd för spänningsstyrning av CPU-fläkt också. Eftersom CPU_FAN regleras av CPU_TEMP så är det ju ganska vettigt att sätta den där istället.

Nej, tyvärr inte. Det har stöd för bara PWM på CPU, bara spänning på Fan 4 (enda 3-pin) och bägge på Fan 1-3 (4-pin). Hände ingenting när jag körde PWM-fläkt på CPU_FAN.

Sabertooth 990FX har ju flera tempgivare som man kan koppla till styrning på både CPU-fan och chassi-fan.

Jag kan alltså välja så jag styr CPU-fläktarna och alla chassifläktar utom en med medelvärde på CPU-Temp ihop med Nordbrygga och spänningskretsarna, så det funkar ju på samma sätt.

Sen satte jag topp-chassifläkten på CPU_fan bara så jag slipper stänga av larmet, så den snurrar på sina max 700rpm hela tiden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX