Permalänk
Medlem

Vilken 50" plasma ska jag köpa?

Hej.

Tjejen min har gett mig ansvaret att köpa ny tv då våran gamla åkte i backen. Men jag kan inte så mycket om tvapparater så jag tänkte rådfråga er här på swec.
Min budget är minst sagt tajt, sex tusen, men jag vill ha en 50". Har spanat på några tvapparater som verkar intressanta.
Det viktigaste är att det är bra bild helt enkelt, så full hd är ju ett krav med tanke på storleken.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637913#extra

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Är dessa prisvärda eller är det bara skräp?

tack på förhand!

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

sedan pioner la ner sin tillverkning för nåt år sen så är det panasonic som ger bäst bildkvalitet. finns dock ingen panasonic full-hd 50 tum under 6 tusen idag... skulle tippa på att du blir nöjd med vilken som av de där, billiga plasma ger i regel väldigt bra bild för pengarna, till skillnad från lcd/led som kan vara väldigt ojämna och egentligen bara är riktigt bra i de lite dyrare klasserna

edit: sen stämmer inte detta riktigt

Citat:

Det viktigaste är att det är bra bild helt enkelt, så full hd är ju ett krav med tanke på storleken.

ska du använda tvn för tv och film är det viktigare med andra parametrar än upplösning för att få bra bild. jag skulle exempelvis hellre ta en två år gammal pioneer plasma med bara 720p framför en ny urbillig lg med 1080p, även om upplösningen så klart är en del i helheten och det idag känns för snålt med 720p (eller 1024x768 och 1366x768 som de egentligen kör med)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jo jag har kikat lite på panasonic apparater men som du säger så ligger de en bit över min budget. Men det verkar helt klart vara plasma som är mest prisvärt att köpa, ialla fall för min del.
Om du skulle välja, vilken hade du valt av dessa två?
Just nu lutar det lite ot LGn just för att den har 3d-stöd, känns rätt läckert. Men om man skall kunna utnyttja det sen så krävs ju 3d-glasögon och de kostar säkert en slant.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

edit: sen stämmer inte detta riktigt

ska du använda tvn för tv och film är det viktigare med andra parametrar än upplösning för att få bra bild. jag skulle exempelvis hellre ta en två år gammal pioneer plasma med bara 720p framför en ny urbillig lg med 1080p, även om upplösningen så klart är en del i helheten och det idag känns för snålt med 720p (eller 1024x768 och 1366x768 som de egentligen kör med)

Den kommer att användas till det mesta, tv, film och tvspel. Jo jag är med på det du säger, men jag tänker att tvn ska hålla ett tag framöver och det känns lite bakåtsträvande att köpa en tv med 720p idag. Eller räcker 720p på en 50" eller blir det lågupplöst?

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

köp led?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

köp led?

Jaa! Varför inte klämma in lite halvledare i plasman medans vi håller på?

Permalänk

Har själv Samsung PS51D535 du länkar till och det är en hel del TV för pengarna. En rulle i 1080P ser riktigt bra ut och det är riktigt bra flyt i den. Dock har den inte jättemånga inställningar eller utgångar, samt att den är lite ljussvag, men inget man stör sig på. LG är inget jag personligen skulle köpa, företaget är ju inte precis känt för sin kvalitet. Men vad vet jag.

Annars känns väl den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=811210 från Panasonic rätt schyst. Kanske inget man ska ha om man bryr sig om utseende, men bilden är nog grym för pengarna

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teuby:

Den kommer att användas till det mesta, tv, film och tvspel. Jo jag är med på det du säger, men jag tänker att tvn ska hålla ett tag framöver och det känns lite bakåtsträvande att köpa en tv med 720p idag. Eller räcker 720p på en 50" eller blir det lågupplöst?

som du säger så känns det utdaterat att inte ta 1080p idag, precis som att jag har svårt att rekommendera dual core-processorer, trots att intel i3 i många fall är bättre än amd x4... det tar emot lite liksom även om en i3 faktiskt är ett bättre val i många fall. men du ska ju tänka på vad du kan välja idag, och idag är en 720p plasma från panasonic bättre än en 1080p från samsung för samma pris. de har ju snålat in på det mesta bara för att kunna sälja den som "full-hd"

Skrivet av polika:

köp led?

för att en lcd ska matcha bildkvaliteten hos en plasma ska du upp i pris en del så du får local dimming led. i lägre prisklasser ger plasma bäst bild för pengarna. sen finns det inga led-tvs, bara led-belysta... eller ja, oled kommer ju nu snart

Skrivet av Rickard11:

Har själv Samsung PS51D535 du länkar till och det är en hel del TV för pengarna. En rulle i 1080P ser riktigt bra ut och det är riktigt bra flyt i den. Dock har den inte jättemånga inställningar eller utgångar, samt att den är lite ljussvag, men inget man stör sig på. LG är inget jag personligen skulle köpa, företaget är ju inte precis känt för sin kvalitet. Men vad vet jag.

Annars känns väl den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=811210 från Panasonic rätt schyst. Kanske inget man ska ha om man bryr sig om utseende, men bilden är nog grym för pengarna

håller med om att samsung känns bättre än lg, och att den där panasonicen säkerligen ger den bästa möjliga bilden på 50 tum i prisklassen. men den är inte 1080p, och som jag sa innan känns det lite gammalt. men ska den inte användas som datorskärm är det nog det bästa valet om prio är på bildkvalitet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teuby:

Hej.

Tjejen min har gett mig ansvaret att köpa ny tv då våran gamla åkte i backen. Men jag kan inte så mycket om tvapparater så jag tänkte rådfråga er här på swec.
Min budget är minst sagt tajt, sex tusen, men jag vill ha en 50". Har spanat på några tvapparater som verkar intressanta.
Det viktigaste är att det är bra bild helt enkelt, så full hd är ju ett krav med tanke på storleken.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637913#extra

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Är dessa prisvärda eller är det bara skräp?

tack på förhand!

Ta en LG 50" full HD-plasma. Det är trevligt med upplösningen och bra bild, även om det inte är bäst. Så länge du skippar "LED" får du bra bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

köp led?

Mmh om du hittar en bra 50" led för runt 6k, absolut.

Skrivet av Rickard11:

Har själv Samsung PS51D535 du länkar till och det är en hel del TV för pengarna. En rulle i 1080P ser riktigt bra ut och det är riktigt bra flyt i den. Dock har den inte jättemånga inställningar eller utgångar, samt att den är lite ljussvag, men inget man stör sig på. LG är inget jag personligen skulle köpa, företaget är ju inte precis känt för sin kvalitet. Men vad vet jag.

Annars känns väl den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=811210 från Panasonic rätt schyst. Kanske inget man ska ha om man bryr sig om utseende, men bilden är nog grym för pengarna

Har bara läst runt lite och folk verkar vara nöjda med PS51D535. Men jag har hört att samsungs plasmor ska ha en konstig rödaktig ton i bilden, men det är inget du upplever på din?

Skrivet av richie.f:

som du säger så känns det utdaterat att inte ta 1080p idag, precis som att jag har svårt att rekommendera dual core-processorer, trots att intel i3 i många fall är bättre än amd x4... det tar emot lite liksom även om en i3 faktiskt är ett bättre val i många fall. men du ska ju tänka på vad du kan välja idag, och idag är en 720p plasma från panasonic bättre än en 1080p från samsung för samma pris. de har ju snålat in på det mesta bara för att kunna sälja den som "full-hd"

för att en lcd ska matcha bildkvaliteten hos en plasma ska du upp i pris en del så du får local dimming led. i lägre prisklasser ger plasma bäst bild för pengarna. sen finns det inga led-tvs, bara led-belysta... eller ja, oled kommer ju nu snart

håller med om att samsung känns bättre än lg, och att den där panasonicen säkerligen ger den bästa möjliga bilden på 50 tum i prisklassen. men den är inte 1080p, och som jag sa innan känns det lite gammalt. men ska den inte användas som datorskärm är det nog det bästa valet om prio är på bildkvalitet

Varför är Samsung bättre än LG, pratar vi kvaliteten på själva tvn eller på bilden?

Skrivet av kazen_90:

Ta en LG 50" full HD-plasma. Det är trevligt med upplösningen och bra bild, även om det inte är bäst. Så länge du skippar "LED" får du bra bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du rekomendera LG från egna erfarenheter?
Pratade med en försäljare på mediamarkt som sa att ledapparater oftast har rätt så dålig bildkvalité, om man inte kollar på apparater som kostar multum..

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

Kika runt i butiker.. Leta efter något med bra bild, ju vitare dem vita pixlarna är och ju svartare dem svarta pixlarna är, desto bättre bild/färg. Finns många tv apparater då svarta/vita pixlar nästa är gråa och då dras det även utöver andra färger.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Skrivet av Teuby:

Har bara läst runt lite och folk verkar vara nöjda med PS51D535. Men jag har hört att samsungs plasmor ska ha en konstig rödaktig ton i bilden, men det är inget du upplever på din?

Nej. Annars har Media Markt PS51D535, i alla fall här i Göteborg, så i så fall är det bara in och kolla på den

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nej. Annars har Media Markt PS51D535, i alla fall här i Göteborg, så i så fall är det bara in och kolla på den

Närmsta mediamarkt ligger i Gävle, tio mil från falun där jag bor. Men jag hade tänkt åka dit och kika lite. De kanske har båda två jag länkat om jag har tur.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-