Permalänk
Medlem

Tystade lådan out of the box?

Hej!

Jag söker en tyst midi tower låda som är så tyst som möjligt out of the box.

Hårdvaran som kommer köra i lådan är enkel :

  • Intel I7

  • SSD

  • 2 TB Green disk

  • Inget grafikkort(kör på i7ans inbyggda)

  • Corsair HX 650 W nätdel

Lian Li PC-V354 har verkligen bra värden på ljud nivån här : http://www.silentpcreview.com/article1153-page7.html men jag skulle verkligen vilja ha en midi tower efter som den ska stå på golvet.

Cooler Master Silencio 550 Quiet verkar vara ganska tyst out of the box, men finns det bättre val? http://www.silentpcreview.com/article1210-page8.html

Jag tittade även på SilverStone Temjin TJ08-E men den verkar väsnas något mer, dessutom sitter inte knapparna på toppen.

Antec P280 och Fractal Design Define R3 verkar vara anpassade för tyngre hårdvara vilket också gör de mer högljuda out of the box.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Du bör definitivt byta ut alla originalfläktar i ett chassi om du vill ha ett riktigt tyst system, så recensioner där ljudnivån mäts ger inte så mycket information där.

Det bästa är att skaffa ett tungt chassi med ljuddämpning, t.ex. ett Antec P183 samt ett paket med ljuddämpningsmaterial. Antecs P- serie är några av de bästa chassina för låg ljudnivå. Med tanke på att du inte kommer köra med något varmt grafikkort så skulle nog en Antec Solo ii fungera bättre dock. Det chassit med 2 st bra tysta fläktar som t.ex. Nexus Real Silent eller Scythes Slip Stream skulle ge dig ett riktigt tyst system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du bör definitivt byta ut alla originalfläktar i ett chassi om du vill ha ett riktigt tyst system, så recensioner där ljudnivån mäts ger inte så mycket information där.

Det bästa är att skaffa ett tungt chassi med ljuddämpning, t.ex. ett Antec P183 samt ett paket med ljuddämpningsmaterial. Antecs P- serie är några av de bästa chassina för låg ljudnivå. Med tanke på att du inte kommer köra med något varmt grafikkort så skulle nog en Antec Solo ii fungera bättre dock. Det chassit med 2 st bra tysta fläktar som t.ex. Nexus Real Silent eller Scythes Slip Stream skulle ge dig ett riktigt tyst system.

Tyvärr blir det nog svårt att inte bara få välja låda till företags datorn utan även påvisa att man behöver byta fläktar och ljudisolering. Det jag söker är en låda som är så tyst som möjligt out of the box.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Tyvärr blir det nog svårt att inte bara få välja låda till företags datorn utan även påvisa att man behöver byta fläktar och ljudisolering. Det jag söker är en låda som är så tyst som möjligt out of the box.

Då rekommenderar jag Antecs Solo II till ett relativt svalt system. Den kommer med en ganska bra fläkt stock.

Permalänk
Medlem

Antec P280 är ett riktigt bra chassi, men där låter ändå medföljande fläktar en hel del så fort du kommer över 700rpm och "fläktkontrollern" som är "inbyggd" är helt värdelös. Har bytt ut alla fläktar till Schyte slip stream 800rpm samt två gentle typhoon för cpu. Ligger dock aldrig mer än 600rpm på slip stream eller mer än 800rpm på gentle typhoon. Så out of the box nej :/

Permalänk
Medlem

Helt utan att ändra något tror även jag på att Antec Solo II är det bästa valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Ja Solo 2 verkar inte vara ett dumt val, det tråkiga är som sagt att knapparna och uttagen inte sitter på toppen av lådan, kanske inget större problem dock.

Annars såg jag att Fractal Design Define R3 presterar väldigt bra också. Har en sådan låda själv och visst kvalitén är inte på top men det är mycket bra lössningar och knappar och utatag på toppen.

Inget lätt val.

Det sägs ju att 1 db ökning ska vara en fördubbling av ljudet och tittar man då på mätvärdena så kan Define R3 komma ner max till 7v med orginal fan controller vilket ger ca 4-5 db ökning jämfört med Solo 2. Det skulle betyda att Solo 2 är ganska mycket tystare?

Jag tror faktiskt att minst inställningar på stock fans räcker.

Värt att notera är att Solo 2 har endast en stock fan medan Define R3 2 och det bör ju höja ljudnivån avsevärt i Define antar jag? Frågan är då om man slopar en av fläktarna i Define chassit?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide