Permalänk
Inaktiv

RAM, vad händer egentligen?

Hej!

Nu går jag över från att ha 8gb RAM (2x4) till 16gb RAM (4x4) till mitt Sabertooth P67 i rent bildbehandlingssyfte, men jag är lite konfundersam...

Vad är det egentligen som sker "under skalet" med datorn när man adderar mer RAM till datorn? Jag vet vad ett RAM egentligen är, vad det står för och så...men, vad händer egentligen? Datorn kan bli piggare, bilder kan redigeras/retusheras snabbare, men varför? Fixar datorn (Windows 7 Professional, x64) att hantera nya mängden RAM utan att man behöver göra några inställningar?

Jag känner att jag har väldigt god koll på det mesta gällande datorer och dess hårdvara - men ämnet ovan har jag nog aldrig riktigt satt fingret på hur det fungerar.

Någon snäll själ som orkar beskriva fenomenet?

Mvh,
Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hej!

Nu går jag över från att ha 8gb RAM (2x4) till 16gb RAM (4x4) till mitt Sabertooth P67 i rent bildbehandlingssyfte, men jag är lite konfundersam...

Vad är det egentligen som sker "under skalet" med datorn när man adderar mer RAM till datorn? Jag vet vad ett RAM egentligen är, vad det står för och så...men, vad händer egentligen? Datorn kan bli piggare, bilder kan redigeras/retusheras snabbare, men varför? Fixar datorn (Windows 7 Professional, x64) att hantera nya mängden RAM utan att man behöver göra några inställningar?

Jag känner att jag har väldigt god koll på det mesta gällande datorer och dess hårdvara - men ämnet ovan har jag nog aldrig riktigt satt fingret på hur det fungerar.

Någon snäll själ som orkar beskriva fenomenet?

Mvh,
Fredrik

Windows 7 Professional x64 kan allokera upp till 192GB ram och detta görs automatiskt.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

EDIT: Sedan kan det ju så klart vara begränsningar i hårdvaran som gör att du inte kan klicka i 192GB.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Varför datorn blir snabbare med mer ram? Det är inte säkert, om du har ett program öppet så är 8gb och 16gb lika snabbt om det är likadana kort det vill säga. Men så fort du har program öppna som tar upp mer än 8gb i resurser så måste Windows börja ta från processorn och hårddisken och därför segas systemet ner så in i hel**te mycket då dessa två komponenter är mycket segare än själva ramen.

Visa signatur

Main: Moderkort: MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | CPU: i5 2500k | GFX: MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC SLI | PSU: Corsair Gaming Series 800W 80+ | HDD: Intel 120gb 520 / 2gb Seagate Barracuda Green 5900rpm | Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE | Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det går mycket fortare att skriva till/läsa ifrån ram minnet än till/från hårddisken, så om du har mer RAM än du använder så utnyttjar Windows det för att cacha filer som används ofta så att de inte behöver läsas in när de ska användas, och vissa andra program gör samma sak.
Andreas har självklart rätt i att det också höjer gränsen för hur mycket du kan ha igång samtidigt utan att datorn behöver börja använda swap filen, men det är inte många som använder mer än 8GB i vilket fall som helst. Vi har haft flera trådar om 8GB VS 16GB, och den i särklass vanligaste anledningen till att de skaffade 16GB som folk har beskrivit har varit "Varför inte? Det är ändå så billigt". En del lägger till att de använder det extra minnet till en RAM-disk.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasEng:

Varför datorn blir snabbare med mer ram? Det är inte säkert, om du har ett program öppet så är 8gb och 16gb lika snabbt om det är likadana kort det vill säga. Men så fort du har program öppna som tar upp mer än 8gb i resurser så måste Windows börja ta från processorn och hårddisken och därför segas systemet ner så in i hel**te mycket då dessa två komponenter är mycket segare än själva ramen.

Din uppfattning av processorns roll är totalt felaktig. Windows tar ingenting från processorn. Det är processorn (genom instruktioner från operativsystemet) som börjar hämta data från hårddisken istället för minnet. Och minnet är absolut inte "snabbare" än processorn. Minnets hastighet avgör hur snabbt processorn kan läsa från (och skriva till) det, men processorn hänger alltid med.

Permalänk

Ok då hade jag fel, tack för att du poängterar det, var inte helt säker med men dock hade jag rätt med att den tar från hårddisken så lite cred borde jag få eller hur?

Visa signatur

Main: Moderkort: MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | CPU: i5 2500k | GFX: MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC SLI | PSU: Corsair Gaming Series 800W 80+ | HDD: Intel 120gb 520 / 2gb Seagate Barracuda Green 5900rpm | Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE | Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

RAM-minnet är en del i minneshierarkin. Den första nivån i hierarkin är processorregister, sedan ett par nivåer med cacheminne, RAM och sist hårddisk. Samtliga minnen har samma uppgift, att innehålla data som processorn utför operationer på. Den största skillnaden är egentligen hastighet och storlek, där minnena blir mindre och snabbare ju närmare processorn du kommer. Det beror helt enkelt på att snabbt minne är dyrt, så man måste kompromissa mellan snabbhet och storlek. De flesta processorer har flera nivåer av cache-minne, t.ex. L1, L2 och L3, där L1 är snabbare men mindre än L2 och så vidare.

När du t.ex. startar ett program så läses programmet in från hårddisken till RAM. Processorn läser sedan in delar av programmet som ska exekveras, och denna data bubblar upp genom de olika nivåerna av cache-minne tills de når registren i processorn så att processorn kan utföra operationer på datan. Helst skulle man vilja få plats med all data i processorregistren, men det är givetvis inte möjligt. Så när något av de olika minnena tar slut så får man flytta ned data som inte används till lägre nivåer, t.ex. från RAM-minnet till hårddisken (vilket är vad Windows swap-fil används till).

Om RAM-minnet tar slut medan du redigerar bilder så flyttas därför data som du för tillfället inte använder till hårddisken, men när du vill komma åt den datan så måste den återigen läsas tillbaks från hårddisken. Vanliga hårddiskar har oftast runt 100 gånger långsammare överföringshastighet jämfört med RAM-minne, och latenser som räknas i millisekunder istället för nanosekunder som för RAM. Detta gör att datorn blir långsam så fort som processorn måste hämta data ändå från hårddisken, eftersom hårddisken är så mycket långsammare än övriga minnen.

Moderna operativsystem försöker oftast utnyttja oanvänt minne så bra som möjligt genom att hålla kvar data som kan tänkas behövas igen senare, så att det t.ex. går snabbare att öppna ett program som man redan öppnat tidigare. Skulle detta minne behövas till något annat så är det bara för operativsystem att släppa det, eftersom det ändå inte innehåller något viktigt.

Så med andra ord är det alltid bra med mycket minne, men mer minne gör bara skillnad om man faktiskt kan använda det till något vettigt.