Tvåkärningt i 3,6Ghz eller Fyrkärnigt i 2,5Ghz!

Permalänk

Tvåkärningt i 3,6Ghz eller Fyrkärnigt i 2,5Ghz!

Hej! Är ägare av en Phenom X2 555BE som jag i tvåkärnigt läge kan köra stabilt i 3,6ghz och i fyrkärnigt läge kan köra stabilt i 2,5ghz. Jag är lite konfunderad över vad jag bör välja. Det datorn mest används till är vardagssurf, klipp på youtube, outlook, officeapplikationer (mest excel, men även word, dock sällan). Ett vanligt scenario är väl outlook öppet tillsammans med ett par, tre flikar i IE samt ett eller två excelark.

Jag är ute efter att det ska flyta på så snabbt som möjligt och undrar därför vilken konfiguration ni tror passar bäst för detta ändamål?
X2 @3,6ghz vs X4@2,5ghz.

Permalänk

x2 @3.6 om du inte spelar . x4 @ 2.5 om du spelar skulle jag sagt

Permalänk
Medlem

jag skulle säga 4 kärnig, för hastigheten som du märker när du överklcokar i vardags applikationer är minimal

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Ok. Men defaultklocken på den är ju som sagt 3,2ghz, är inte 2,5ghz lite väl lågt?

Permalänk
Medlem

jag kör min i7 930 i 1.6 för vardags bruk, för den blir kalalre och då även låter mindre. det är extremt sällan din cpu thortlar, det du snarare skulle uppgradera dig till är en ssd

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bocaj:

Jag är ute efter att det ska flyta på så snabbt som möjligt

Då är mitt bästa tips att slopa IE totalt och byta till en webbläsare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Haptic:

jag kör min i7 930 i 1.6 för vardags bruk, för den blir kalalre och då även låter mindre. det är extremt sällan din cpu thortlar, det du snarare skulle uppgradera dig till är en ssd

OK! Får tacka för informationen. En ssd känns absolut relevant.

Skrivet av Alling:

Då är mitt bästa tips att slopa IE totalt och byta till en webbläsare.

Haha, jo det är väl så.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa låsa upp bara en kärna (tre)?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)