Permalänk

Nätagg "spänning" efter lite klockning

UPDATE: Bild på VOLT http://i41.tinypic.com/1118rpf.jpg

Hejsan! Igår klockade jag min AMD phenom II x4 955 BE 3200mhz till 3.6 Ghz.

Nu har jag märkt att mitt nätaggerat låter väldigt väldigt mycket. Låter som det är någon spänning så att säga.

Den har alltid varit rätt så högljud men nu låter den väldigt mycket. När jag klocka ändra jag inte volt. Jag har volt på 1.400 AUTO i BIOS.

Hur kan jag göra så mitt nätagg låter mindre ( om det går )

Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU

Eller vi kan göra så här också.
Hur mycket watt drar min dator totalt?

Dator:

Chassi: Cooler Master Elite 310 Svart/Silver
Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition Cooler Master Hyper TX3 cpu kylare
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB - ( x4 2gb )
Grafikort: PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort,
Hårdisk: Seagate Barracuda® 500GB
Skärm: Samsung 19" LCD Syncmaster 940B
Operativsystem: Windows 7 Proffesional 64bit

Om ni har tips som gör att nätagg blir tystare kommer jag aldrig sluta att TACKA dig/er.

Drog ner klockningen till 3.5 Ghz FSB x17.5 ändra ja bara igen. Nätagg låter faktist lika mycket.
Och!!! Är det farligt att klocka ner som upp?

Permalänk
Medlem

Kan vara coilwhine, det går nog inte att få bort men det SKA garantin täcka, om det inte gör det så är det en dålig butik du köpt ifrån!

Permalänk

Hej! Jag har köpt min dator från komplett.se i november med 3 års garanti.

Vad menar du med coilwine?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det låter måste du ändra lasten, det innebär då en annan klockning eller byte av datorn, ändra klockning kan du rimligt lätt prova, annars blir det till att byta nätdelen, för byta dator lär bli dyrt.
Om du är duktig på elektronik och inte har nån garanti kvar kan du prova att dämpa spolarna som vibrerar, men det är inget nybörjarjobb så behöver du fråga om hur du gör det så är det olämplig för dig att prova det, nätdelen innehåller farliga spänningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det låter måste du ändra lasten, det innebär då en annan klockning eller byte av datorn, ändra klockning kan du rimligt lätt prova, annars blir det till att byta nätdelen, för byta dator lär bli dyrt.
Om du är duktig på elektronik och inte har nån garanti kvar kan du prova att dämpa spolarna som vibrerar, men det är inget nybörjarjobb så behöver du fråga om hur du gör det så är det olämplig för dig att prova det, nätdelen innehåller farliga spänningar.

Kan säga jag är ingen höjdare på dator. Allt detta är nytt för mig. De va min första klocking igår men ändrade bara en sak till "x18" istället för x16" om man säger så.3200 till 3600.

Men det har alltid varit "spännings ljud" från datorn. Nu är det de dubbla. Förstår ju mer man klockar så klart mer måste nätagg jobba. Men damn. Lite för högt ljud nu.

Ja jag vet att det är jätte farligt. Lite som byta mat spis Inte pilla om man inte vet. Men jag tänker inte öppna för garantin slutar direkt när den "warning" delas om jag förstått de rätt.

Mina temperaturer e iallfall bra. CPU aldrig över 45c i load och system 35 grader.

Är bara det jäkla nätagget sen e min dator fin fin. Och vill inte datorn ska sprängas och går inte starta för har inte råd med en ny dator. Egentligen inte råd med ett nytt nätagg heller. Skulle vilja ha ett Corsair AX 850W PSU

Permalänk
Skrivet av Intel-ös:

Hur mycket watt drar min dator totalt?

EDIT: Hur kollar jag hur mycket watt datorn drar just nu? Eller volt. Kan inget men ni förstår. Måste kolla upp det!

Finns beräkningsverktyg på nätet om du googlar, annars får du kolla upp respektive komponent på tillverkarens hemsida.
Alternativt införskaffa en sådan här wattmeter; http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk

Min volt ser ut så här enligt Easytune6

http://i41.tinypic.com/1118rpf.jpg

Nu låter mitt nätagg VÄLDIGT mycket. Spännings ljud. Det hörs inte som att det är någon fläkt så tror inte det är den.

Nätagg är 500w som ni ser på Main posten.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde öppna datorn och kolla var ljudet verkligen uppstår om du inte vet det helt 100%, det händer att moderkort låter också, men fläktarna borde du kunna ha koll på, för att testa dem kan du stoppa dem 1 sekund o lyssna, det går inte sönder nått om du håller fast en fläkt 1sekund, men inga långa tider (och kör inte in nått finger i bladen) är man försiktig så skadar man inte fläkten, exakt hur man stoppar en fläkt måste man klura ut själv beroende på hur den är monterad.
Fläktar har oftare klickande ljud pga lagren eller så hör man pulserna från pwm styrningen (4poliga kontakter) om man har såna fläktar, pwm styrda fläktar alstrar ljud i motorn, dessa ljud får man inte i de fläktar som ansluts "3 poligt"
Men du märker enkelt var det låter om du stoppar fläktarna o lyssnar, då kan du även klura ut vad du ska göra för att få till en tyst dator, det brukar gå att sänka varvtalet eller byta ut den fläkt som låter mest, men är det coilwine så måste du byta nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde öppna datorn och kolla var ljudet verkligen uppstår om du inte vet det helt 100%, det händer att moderkort låter också.

Hej! Det är mitt nätagg som låter. Just nu är det bättre men så fort volt går över ( tror jag, kan ha fel) 1.400 till 1.420 det är då det låter. Förstår inte varför den går över 1.400 dock står AUTO I BIOS 1.4.

Men skit i det. Jag har ett "problem" nu efter min klockning som jag har märkt.

Jag testar bump tråden istället för göra ny tråd.

Till mitt problem då! - Jag har klockat min AMD PHENOM från 3.2ghz till 3.6ghz. Jag ändrade bara FSB speed till x18 istället för x16. Allt funkar mycket bra förutom när min dator går i strömsparläge och när jag går tillbaka till dator användningen så har den klockat ner sig till x16 igen. Så jag rebotar alltid efter varje strömsparläge. Varför gör den så? Och hur fixar jag så den alltid står på x18. Tycket det är konstigt att den klockar ner sig pga jag har klockat i BIOS.

Temp är det inget fel på. Absolut max 50c efter en stund Stability test 100% CPU usage. Annars 32c - 42c

Tack på förhand!

Hände något nytt nu.

http://i39.tinypic.com/11bl11u.jpg Jag ser inte min CPU temperatur mer varken med Everest eller Speedfan???? Kan se i Easytune HWmonitor men dock inte alla cores där. 38 grader just nu
Har testat rebota men det hjälpte inte... Vad har nu hänt?? Och hur fixar jag så jag se speedfan igen. Det har hänt Speedfan buggar och de står -999 men då har de hjälp att restarta speedfan bara.

Snälla hjälp

Permalänk
Rekordmedlem

Försvinner dina problem om du kör på originalvärdena? tänkte om det har med klockningen att göra....
Du har bara bios ändrat multipeln, och har inte någon mjukvara som autostartar i win som ligger i bakgrunden o påverkar? och du har inte stängt av energikontrollfunktioner? när datorn kommit ur energisparläget, lastar du den då igen och kollar multipeln eller ? Cool n quiet går att kombinera med överklockning, och då varierar det, och har du en nyare cpu (T) så kan turbocore påverka, själv så vill jag gärna att cpun klockar ner automatiskt när det går, så jag brukar alltid lasta cpu när jag kollar frekvenserna, för jag brukar ha de flesta energisparfunktionerna igång eftersom jag inte är ute efter tokklockning utan vill ha en tyst bruksdator och hellre låser upp kärnor och klockar lite grann än får en hög klockning, jag vill ha multitaskingprestanda före ett snabbt program, men vi prioriterar alla olika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.