Permalänk
Medlem

Datorn tjuter / hjälp!

Hej,

Jag har hjälpt min far som hade problem med sin dator den var seg och kunde ibland börja tjuta efter varit igång en stund. Jag provade formatera med windows skivan och nu blev den lite bättre men fortfarande börjar den tjuta fast nu stänger datorn ner sig då.

Någon som kan hjälpa mig? kommer åka hemifrån imorgon så måste försöka bli klar innan det. Datorn är över 5 år gammal.

-Nytt

Prata med en kompis och han sa att jag skulle rensa datorn på damm, men det hjälpte inte heller..

Permalänk
Medlem

1. Stanna alla fläktar för att se om det är "luftdraget" som gör att det viner, eller om det är en fläkt som börjar bli dålig.
2. Om du kan få alla delar tysta i datorn, ev koppla ur hårddisk etc, så blir det lättar att lokalisera ljudet.

Om det kommer från moderkortet så är det förmodligen en kondensator som börjar bli dålig. Detta är en garantiska, annars så är det bara att köra på tills datorn pajar.

Ominstallationen skulle jag direkt kunna säga att det inte skulle hjälpa.... Men bra försök iallefall.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

ljudet kommer ifrån en "högtalare" och låter typ som en varningssignal, ungefär som när man håller ner en massa tangenter samtidigt och datorn tjuter, fast mkt värre.

Permalänk
Medlem

Tack för infon, det blev plötsligt mycket lättare att hjälpa dig.

Är det en intern högtalare, dvs i datorn, eller är det externa. Leta efter drivrutiner till ditt ljudkort.... Ev hos moderkortstillverkaren, om du inte använder ett separat ljudkort.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Hade samma problem med min förra ! Datorn låste sig och ett sjukt
Högt ljud skrek . Starta om och så funka den tills nästa gång. Lade inte
Så mycket energi på den .

Permalänk
Medlem

Det är en intern och jag tror ljudet kommer ifrån den, ser inget annat som kan göra det skarpa ljudet. Jag har installerat alla drivrutiner och även för "chipset". Kompisen säger att det beror på att datorn blir för varm, jag har tagit bort allt dam och alla fläktar fungerar.. är det något mer jag kan göra för att den inte skall bli varm?

Permalänk
Medlem

så det är en sk. PC speaker om jag förstått dig rätt. leta upp moderkortets namn och googla sedan fram en avkodingslista(kommer inte på någon bättre namn). PC speakern är till för felsökning och det är bara att jämföra ljudet du får när du startar datorn med listan över felkoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

googla sedan fram en avkodingslista

Skickades från m.sweclockers.com

Snabb lösning, klipp eller på annat sätt koppla ur en av kablarna till högtalaren. Du kommer inte att sakna högtalaren om det är just en PC speaker.

----Edit-----
Du borde kunna disabla speakern i biosen.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Har gjort det nu och den säger att CPUn blir överhettad har kollat med HWMonitor som en kompis rekommendera och då kommer den upp i 98 grader om inte mer..

Permalänk
Medlem

Ajaj.

Fungerar processorfläkten, är den kylflänsarna dammfyllda? Blås rent med tryckluft, inte dammsugaren.....

Jag antar att processorn inte är överklockad.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trotyr:

Har gjort det nu och den säger att CPUn blir överhettad har kollat med HWMonitor som en kompis rekommendera och då kommer den upp i 98 grader om inte mer..

montera om cpu kylaren, NU!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

fläktarna funkar och kylflänsarna tog jag bort och spolade rent med vatten så jag tycker det borde räcka?

Permalänk
Skrivet av trotyr:

fläktarna funkar och kylflänsarna tog jag bort och spolade rent med vatten så jag tycker det borde räcka?

La du på ny kylpasta då? eller körde du med den gamla? isf så är det inte så konstigt.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Snabb lösning, klipp eller på annat sätt koppla ur en av kablarna till högtalaren. Du kommer inte att sakna högtalaren om det är just en PC speaker.

----Edit-----
Du borde kunna disabla speakern i biosen.

Om din unge skriker stoppar du in en trasa i käften på honom med då? Visst han blir tyst men det kommer ju garanterat bara göra det värre...

Permalänk
Medlem

HJÄÄÄLP!!!!

Hittade lite kylpasta i moderkorts lådan och provade lägga på nytt som ni sa och nu när jag starta datorn small det till och nu är den helt död!!

Vad skall jag göra, finns det något jag kan ta bort kylpastan med?

Snälla!

Mvh Trotyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av trotyr:

HJÄÄÄLP!!!!

Hittade lite kylpasta i moderkorts lådan och provade lägga på nytt som ni sa och nu när jag starta datorn small det till och nu är den helt död!!

Vad skall jag göra, finns det något jag kan ta bort kylpastan med?

Snälla!

Mvh Trotyr

Har det smällt lär det inte hjälpa ta bort pastan igen, var i datorn small det?

Permalänk
Medlem

Har skruvat bort moderkortet nu och försökt gjort rent det och tagit bort så mkt pasta som möjligt men det finns fortfarande kvar lite i springorna, någon som har något tips?

Så här såg det ut först men det är inte lika illa nu..

Finns det något jag kan göra, kommer det funka när jag skruvat ihop den?

Mvh Trotyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av trotyr:

Har skruvat bort moderkortet nu och försökt gjort rent det och tagit bort så mkt pasta som möjligt men det finns fortfarande kvar lite i springorna, någon som har något tips?

Så här såg det ut först men det är inte lika illa nu..

http://img829.imageshack.us/img829/2803/img1917b.jpg

Finns det något jag kan göra, kommer det funka när jag skruvat ihop den?

Mvh Trotyr

Hur mycket kylpasta hade du på?? Det var bland det värsta(och roligaste om man får vara lite skadeglad) jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Wow, du snålade inte med kylpastan du. Man brukar lägga en klutt som är ungefär lika stor som en ärta i mitten och sedan trycka på kylaren så att det sprids ut av trycket.

Permalänk
Medlem

Om du inte trollar hade iaf den datorn ett värde på typ 50 kr och du kan gott köpa ny/begangnad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kylpasta ska lämpligtvis appliceras PÅ processorn, och inte I sockeln (under processorn). Kan med 99% säkerhet säga att det blir ny dator för er del, om du nu är seriös.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Om Man hittar "lite" kylpasta i moderkortslådan och lyckas fylla hela sockeln så bra jobbat med det

Tyvärr så tror jag varken att det är kylpasta eller att detta är seriöst, tror du tog i lite för mycket med att få oss att tro på det

Om jag har fel ber jag om ursäkt, förväntar mig då att på nästa bild få se dig rengöra sockeln med högtryckstvätt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Om du inte trollar så vet jag inte ens om jag ska skratta eller gråta just nu. Kylpastan ska ligga mellan CPU och Kylare och inte mellan CPU och Mobo. men jag antar att du trollar för har man vart reggad sen 2005 så måste man fan ha snappat upp något så enkelt som hur kylpastan ska apliceras

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

haha tack för dagens skratt!

Om det nu inte var troll, så borde du fundera på om detta med datorer verkligen är din grej...

Permalänk
Medlem

dagens!

edit: ursäkta om det mot förmodan faktiskt skulle vara seriöst, hur som helst roligt ur min pov!

Permalänk

Tyvärr måste jag meddela att han trollar... Sökte på bilden på google och fick fram många olika "skämttrådar" där de undrar om de har dödat moderkortet både på svenska, engelska och andra språk.
Måste bara säga att jag är imponerad av google och sökningen på bilder.. undrar hur de gör det

Visa signatur

Main: Moderkort: MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | CPU: i5 2500k | GFX: MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC SLI | PSU: Corsair Gaming Series 800W 80+ | HDD: Intel 120gb 520 / 2gb Seagate Barracuda Green 5900rpm | Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE | Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Hur mycket kylpasta hade du på?? Det var bland det värsta(och roligaste om man får vara lite skadeglad) jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker på Oreo-kakor när jag ser't! Ser ut som om han försökt spackla igen sockeln

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Antingen är detta en troll tråd, eller så är personen verkligen dålig på datorer. Grattis, du har förstört din dator helt. Dags att köpa nytt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan