Svart skärm, fast datan är igång! ( Överklockning ) HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Svart skärm, fast datan är igång! ( Överklockning ) HJÄLP!

Tjena!

Igår kväll hade jag tänkt mig att överklocka processorn lite och där med fixa så att RAM-minnena skulle bli 1600mhz. Har AMD FX-4100 4-Core 3.6ghz och 2st Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9.

Sökte också på google om överklockning på den processorn jag har och då hitta jag en som hade lika dan som min, så jag följde hans instruktioner ( Som kanske inte var så smart att göra ) men men...

Startade om datorn för att sedan komma in i BIOS och ändra allt som han hade gjort ( på videon ) fast ändrade värdena till lite mindre, än vad han hade.
Tryckte sedan på F10 för för att spara. Datorn stängs av med ett litet ljud i kanske 1 sekund och sen startas om... men då märkte jag efter ett tag när datorn gått ett tag att ingenting händer på skärmen ?
Skärmen står och blinkar men ingenting händer, inte lyser tangentbordet och inte musen Har försökt starta om den flera gånger, men samma sak uppstår... En svart skärm.

Kan säga att BIOS kan komma upp ibland en snabbis men sedan stannar där och ingenting händer. Försökt hållit ner delete knappen för att ändra men det händer inte nånting.

Har sökt runt på trådar och på google, och kommit fram att jag har haft sönder något/några av mina grejor... :/ förmodligen nättaggen, moderkortet eller processorn.
För jag har bytt grafikkortet mot ett annat, kört med ett ram minne och bytt moderkort och plugga in allt... men det är lika ändå, så det lutar sig emot att nättagen är trasig fast ändå har en liten susning att det kan vara moderkortet eller kanske processorn.
Köpte allt för 2 veckor sedan, förutom nättagen.

Chassit: Antec Nine Hundred
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3
Processor: AMD FX-4100 4-Core 3.6ghz
Grafikkort: GTX 550 ti
RAM-minne: 2st Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB
Nättagg: Corsair power 400w

Står även i moderkortets manual att man ska ha 500watt eller mer.

Tack för er som tar er tid att läsa och kanske kan hjälpa mig hur jag ska göra!

Permalänk
Medlem

Står i manualen '' To meet expansion requirements, it is recommended that a power supply that can withstand high power consumption be used (500W or greater). If a power supply is used that dows not provide the required power, the results can lead to an unstable or unbootable system. ''

Så det kan vara felet nu alltså ?

Permalänk
Medlem

Dra ut nätsladden och plocka ur batteriet på moderkortet, då återställer du bios. Batteriet kan du sätta tillbaka efternågra minuter

Permalänk
Medlem

Yep, resetta så ska allt funka igen.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Hur tar man bort bort batteriet ?

Permalänk
Medlem

Fixade det tack hörni !