Permalänk
Medlem

Vattenkylning i ett Define Mini.

Hej!

Är lite ute efter ett mindre system då jag vill testa vattenkylning

Tanken föll på min gamla M-ATX låda, Define Mini.

Tanken är att smälla i 1 st 280rad i toppen (Går detta utan att det tar i moderkortet?), och 1 240 rad i fronten, möjligen en 240 i botten

Blir detta svårt? Värt för en nybörjare att ge sig på?

Tanken är att layouten ska vara något i denna stilen:
(Rätt klottrig)

Vad tycker ni?
Bra idé?

Värt att tänka på?

Systemet jag ska ha i är antagligen Intel (Då AMD inte har några som helst bra moderkort i denna formfaktor).
Ska försöka byta mitt nuvarande mobo + CPU till 1156/1155/1366 med Gene moderkort :)(Någon som är intresserad, PM'a, annons kommer upp så fort jag kan ordna dedär satans Telia plånbok -.-)

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Hej!

Är lite ute efter ett mindre system då jag vill testa vattenkylning

Tanken föll på min gamla M-ATX låda, Define Mini.

Tanken är att smälla i 1 st 280rad i toppen (Går detta utan att det tar i moderkortet?), och 1 240 rad i fronten.

Blir detta svårt? Värt för en nybörjare att ge sig på?

Tanken är att layouten ska vara något i denna stilen:
(Rätt klottrig)

http://imgload.info/files/ns881332334742q.jpg

Vad tycker ni?
Bra idé?

Värt att tänka på?

Systemet jag ska ha i är antagligen Intel (Då AMD inte har några som helst bra moderkort i denna formfaktor).
Ska försöka byta mitt nuvarande mobo + CPU till 1156/1155/1366 med Gene moderkort :)(Någon som är intresserad, PM'a, annons kommer upp så fort jag kan ordna dedär satans Telia plånbok -.-)

Mvh

Tycker det ser ut som en nice ide
Ser inte ut att vara något problem så länge du har verktyg till att göra hål i plåten på chassit samt borra ut nitar till hdd hållare mm.
Jag vet inte exakt hur chassit du har är uppbyggt men antar att radiatorerna du ritat in är i verklig storlekt jämfört med chassit? Värt att tänka på är att en radiator är ett par cm längre än vad storleken säger i och med att det ska få plats med koppling mm också, tex så är en 360 radiator runt 40cm lång. Angående Top radiatorn kan du säkert förskjuta den i sidled ifrån moderkortet för att tjäna utrymme på höjden om taket på lådan tillåter det.

Var hade du tänkt ha CD-läsare (om du ska ha en..) och hdd mm?

Och sist så är det helt overkill med 2st radiatorer om du bara tänk kyla cpu

Ett bra sett jag använde för att ta reda på vad som passade var att göra "pappradiatorer", skicka en länk till den delen av min bygglogg för att visa vad jag menar
#12024304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tycker det ser ut som en nice ide
Ser inte ut att vara något problem så länge du har verktyg till att göra hål i plåten på chassit samt borra ut nitar till hdd hållare mm.
Jag vet inte exakt hur chassit du har är uppbyggt men antar att radiatorerna du ritat in är i verklig storlekt jämfört med chassit? Värt att tänka på är att en radiator är ett par cm längre än vad storleken säger i och med att det ska få plats med koppling mm också, tex så är en 360 radiator runt 40cm lång. Angående Top radiatorn kan du säkert förskjuta den i sidled ifrån moderkortet för att tjäna utrymme på höjden om taket på lådan tillåter det.

Var hade du tänkt ha CD-läsare (om du ska ha en..) och hdd mm?

Och sist så är det helt overkill med 2st radiatorer om du bara tänk kyla cpu

Ett bra sett jag använde för att ta reda på vad som passade var att göra "pappradiatorer", skicka en länk till den delen av min bygglogg för att visa vad jag menar
#12024304

Dem är inte i verklig storlek, har mätt osv så allt borde passa. Toppradiatorn är egentligen det riktiga problemet, då jag måste förskjuta dem nuvarande fläkthålen några mm. (För att raden inte ska slå i moderkortet).

Ingen cdläsare osv Har några idéer för hdd, bästa exemplet just nu är att skita i nedre 240raden, och sätta en HDD-bur (original), precis framför 240raden i fronten

Tanken är att jag ska slänga i ett grafikkort i loopen senare, men till början är det endast CPU som ska kylas "Ska det göras, ska det göras rejält".

Ska testa detta med pappradiatorer!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag vattenkyler i mitt fractal design arc, vilket mer eller mindre är anpassat för vattenkylning. Har dock utöver standardanpassningarna det tagit bort HDD-buren och ska i teorin få plats med två 240radiatorer (den i framkan av chassit får inte vara mer än 28cm vilket ganska få 240radiatorer är) och en 120radiator i botten. Och storleken på Define Mini borde inte ge plats för varken fler eller större..
Jag är hyffsat säker på att du inte kommer kunna få in en 280radiator i toppen, det går inte ens på den större modellen (fractal design R3) utan modifikationer, av precis den anledningen som du nämnde, det slår i moderkortet. Jag fick _precis_ in en 240radiator(tjock variant) med två fläktar när jag hade Define R3 utan modifikationer.
Det som är helt säkert är att du inte kommer kunna använda dig av de förborrade hålen, och att du isf måste borra upp/göra om hela ovansidan av chassit, vilket kanske för det första inte bli speciellt vackert, men det kanske även leder till ett väldigt ostadigt chassi...

Angående HDD så har jag gömt min SSD på baksidan av moderkortsplåten. Övriga hårddiskar är instoppade i en NAS som står i källaren :>

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag vattenkyler i mitt fractal design arc, vilket mer eller mindre är anpassat för vattenkylning. Har dock utöver standardanpassningarna det tagit bort HDD-buren och ska i teorin få plats med två 240radiatorer (den i framkan av chassit får inte vara mer än 28cm vilket ganska få 240radiatorer är) och en 120radiator i botten. Och storleken på Define Mini borde inte ge plats för varken fler eller större..
Jag är hyffsat säker på att du inte kommer kunna få in en 280radiator i toppen, det går inte ens på den större modellen (fractal design R3) utan modifikationer, av precis den anledningen som du nämnde, det slår i moderkortet. Jag fick _precis_ in en 240radiator(tjock variant) med två fläktar när jag hade Define R3 utan modifikationer.
Det som är helt säkert är att du inte kommer kunna använda dig av de förborrade hålen, och att du isf måste borra upp/göra om hela ovansidan av chassit, vilket kanske för det första inte bli speciellt vackert, men det kanske även leder till ett väldigt ostadigt chassi...

Angående HDD så har jag gömt min SSD på baksidan av moderkortsplåten. Övriga hårddiskar är instoppade i en NAS som står i källaren :>

Då blir det en 240 i toppen

kommer att modda, kommer skära upp nästan hela toppen, på så sätt använda ett fläktgaller för 2x120mm (Phobya).

SSD kan jag nog gömma, har dock 2 andra diskar och inget annat alt att sätta dem förutom i burken..kanske hittar ett bättre ställe

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen