Brist på Radeon HD 7900 – AMD-exklusiva tillverkare får förtur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Det var härifrån jag läste det: www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/msi-r7970-lig...

" The Twin Frozr IV cooler is the most impressive HD7970 cooler we have tested to date, maintaining 61c under gaming load. This is around a 2C improvement on the Sapphire Dual X cooler which we reviewed last week."

61c är riktigt bra temps Speciellt då de kör testet i en datorlåda då andra kanske kör det i ett öppet system. Undra dock hur bra kylning de hade där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Är rätt så säker på att MSI och ASUS, precis som XFX, har grafikkort från nvidia och har icke-referens kort som de själva designat osv.

Vad är det du inte förstår? XFX nobbar Nvidia och för då förtur på HD7970, MSI och Asus säljer både Nvidia och AMD och får därför vänta på sina grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Är rätt så säker på att MSI och ASUS, precis som XFX, har grafikkort från nvidia och har icke-referens kort som de själva designat osv.

XFX tillverkar bara AMD-kort och så har det varit sedan 2009.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bengt-re:

*asg* Roligt att se hur man kan tolka världen om man applicerar ett åsiktsfilter på det man läser... Nåväl - vi har religionsfrihet så det står alla fritt att tolka världen som de själva vill. Att yielden är låg och och att GlobalFoundries har grava problem med att få även 32nm på hög yield är förstås bara elaka rykten? Att TSMC inte har någon högproduktions 32nm kvar och att det är svårt för TSMC att få upp yilden på 28nm är också bara elaka rykten??

Nvida har problem - visst - det har alla när man byter teknik, men nvidia släpte inte produkter som man inte kunde massproducera med vettig yield som vissa andra gjorde och som dagen nyhet i princip handlar om - tekniken var inte klar för storskalig massproduktion och det är därför produktionen halkar efter!!

Ironin...

Problemet är att TSMC helt har stängt ner all tillverkning av 28 nm. Ingen vet varför och hur länge för TSMC säger inte ett piss. Eftersom både Nvidia och AMD tillverkar sina kort i exakt samma fabriker så drabbas båda per definition. Vi märker dock inte att detta drabbar även Nvidia eftersom de inte säljer några kort än. De borde klara sig bättre eftersom de kommer kunna leva på det lager de byggt upp innan lansering. Fast det beror ju på hur länge TSMC tänker bråka. Står de stilla i flera veckor till kommer även Nvidia få problem.

De senaste generationerna har Nvidia haft mycket mer problem med yields än AMD trots att de tillverkades av samma företag i samma fabriker. Det berode på dåliga designval av Nvidia. De designade för nära vad processen klarade och det straffade sig med låg yield. AMD hade större marginaler i designen och klarade sig bättre. Nvidia har ju länge kört med stora komplicerade kärnor istället för AMDs taktik som ligger på många enklare. Nu verkar Nvidia ha insett att AMDs taktik var bättre och övergett sin tidigare design för att närma sig AMD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

*asg* Roligt att se hur man kan tolka världen om man applicerar ett åsiktsfilter på det man läser... Nåväl - vi har religionsfrihet så det står alla fritt att tolka världen som de själva vill. Att yielden är låg och och att GlobalFoundries har grava problem med att få även 32nm på hög yield är förstås bara elaka rykten? Att TSMC inte har någon högproduktions 32nm kvar och att det är svårt för TSMC att få upp yilden på 28nm är också bara elaka rykten??

Nvida har problem - visst - det har alla när man byter teknik, men nvidia släpte inte produkter som man inte kunde massproducera med vettig yield som vissa andra gjorde och som dagen nyhet i princip handlar om - tekniken var inte klar för storskalig massproduktion och det är därför produktionen halkar efter!!

Missade detta skitsnack från dig. Som sagt, att TSMC stänger ner tillverkningen drabbar båda AMD och nVidia, och när det kommer till yields så är som också redan nämnts nVidia som brukar få svårt att få till dem. AMD brukar vara månader före på ny tillverkningsprocess trots samma fabriker som nVidia. Samma som i det här fallet med andra ord, fast tydligast var det väl med GTX 480 som var så feldesignad att de aldrig fick chippet att fungera förrän de designat om det till det som blev GTX 580.

Du har fel i princip allt du säger helt enkelt. Du kastar bajs på AMD men inser inte att nVidia är lika drabbade av problemet, dessutom är det nVidia som traditionellt står för det du anklagar AMD för.

Permalänk

Om TSMC har problem med AMD kretsarna så borde också Nvidia få problem med sina 680. Och vad händer då med priserna ?

Vi vinns alla vad som hände med hårddisk-priserna när översvämningarna i Thailand slog till.

Att man sedan prioriterar sin exklusiva partners är bara normalt/standard inom branschen. Asus, MSI, Gigabyte kommer att få kretsar MEN i mindre omfattning än XFX mm. Tyvärr med högre priser som resultat.

Definitivt läge att vänta tills sommaren med nytt grafikkort!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Inaktiv

men.. jag vill ju ha ett AMD kort från msi..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BamZe:

Vad är det du inte förstår? XFX nobbar Nvidia och för då förtur på HD7970, MSI och Asus säljer både Nvidia och AMD och får därför vänta på sina grafikkort.

Förstår inte att Msi och asus inte ska tillverka amd kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Förstår inte att Msi och asus inte ska tillverka amd kort.

Det är väl ingen som har påstått att dom ska sluta tillverka AMD kort? Artikeln handlar om att det är brist på gpuer och dom tillverkarna som bara säljer AMD kort kommer få förtur.

Permalänk
Medlem

Usch jag är så trött på dåliga drivrutiner, eller som det skrivs i comments här att det är frabriksfel på korten. Jag köper ett highend grafikkort och får skit i prestandan av det, ja skit jag förväntar mig mer av det än vad det ger.. mycket mer. Varnar er som är sugna att vänta tills ni ser nyheter angående drivrutiner, det är rent ut sagt förjävligt som det är nu och jag rekommenderar inte dessa kort till riktiga entusiaster som det ser ut i dagsläget.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MiKEARN:

Usch jag är så trött på dåliga drivrutiner, eller som det skrivs i comments här att det är frabriksfel på korten. Jag köper ett highend grafikkort och får skit i prestandan av det, ja skit jag förväntar mig mer av det än vad det ger.. mycket mer. Varnar er som är sugna att vänta tills ni ser nyheter angående drivrutiner, det är rent ut sagt förjävligt som det är nu och jag rekommenderar inte dessa kort till riktiga entusiaster som det ser ut i dagsläget.

Provat 8.95.5? Den är riktigt trevlig: http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/HD78007Support.asp...

Annars är det som det alltid varit, vill man minska risken för problem så bör man vänta med att köpa nya produkter. Korten fungerar bra (förutom Crossfire möjligen) så finns ingen större anledning att avstå köp om man är sugen på ett kort. Helt klart dags för AMD att få fart på drivrutinslanseringarna och gärna lite prestandafixar till Battlefield 3 i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Provat 8.95.5? Den är riktigt trevlig: http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/HD78007Support.asp...

Annars är det som det alltid varit, vill man minska risken för problem så bör man vänta med att köpa nya produkter. Korten fungerar bra (förutom Crossfire möjligen) så finns ingen större anledning att avstå köp om man är sugen på ett kort. Helt klart dags för AMD att få fart på drivrutinslanseringarna och gärna lite prestandafixar till Battlefield 3 i mitt tycke.

Specifikt BF3 jag vill ha bättre i också Jag ska prova den du länka och återkommer om det är skillnad. Thx.

Edit: Det blev ganska stor skillnad, mina små irriterande "lagghack" är borta. Tack för tipset.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √