Ny undervattenskabel förkortar tiden mellan Europa och Japan med 60 ms

Permalänk
Medlem

Måste vara mycket dyrare

Skrivet av ViZioN:

Är det där verkligen en totalkostnad för projektet?
Det är inte så att det bara är kostnaden för själva fiberkabeln?

Jo givetvis måste det vara kostnaden för enbart kabeln, kan inte vara möjligt att allt inklusive dragning kan gå på enbart 1 miljard USD.
Får ju tänka på att dom inte kan rulla ut allt på en gång utan måste åka flera omgångar för att hämta mer kabel eller få det fraktat till den båt som står för själva dragningen. Sedan mängden personal som kommer krävas för ett sådant här projekt + tiden det kommer ta att dra. 6.8 miljarder kronor.. då skulle Sverige kunna dra egen kabel lite här och var överallt längs havet om det var så billigt.

Permalänk
Medlem

och när fan uppdaterar dom min lägenhet då :@ sitter här på torra 24/mibt ( jag har inte läst hela ) , sänks det med 60ms det är väll inte så mycket
när jag spelar med en från typ japan/ryssland då pingar dom alltid minst "250 - 350" ping eller mer med denna nya kabeln så pingar dom typ 290 wtf ingen skillnad typ rätta mig om ja har fel

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

då kan man börja spela bf3 med japaner då

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

och när fan uppdaterar dom min lägenhet då :@ sitter här på torra 24/mibt ( jag har inte läst hela ) , sänks det med 60ms det är väll inte så mycket
när jag spelar med en från typ japan/ryssland då pingar dom alltid minst "250 - 350" ping eller mer med denna nya kabeln så pingar dom typ 290 wtf ingen skillnad typ rätta mig om ja har fel

Säg att 350 med nuvarande är max för dig, då kommer 290ms vara max efter dragningen.
Men dels givetvis handlar det om din egna lina och vad du har för latens på den, det du kan göra om du inte har TV via adsl är att be din ISP plocka bort interleaven på din lina, interleaven sätts som standard hos Glocalnet och BBB på 8 just för att man ska kunna titta på tv via adsl anslutningen utan bekymmer. Dock orsakar just interleaven att man på en 24/3 lina kan ligga på runt 40-60ms mot svenska spelare. utan interleave kan du nå ner till runt 20ms med lite tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

så det är bara ditt lag du skyller på? inte lagg?

Jag skyller på tangentbordet som börjar bli slitet

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

6,8 miljarder! Jag blir intresserad av hur man till sist räknar hem en sådan investering. Alla älskar snabba uppkopplingar men någon måste ju betala för dem. Hade varit intressant att se kedjan från de som tillverkar och lägger kablarna till konsumenten som till slut betalar. Kommer vi exempelvis se detta på sikt genom högre hastigheter och dyrare abonnemang på operatörsnivå i Sverige? Och behöver vi verkligen snabbare abonnemang än typ 10 eller 100 Mbit som vi har idag?

Operatörerna betalar för att använda dess anslutningar.

10 räcker inte till att streama Full-HD. 100 Räcker för full-HD, men hur är det med 4k? inte en chans förmodligen.

Permalänk

Jag vill se japanska brudar i CAM. Men hittar inga nånstans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Jo givetvis måste det vara kostnaden för enbart kabeln, kan inte vara möjligt att allt inklusive dragning kan gå på enbart 1 miljard USD.
Får ju tänka på att dom inte kan rulla ut allt på en gång utan måste åka flera omgångar för att hämta mer kabel eller få det fraktat till den båt som står för själva dragningen. Sedan mängden personal som kommer krävas för ett sådant här projekt + tiden det kommer ta att dra. 6.8 miljarder kronor.. då skulle Sverige kunna dra egen kabel lite här och var överallt längs havet om det var så billigt.

"Givetvis" måste det inte vara kostnaden för endast kabeln. Runt halva jorden är det trots allt "bara" 2000 mil. Detta är trots allt 6800 miljoner SEK det handlar om. Eller 6800000 tusenlappar. Eftersom du/ni tyckte 6.8 miljarder var ett kap (och förmodligen gissar att arbetet kostar minst lika mycket om detta var för bara kabeln?), tror du/ni verkligen att det tar t.ex. 6.8 miljoner MANTIMMAR om varje arbetstimme kostar 1000kr? Fundera på hur länge 6.8 miljoner timmar är. Nej, tänk om, tänk rätt. Självklart att det bara är kostnaden för kabeln är det iallafall inte.

Visa signatur

g++

Permalänk
Avstängd

Detta är väl främst för finansbranschen. Det är inte många andra som är villiga att slänga upp de pengar som detta kostar.

Detta är bra för arbitrage. Antag att du ser att Ericsson säljs för 100kr/st i Tokyo, samtidigt ser du att i USA kostar Ericsson 99.995kr. Då kan du passa på att sälja och köpa, före alla andra. Denna skillnad i pris finns ju bara 1ms eller kortare tid. Då har du tjänat 0.005 kr. Men självklart försöker man göra det i likvida instrument, och då använder man flera miljarder kr. Gör detta, många ggr per dag så har du tjänat pengar. Så många gör detta 1000s ggr/sekunden.

För övrigt kan jag informera om att all trafik (alla köp och sälj ordrar) till NASDAQs aktiebörs på Wall Street får plats i en 1GBit lina. Så det är inte problem med bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är siffrorna en väg (London -> Japan) eller RTT/"ping" (London -> Japan -> London)?

Antagligen en väg då jag fick ~340ms när jag pingade Japan (NHK.co.jp).

Väldigt bra med bättre kommunikation med asien för som det är idag innebär varje klick på en .jp .cn eller .kr länk en 5 minuters paus i surfandet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

som betalas av ?

Permalänk
Inaktiv

Betyder detta att jag kan köra HoN med kineser med okey MS? lol

fett iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alonaeus:

Någon artikel i höstas om att de skulle göra det, minska fördröjningen med 2ms NY-London.

Hittar dock inte artikeln i arkivet nu..

detta var dock en privatägd kabel, ej täntk för konsumenter.. men snarare för banksnubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

"Givetvis" måste det inte vara kostnaden för endast kabeln. Runt halva jorden är det trots allt "bara" 2000 mil. Detta är trots allt 6800 miljoner SEK det handlar om. Eller 6800000 tusenlappar. Eftersom du/ni tyckte 6.8 miljarder var ett kap (och förmodligen gissar att arbetet kostar minst lika mycket om detta var för bara kabeln?), tror du/ni verkligen att det tar t.ex. 6.8 miljoner MANTIMMAR om varje arbetstimme kostar 1000kr? Fundera på hur länge 6.8 miljoner timmar är. Nej, tänk om, tänk rätt. Självklart att det bara är kostnaden för kabeln är det iallafall inte.

Ja jo du har rätt där. Gjorde ett fel i min formulering. Sedan dock så brukar inte kabel dras i en rak linje ifrån punkt a till punkt b. Du kan bo 50 meter ifrån en telestation och ändå ha en kabel som går längre än så. Nu vet inte jag hur lång sträckan är(kanske stod i artikeln? missade isf). Men i mitt huvud låter 6.8 miljarder som inte en spec stor summa med tanke på hur stort projektet är. Men det kanske är vad det kostar att dra en kabel över halva jorden runt två världsdelar(Europa & Asien) i havet.

Permalänk
Medlem

Hittade en karta som ger bättre perspektiv över avståndet för kabeldragningen;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordostpassagen

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mitrix:

Var ändå lite förvånad att det inte var dyrare, finns många nationella infrastrukturprojekt som är avsevärt dyrare än detta, och detta är ju ändå världens längsta fiberkabel, och den arktiska miljön på stora delar av sträckan borde ju innebära något ökade kostnader mot "normal" kabelläggning.
För lite perspektiv, förbifart Stockholm beräknas wikipediagrovt till ca 27,6 miljarder kronor, och även om det är ett stort projekt för ett land som Sverige är det ändå bara ett nationellt projekt i ett relativt litet land som kapar några minuter på att köra förbi landets huvudstad, jämför med att länka ihop två av världens större ekonomiska centra med en sådan här kabel. Visst, kanske inte helt jämförbar jämförelse, men det ger ändå lite perspektiv, 1 miljard USD verkar ärligt talat inte alls överdrivet dyrt för att "nästan" halvera fördröjningen.

Det är inte så dyrt att dra kabel under vattnet eftersom du bara kastar ut den från en båt. Större landbaserade projekt är många gånger mer komplicerade att genomföra och kräver mycket mer folk. Jämför arbetsinsatsen som krävs för att dra ut en kabelvinda och att anlägga en ny trädgårdsgång.

Här finns ett par bilder på båtarna som lägger ut kabel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cable_layer

Finns en del klipp på YouTube också.
http://www.youtube.com/watch?v=zlrBMZTtN_o

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24