Permalänk
Medlem

hjälp med vattenkylning Eheim 220v

Jag skulle behöva lite hjälp med att veta hur jag ska få pumpen att starta då darten startar. Jag har förstått att många lödar den i nätagget men det jag inte förstår är vilken typ av relä ni använder er av.

Tacksam för svar.

M@v

Visa signatur

Amd 64 3700+ @ 2,7 GHz ||OCZ 512mb ||Gainward 7800gtx (gs)||Asus A8N-SLI Deluxe

Permalänk
Medlem
Skrivet av M@v:

Jag skulle behöva lite hjälp med att veta hur jag ska få pumpen att starta då darten startar. Jag har förstått att många lödar den i nätagget men det jag inte förstår är vilken typ av relä ni använder er av.

Tacksam för svar.

M@v

Vad har du för kontakt på pumpen? o var har du den kopplad nu?
Såg nu att det är en 220v pump?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Inte så jättebökigt i princip, men eftersom det är nätspänning är marginalerna för fel inte så stora.
En guide jag hittade: http://www.extrememhz.com/ssense-p1.shtml

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en 220v väggkontakt på den. är det något speciellt relä för växelström eller klara vanliga dc relä för bilar?

mvh
mav

Visa signatur

Amd 64 3700+ @ 2,7 GHz ||OCZ 512mb ||Gainward 7800gtx (gs)||Asus A8N-SLI Deluxe

Permalänk
Medlem
Skrivet av M@v:

Just nu har jag en 220v väggkontakt på den. är det något speciellt relä för växelström eller klara vanliga dc relä för bilar?

mvh
mav

Du kan inte styra ett relä med växelström, det är en elektromagnet som sköter tillslaget och med en konstant polvändning blir det bara strul.
Tror inte 12v bilrelä är så lämpligt, dock inget jag har tittat närmre på eller provat då jag försöker leka så litet som möjligt med hushålls-el.

Annars så är principen den samma, leda nollan förbi och bry fas, styras via DC från nätagg.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Du ska inte koppla någonting alls som har med 230 att göra om du är så okunnig att du frågar här.
Vi har 230 volt i vägguttagen idag, redan där säger du hur mkt. du kan om el, du kommer bara utsätta dig själv eller eventuellt andra för fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Du ska inte koppla någonting alls som har med 230 att göra om du är så okunnig att du frågar här.
Vi har 230 volt i vägguttagen idag, redan där säger du hur mkt. du kan om el, du kommer bara utsätta dig själv eller eventuellt andra för fara.

Äsh, 220V eller 230v, mest en akademisk fråga
Det är ungefär lika obekvämt att peta på.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

ska vi vara petiga så har ni bägge rätt...
fasspänningen är 230v plusminus 10% så allt mellan ca210-250V
dock så håller jag med.... för mycket basfrågor inte så bra..
kan man inte så ge direkt fan i o röra kablarna etc..
lämna ifrån dig till någon som kan

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Köp en vanlig 230v skarvdosa med en strömbrytare. ikea har för 35 spänn.
Vattenpumpen startar tidigare, det gör ingenting.
Det är bara lite extra säkerhet, för då hör du om den fungerar över huvudtaget.
När du stängt av datorn, stäng av skarvdosan.
bra va !

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

ska vi vara petiga så har ni bägge rätt...
fasspänningen är 230v plusminus 10% så allt mellan ca210-250V
dock så håller jag med.... för mycket basfrågor inte så bra..
kan man inte så ge direkt fan i o röra kablarna etc..
lämna ifrån dig till någon som kan

//E

OK, du har rätt, jag skulle ha sagt att vi har 230Volt nätspänning idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Äsh, 220V eller 230v, mest en akademisk fråga
Det är ungefär lika obekvämt att peta på.

Det hade dock inte med saken att göra över huvud taget, men tack för din expertis

Permalänk
Medlem

jag kör med en sån där grendosa som har ett masteruttag och 4-5 slaveuttag .. när dosan känner att masteruttaget drar ström (där kopplar man datorn) så sätter den igång slaveuttagen (där har jag pump, skärm, skrivare, externa hårddiskar etc.) ...

funkar super, kostar typ 200 spänn på clas olsson ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jag kör med en sån där grendosa som har ett masteruttag och 4-5 slaveuttag .. när dosan känner att masteruttaget drar ström (där kopplar man datorn) så sätter den igång slaveuttagen (där har jag pump, skärm, skrivare, externa hårddiskar etc.) ...

funkar super, kostar typ 200 spänn på clas olsson ..

Va fan en sån måste jag köpa !

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

OK, du har rätt, jag skulle ha sagt att vi har 230Volt nätspänning idag.

vi har 400v nätspänning..... 230v fasspänning dock

onT: köp en grendosa med brytare som folk här har föreslått!

edit: eller grendosa med slav-uttag!