Windows 8 färdigt till sommaren, ute i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Självklart kan superfetch starta Opera och Outlook på en halv sekund.

Den kan inte jobba igenom det processor arbete som behövs för att få igång programen. Datan kan hämtas, ja, men det ligger mer i upstart av program än att bara ladda från lagring/minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HarmlessWarrior:

Låter som EA Origin, App Store till OSX eller, Gud förbjude, Steam(http://www.memeface.com/heck-no.png. App Store lanseras med Lion men kan köras på Snow Leopard också. Alltså en applikation.

Du missar poängen fullständigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

En intressant tanke-ställare:

Windows 95: Buggig, krasch-benägen (Gates berömda "blåskärm" demonstration)
Windows 98: Stabil, långvarig användning
Windows ME: Buggig, lanserades med ~14000 kända buggar
Windows XP: Stabil, långvarig användning
Windows Vista: Relativt stabil, men extremt minnes-slukande
Windows 7: Stabil, används av många (och fler varje år)

Enligt ovanstående mönster kan man se följande: 95 (Dålig), 98 (Bra), ME (Dålig), XP (Bra), Vista (Dålig) 7 (Bra)

Om mönstret följer det som varit hittills historiskt sett, så borde det alltså bli att Windows 8 är sämre än Windows 7. Och enligt ovanstående fakta, så väljer jag hellre att avvakta tills "Windows 9".

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Till alla er som listar Windowsversioner och skriver "bra" och "dåligt" på varannan; varför hoppar ni alltid över och klipper bort de som inte passar er?
Eftersom ni tar med OS från både de MS-DOS-baserade och de NT-baserade grenarna ser listan, (för icke-serverversioner), ut så här:

Windows 3.0
Windows 3.1
Windows NT 3.1
Windows NT 3.5
Windows 95
Windows NT 3.51
Windows NT 4.0
Windows 98
Windows 98 SE
Windows 2000
Windows Me
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Windows 8

Fast det kanske inte blev lika roligt nu?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Till alla er som listar Windowsversioner och skriver "bra" och "dåligt" på varannan; varför hoppar ni alltid över och klipper bort de som inte passar er?
Eftersom ni tar med OS från både de MS-DOS-baserade och de NT-baserade grenarna ser listan, (för icke-serverversioner), ut så här:

Windows 3.0
Windows 3.1
Windows NT 3.1
Windows NT 3.5
Windows 95
Windows NT 3.51
Windows NT 4.0
Windows 98
Windows 98 SE
Windows 2000
Windows Me
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Windows 8

Fast det kanske inte blev lika roligt nu?

Fast om du avläser min lista, så ser du kanske att jag medvetet valt att inte inkludera "företags" operativsystem. Windows NT och 2000 var tekniskt sett för företagen, med skillnaden att 2000 faktiskt funkade ganska väl att spela spel i. Min lista är endast dom OS som är 32bit+ (Windows 95 och framåt), och främst för hemanvändare.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast exakt samma sak upprepas nästa gång det ändras vilket skulle betyda att det alltid blir sämre. Folk gnällde massa på Sweclockers, Bilddagboken och ja, alla forum jag har varit medlem på som ändrat designen. Vissa forum har jag sett över fem generationer phpBB och det låter exakt likadant varje gång.

Självklart blir det alltid sämre för en del av befolkningen, det kan aldrig hända att alla gillar en förändring.

Det jag menar är att orsaken till att de missnöjda slutar gnälla ganska snabbt är ofta för att kritiken inte ger någonting, man blir ändå tvingad att använda det nya interfacet även om man tycker det är sämre, eftersom applikationen i sig är något som är så pass viktigt för en att man får leva med det sämre interfacet.

Skillnaden nu är att valet, åtminstone för tillfället finns. Man kan fortfarande köra Windows 7. När Windows 7 blir alltför förlegat tror jag dock att folk kommer fortsätta leta efter alternativ, då den stora anledningen till att gemene man kör Windows är för att man kan det. Windows 8 är ju dock helt förändrat, så varför inte då lära sig något annat när man ändå måste, såsom Mac OSX?

Jag tror att Apple kommer utnyttja skiten av detta och få folk genom marknadsföring som attackerar Windows 8s totala makeover att gå över till Macen. Om inte Windows 9 på något vis får röran med metro och desktopen att fungera tror jag att jag kommer gå över och lära mig OSX i alla fall.

P.S.: Detta är skrivet på en dator som kör Windows 8, så ja, jag har provat Windows 8.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meurik:

En intressant tanke-ställare:

Windows 95: Buggig, krasch-benägen (Gates berömda "blåskärm" demonstration)
Windows 98: Stabil, långvarig användning
Windows ME: Buggig, lanserades med ~14000 kända buggar
Windows XP: Stabil, långvarig användning
Windows Vista: Relativt stabil, men extremt minnes-slukande
Windows 7: Stabil, används av många (och fler varje år)

Enligt ovanstående mönster kan man se följande: 95 (Dålig), 98 (Bra), ME (Dålig), XP (Bra), Vista (Dålig) 7 (Bra)

Om mönstret följer det som varit hittills historiskt sett, så borde det alltså bli att Windows 8 är sämre än Windows 7. Och enligt ovanstående fakta, så väljer jag hellre att avvakta tills "Windows 9".

BSOD-demonstrationen var Windows 98.
Hur många kända buggar var det vid lanseringen av 95, 98, XP, Vista, 7?
Windows 98 var ganska buggigt, fick ofta blåskärm, uppgraderade därför till Windows 2000 när det kom. Aldrig haft så bra OS
Hur var Vista minnesslukande?

Enligt din lista (+ mitt tillagda): 95 (bra), 98 (hmm..ganska bra), ME (testade aldrig), 2000 (skitbra), XP (bra), Vista (helt okej, speciellt efter SP1), 7 (väldigt bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Väldigt många. De klagade på det nya gränssnittet, känns det igen?

Ja, jag uttryckte mig dumt där. Dock var Win95 definitivt inget dåligt system för sin tid och satt man kvar på 3.11 missade man mycket. Dock är ju många för bakåtsträvande för sitt eget bästa.

Permalänk

har testat win8 men jag tror inte att Microsoft menar att ersätta win7, Win8 är ok men win7 duger åt mig. Ingen värd uppgradering enligt mig :/

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

har testat win8 men jag tror inte att Microsoft menar att ersätta win7, Win8 är ok men win7 duger åt mig. Ingen värd uppgradering enligt mig :/

Det är väl främst prestandan som är bättre i Windows 8, jämfört med Win 7?
Sitter på betan på min laptop och den känns snabbare än min stationära med Windows 7, trots att båda är nyinstallerade och stationära har bättre prestanda. Windows 8 bootar snabbare, startar program snabbare och känns allmänt snabbt och trevligt, visst fick man trixa för att få en startmeny men det kan man tåla i en beta ^^

Permalänk

Aldrig i livet!! Varför? -> Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Aldrig i livet!! Varför? -> Linux

Därför: #12058340

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Självklart så ska man alltid hålla sig uppdaterad via ThePirateBay!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkthunder:

En intressant tanke-ställare:

Windows 95: Buggig, krasch-benägen (Gates berömda "blåskärm" demonstration) FEL, Win95 var stabilt
Windows 98: Stabil, långvarig användning FEL Win98SE färemot var den succén Win98 skulle varit, med mycket stabilitet.
Windows ME: Buggig, lanserades med ~14000 kända buggar RÄTT
Windows XP: Stabil, långvarig användning RÄTT
Windows Vista: Relativt stabil, men extremt minnes-slukande RÄTT och FEL, stora problem att hantera inte minst uppdateringar som kom och kunnde förstöra uppstarten så man var tvingad att gå tillbaks till när det fungerade innan
Windows 7: Stabil, används av många (och fler varje år) RÄTT

Enligt ovanstående mönster kan man se följande: 95 (Dålig), 98 (Bra), ME (Dålig), XP (Bra), Vista (Dålig) 7 (Bra)

Om mönstret följer det som varit hittills historiskt sett, så borde det alltså bli att Windows 8 är sämre än Windows 7. Och enligt ovanstående fakta, så väljer jag hellre att avvakta tills "Windows 9".

Windows 1.0
Windows 2.0
Windows 2.1
Windows 3.0 Windows 3.0
Windows 3.1 Windows 3.1
Windows 3.11 Windows for workgroups Windows 3.11
Windows 95 4.00.950 Original release of Windows 95.
Windows 95 4.00.950 A Original release of Windows 95 with Service Pack 1 or OEM Service Release 1.
Windows 95 4.00.1111 Windows 95 OEM SR2 / OSR2 (Has Fat32, IE 3.0, NetMeeting).
Windows 95 4.00.4.03.1212-1214 Windows 95 OEM SR2.1/ OSR2 with FAT32, USB and AGP support.
Windows 95 4.03.1214 Windows 95 OEM SR2.5/OSR2 with I.E. 4.01 Outlook express, Internet Connection Wizard, Direct X 5.0, Java V.M.
Windows 98 4.10.1691 Beta Release of Windows 98
Windows 98 4.10.1998 Original release of Windows 98
Windows 98 4.10.2222A Windows 98 Second edition
Windows ME 4.90.3000 Original release of Windows ME.
Windows NT 3.1
Windows NT 3.51.1057 Windows NT Server Version 3.51
Windows NT 3.51.1057 Windows NT Workstation Version 3.51
Windows NT 4.00.1381
Windows 2000 5.00.2195
Windows XP

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Jag ska vänta med att byta från win 7. Kommer att avakta och se om win 8 blir bra och stabilt,men ska metro vara med och inte gå att stänga av,då säger jag bara nej tack.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hur var Vista minnesslukande?

Mest för att de inte gick att köra (om man inte hade mycket bra tålamod) på under 2 gig ram, o även med 4 så gick hårddisken konstant.

Att tillomed Microsoft erkände att Vista nog inte vart riktigt så bra som de hade tänkt säger en del

Däremot så hade alla de krånglande versionerna, ME och Vista speciellt, nya typer HW drivare och andra nyheter så risken fanns att de skulle strula mer än vanligt med dåliga HW drivare. 8an har vad jag vet de mesta kvar ifrån 7an så den kommer nog att gå bra.

Själv kommer jag nog att köra vidare på 7an, känner inte direkt att 8an har nått nytt att tillföra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meurik:

En intressant tanke-ställare:

Windows 95: Buggig, krasch-benägen (Gates berömda "blåskärm" demonstration)
Windows 98: Stabil, långvarig användning
Windows ME: Buggig, lanserades med ~14000 kända buggar
Windows XP: Stabil, långvarig användning
Windows Vista: Relativt stabil, men extremt minnes-slukande
Windows 7: Stabil, används av många (och fler varje år)

Enligt ovanstående mönster kan man se följande: 95 (Dålig), 98 (Bra), ME (Dålig), XP (Bra), Vista (Dålig) 7 (Bra)

Om mönstret följer det som varit hittills historiskt sett, så borde det alltså bli att Windows 8 är sämre än Windows 7. Och enligt ovanstående fakta, så väljer jag hellre att avvakta tills "Windows 9".

Windows 98 var verkligen inte stabilt. Vid en installation så var det första den gjorde var att krascha. Det är först när NT kärnan kom som stabliteten kom. Vista var stabilt men drivrutinerna var länge rätt så hemska.

// Win 8 är intressant, om man kan helt stänga av mobil-UI:t.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Skippar nog W8. Verkar totalt ointressant om man inte har tablet eller touch skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Jag tänker inte slänga ur mig några spydigheter men skulle du möjligen kunna utveckla varför du vill "uppgradera" till W8?

Till Vista fanns det åtminstonde Direct X X men vilka features gillar du med W8?

De funktionerna som tilltalar mig mest som jag ser fram emot är hur fil transfers hanteras nu och att man kan pausa dem osv.
Nya snabbmenyer och snabbtangenter för saker som jag saknat.
Ribbonen högst upp ifrån Office verkar finnas i explorern nu vilket jag tycker verkar smidigt och bra.
Att kalendern och photo albumen automatiskt syncar med din msn/facebook profil.

Sedan finns det lite smått och gott som jag inte orkar ta upp. Sedan tycker jag att det är roligt och fräscht att köra på lite nyare saker.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Går det att integrera Chrome i Metro istället för IE?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fläsklägg:

Går det att integrera Chrome i Metro istället för IE?

Ja Google har sagt att de har börjat på en version av Chrome för Metro. Firefox likaså och Opera. Du kan däremot bara ha en webläsare i Metro, inte två eller fler.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja Google har sagt att de har börjat på en version av Chrome för Metro. Firefox likaså och Opera. Du kan däremot bara ha en webläsare i Metro, inte två eller fler.

Trevligt då kan det ju vara värt att ge Metro en chans

Permalänk
Skrivet av strejf:

Hehe, till windows 10 kanske dom är ikapp nuvarande linux funktionalitet med andra ord(bortsett från spel då)

Lyckligtvis finns multiboot, har hmm 4 olika OS på laptopen. W7 och några olika Linux distros.

Permalänk
Medlem

Har ni testat? Efter några dagars användning av Windows 8 så tycker jag det fungerar riktigt bra. Det enda du behöver göra för att hitta ett program är att trycka windowsknappen skriv in vad det heter och enter precis som på windows 7. Sen är hyper-v delen riktigt nice

Visa signatur

| CPU: Intel i5 2500k @ 4.0 Ghz | Mobo: Asus Sabertooth P67 | Ram: 8Gb Corsair Vengence 1600Mhz Cl8 | GFX: Geforce GTX 470 + Zalman vf3000 | SSD: Intel 124GB | HDD: WD Caviar Black 1TB | Chassi: Corsair Carbide 400R | PSU: Seasonic 700W | CPU Cooler: Corsair H80 |