Asetek demonstrerar vätskekylning för bärbara värstingdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av napdev:

Vatten kommer fortfarande inte göra den kringliggande luften kallare eller kylflänsarna större. Det som jag ser händer är att värmen skyfflas ännu effektivare rätt in i det redan överhettade höljet, eller har jag missat något?

Ja, du har nog missat något. Luften blåses ut utanför chassit efter kylflänsen, inte in i datorn. Flänsarna sitter precis i kanten på chassit. Tänk vanliga grafikkort av referensdesign, fläkt --> fläns --> ut. Varma chassin var ett problem förr på gaminglaptops men inte längre sedan testsajter började mäta hur varm ytan var under spel. Finns ju fortfarande dåliga konstruktioner såklart men överlag är varma chassin inte ett problem bortsett undersidan (om man nu skulle ha den i knäet av någon anledning).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur skulle du få plats mer mer kylflänsar? Vattenrören tar marginellt mer plats än heatpipes och stället där pumpen sitter är ointressant ur kylsynpunkt ändå. Med tanke på storleken på fläktarna kontra ljudet av en pump så stämmer det där inte heller eftersom du fortfarande kan göra fläktarna på lägre hastighet för att få samma kyleffekt. Det här är enkel fysik. Vatten är bättre än heatpipes på att kyla. Det är därför man nästan utesltuande använder vatten i tekniska sammanhang för kylning och uppvärmning.

Enkel fysik säger att du aldrig kan avleda mer värme än du har avledningsyta mot omkringliggande luft för, oavsett hur du transporterar den. Om flänsarna är underdimensionerade spelar vatten eller ånga i rören ingen roll alls. Eventuellt kan du få marginellt bättre kylning genom att du har en högre volym vatten i detta system jämfört med heatpipes, som då skulle kunna "lagra" lite mer värmeenergi tillfälligt, men det är inte värt att nämna. Sen är det ju just flänsarna som är problemet på bärbara, ytan räcker liksom inte till. Ställer mig högst skeptisk till att det skulle vara den vedertagna lösningen med heatpipes som är problemet!

Jag tycker att tillverkarna borde låta flänsarna sticka ut ur chassit istället, eftersom "gaming laptops" ändå har gjort avkall på all form av estetik kan man väl lika gärna ha några aluminium-fins längs ena sidan?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eruda:

Enkel fysik säger att du aldrig kan avleda mer värme än du har avledningsyta mot omkringliggande luft för, oavsett hur du transporterar den. Om flänsarna är underdimensionerade spelar vatten eller ånga i rören ingen roll alls. Eventuellt kan du få marginellt bättre kylning genom att du har en högre volym vatten i detta system jämfört med heatpipes, som då skulle kunna "lagra" lite mer värmeenergi tillfälligt, men det är inte värt att nämna. Sen är det ju just flänsarna som är problemet på bärbara, ytan räcker liksom inte till. Ställer mig högst skeptisk till att det skulle vara den vedertagna lösningen med heatpipes som är problemet!

Jag tycker att tillverkarna borde låta flänsarna sticka ut ur chassit istället, eftersom "gaming laptops" ändå har gjort avkall på all form av estetik kan man väl lika gärna ha några aluminium-fins längs ena sidan?

Fast det är ju primärt transporten från värmekälla till klfläns som är den begränsande faktorn i datorkylning. Det inses lätt när man tittar på hur olika kylare presterar. Storleken på kylflänsen spelar inte så stor roll på olika heatpipekylningar och värmeöverförande area på en stor luftkylning skiljer sig inte så mycket mot en 120 radiator. Däremot skiljer sig temperaturgradienterna. Små ytor kompenseras enkelt med högre luftflöde. Fast får du inte fram värmet till flänsen spelar det ingen roll hur stor den är och hur högt luftflöde du har.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

Givetvis inte än, men inom de flesta av SweC-användarnas livstid hoppas jag vi får se en utveckling som leder åt det hållet i takt med att tillverkarna hittar på sätt att tillverka i mindre och mindre skala.

Jag ser fram emot att sitta i bilen med autopilot på långresor och spela på skärmen monterad i vindrutan - om några år

Och spela någon typ av racingspel då förstås

Skrivet av huganho:

På flygplan n(läs: långt uppe i luften) kan övertryck bildas inuti slutna system, men det kanske inte är några problem.
Dock:
Hur mycket vätska får du ta med dig på flygplan?

Nej, planet är ju trycksatt för att vi ska kunna andas normalt, så det är inget problem.
Det är nog ingen som skulle tänka på att det kanske finns vätska i datorn, så det tror jag inte skulle vara ett problem, men datorn lär ju vara tung så jag är tveksam till om du kan få in den under vikt gränsen för handbagaget.

Skrivet av ajp_anton:

För det första: Öh va, 4,4GHz quad-core Sandy Bridge med HT? Det är samma som min överklockade stationära ju. Det batteriet lär inte räcka länge.

För det andra: Hur hade de tänkt transportera bort värmen? Vattnet kan bara flytta värme inuti datorn, nånstans måste det finnas en saftig fläkt.

Angående flygplan:
Det är snarare undertryck i flygplan, men jag tror inte att det är nåt problem. Det är liksom människor i planet, tryckskillnaden är uppenbarligen inte särskilt stor.
Sen så är definitionen av vätska lite vag. Människor innehåller massor med vätska, och man kan ta med sig frukt och annat vätskerikt ätbart utan problem. Varför inte lite vattenkylning, svåråtkommet i en dator? Dessa förbud existerar ändå inte för säkerheten, utan för att folk ska känna sig tryggare.

Som redan diskuterats, så är batteritid irrelevant, de här datorerna används när du ska över till kompisen för LAN, eller ska hälsa på någon annan under längre tid. Du tar med den dit du vill åka och kopplar sedan in den i väggen när du ska spela.
Det finns 3 radiatorer i bakkant.

När det gäller själva vätskan i vattenkylningen så är det absolut något som inte skulle tillåtas om de verkligen kom på det. Den här regeln tillkom efter ett (försök till) terroristattentat (kommer inte ihåg om det hann genomföras eller om de fick tag på personerna i tid) med flytande sprängmedel, så något sånt inbyggt i en dator skulle ju betyda att du dels har det potentiella sprängämnet och dels kretskort för att kontrollera och aktivera det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruda:

Enkel fysik säger att du aldrig kan avleda mer värme än du har avledningsyta mot omkringliggande luft för, oavsett hur du transporterar den. Om flänsarna är underdimensionerade spelar vatten eller ånga i rören ingen roll alls.

Finesserna som de tar upp i videon är att vätskekylningen delar på alla tre kylflänsar/fläktar effektivt. Så dynamiken är mycket större än grundsystemet där varje komponent har en egen separat kylfläns. Så länge inte belastningen ligger absolut 100% på alla enheter så blir kylningen effektivare.

Permalänk
Medlem

har inte orkat läsa alla kommentarer, men jag tycker att t.ex. pumpen i ett corsair h80 vibrerar en del, inget jag störs av på avstånd men sätter jag handen på datorn så vibrerar den lite. är inte risken att det blir samma skit på en laptop? och då kan det ju bli drygt att skriva på den.

eller är jag ute å cyklar?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Och denna typ av kylning går inte att montera i efterhand själv utan att garantin försvinner misstänker jag. Datortillverkare kanske kommer montera in denna kylning på bärbara som redan använder luftkylning men jag vill se fler benchmarks då, temperaturer med. Sen blir jag inte förvånad om det kommer kosta en rejäl slant.
Men Asetek har en cool grej där... ett bord som roterar datorn! Ser fram emot det.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar väldigt smidigt med vattenkylning i sådana kraftstationer. Det bör ju leda till att värmen sprids ut över en större yta, och som han sa så är det ju inte hela tiden man använder båda grafikkort samtidigt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kunde knappt titta på klippet, kändes som att han skulle spotta mig i örat vilken sekund som helst...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Fram med en kylfläns på HELA botten och skicka med en kylplatta av valfritt märke.
Löst!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SteveK:

Och spela någon typ av racingspel då förstås

Nej, planet är ju trycksatt för att vi ska kunna andas normalt, så det är inget problem.
Det är nog ingen som skulle tänka på att det kanske finns vätska i datorn, så det tror jag inte skulle vara ett problem, men datorn lär ju vara tung så jag är tveksam till om du kan få in den under vikt gränsen för handbagaget.

Som redan diskuterats, så är batteritid irrelevant, de här datorerna används när du ska över till kompisen för LAN, eller ska hälsa på någon annan under längre tid. Du tar med den dit du vill åka och kopplar sedan in den i väggen när du ska spela.
Det finns 3 radiatorer i bakkant.

När det gäller själva vätskan i vattenkylningen så är det absolut något som inte skulle tillåtas om de verkligen kom på det. Den här regeln tillkom efter ett (försök till) terroristattentat (kommer inte ihåg om det hann genomföras eller om de fick tag på personerna i tid) med flytande sprängmedel, så något sånt inbyggt i en dator skulle ju betyda att du dels har det potentiella sprängämnet och dels kretskort för att kontrollera och aktivera det.

Kabinen är trycksatt till ett tryck som motsvarar ca 2000 meters höjd över havet. Det är alltså lägre tryck inne i kabinen än det är nere på marken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Fram med en kylfläns på HELA botten och skicka med en kylplatta av valfritt märke.
Löst!

Borde vara det billigaste alternativet, effektivt utan kylplatta med beroende på fötternas höjd.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Vadå släpbar? kan ni inte bära en liten sak på 5 kilo kan ni lika gärna gå o lägga er

Visa signatur

Coolermaster Centurion 5, AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz, 2 GB DDR400, Abit NF8 Moderkort, Radeon X700, Chieftek 430W, 2x160GB HDD 7200RPM, Asus Xonar D1 ljudkort, Windows XP. SOCKET 754.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmust:

Vadå släpbar? kan ni inte bära en liten sak på 5 kilo kan ni lika gärna gå o lägga er

Jepp, finns värre

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Riktigt kul, synd bara att det kostar otroligt mycket i norden att köpa laptops som är något att ha i spelsyfte (clevo och AW) medans i USA bl a är det otroligt mycket billigare för att inte tala om större utbud...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruda:

Enkel fysik säger att du aldrig kan avleda mer värme än du har avledningsyta mot omkringliggande luft för, oavsett hur du transporterar den. Om flänsarna är underdimensionerade spelar vatten eller ånga i rören ingen roll alls. Eventuellt kan du få marginellt bättre kylning genom att du har en högre volym vatten i detta system jämfört med heatpipes, som då skulle kunna "lagra" lite mer värmeenergi tillfälligt, men det är inte värt att nämna. Sen är det ju just flänsarna som är problemet på bärbara, ytan räcker liksom inte till. Ställer mig högst skeptisk till att det skulle vara den vedertagna lösningen med heatpipes som är problemet!

Jag tycker att tillverkarna borde låta flänsarna sticka ut ur chassit istället, eftersom "gaming laptops" ändå har gjort avkall på all form av estetik kan man väl lika gärna ha några aluminium-fins längs ena sidan?

"Jag tycker att tillverkarna borde låta flänsarna sticka ut ur chassit istället, eftersom "gaming laptops" ändå har gjort avkall på all form av estetik kan man väl lika gärna ha några aluminium-fins längs ena sidan?"

eeh va ?

http://www.asus.se/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G74SX/

http://se.msi.com/product/nb/GT780DX-GT780DXR-.html

http://www.dell.com/se/p/alienware-laptops

du tycker alltså att dessa laptops är fula? Visserligen en smaksak men tror inte många tycker det.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Har länge haft funderingar på att bygga något släpbart med vattenkylning. Kul att någon gör något av det.
Men hade man byggt något själv så hade väl datorn i nyheten varit mycket mer portabel...

Skrivet av Dravond:

En intressant ide skulle även vara möjligheten att ansluta till en "stationär" vatten kylning för ännu bättre och tystare kylning... Men fungerande, användarvänlighet osv skulle det nog inte bli...

Den idén har slått mig också, om man antingen kan ha någon vatten/luft hybrid som är luftkyld när den är bärbar och vattenkyld när den är 'dockad'. Eller som i denna vattenkyld hela tiden, men får mer radiatoryta när den är 'dockad'.

En fråga är om man kan lita på snabbkopplingar för vattenkylning att vara täta och inte småläcka lite grann. Även efter massa till och från kopplingar.
Sen om det kopplas med 2 pumpar i samma slinga där en pump är klen och en kraftfull, hur blir det då?

Intressant koncept åtminstone.

Skrivet av tetrisgoat:

"(..) in our slim form factor (..)" Nja, det var väl att ta i.

Beror ju på vad man jämför med...
Jämför man med en netbook eller smartphone är den rätt klumpig, å andra sidan är de inte vätskekylda.
Jämför man med en vattenkyld dator i fulltower är den rätt smidig.

Så man kan nog ändå säga att den är "slim form factor" för att vara en vattenkyld dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Tänk delad kylfläns istället då. Lovar att koppar / aluminium är mera effektiv än vatten.

mmm, personligen tror jad dock att ska man jämna ut värmen så skadar det nog inte att ha nån form av kylmedia som sprider ut det snabbt, jag har svårt att tänka mig att värmen sprids snabbare i solid kopparstav än ett rör med kylmedia, kan säkert ha fel men njae
SÅ bra ledningsförmåga har inte solid metall :-/

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk kommenterar datorn och dess format/batteritid. Det är ju inte det nyheten handlar om, detta är en gaming laptop i standard storlek (för gaming laptops). Den är varken större eller mer obekväm än samma modell utan vattenkylningen.
Detta verkar vara en bra lösning för de som använder sådana här maskiner, har själv kollat runt på datorer i denna storlek, men då mer av workstation varianten. Kan nog vara väldigt trevligt att kunna ha lite högre klockade processorer i bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

mmm, personligen tror jad dock att ska man jämna ut värmen så skadar det nog inte att ha nån form av kylmedia som sprider ut det snabbt, jag har svårt att tänka mig att värmen sprids snabbare i solid kopparstav än ett rör med kylmedia, kan säkert ha fel men njae
SÅ bra ledningsförmåga har inte solid metall :-/

Tänk logiskt, varför har man vatten i bilens motor och man istället bara kan ha alu/cu?
du har helt rätt, dock kanske vatten inte leder bäst men kylmedien gör det

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.