Philips lanserar Blade 2 med IPS-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnuso:

16:9 med bara 1080 pixlar på höjden är för lite om man ska jobba på dem tycker jag 16:9 fungerar om man har 2560x1440 som på min Dell (IPS btw) men på 1920x1080 så blir de för lågt i regel så de känns lite postlåda över de hela.

Apple lär ha betalt Samsung en del slantar för att utveckla en panel som har fler pixlar än man har nån nytta av på 10". De kommer även nya macbooks med en sjuk punkttäthet.

Om jag ska spela bara är 1920x1080 16:9 bra för det? 22tums

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Men för i helvete, INTE 16:9!

du vill ha 16:10 I guess?

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Skrivet av Odessy:

En fråga,, hur kommer det sig att responstiderna knappt har utvecklats under så lång tid, väldigt många skärmar är fortfarande slöa, när tekniken för snabbare tider redan finns?

Det är väl helt enkelt svårt att sammanfoga olika tekniker. Man kan inte alltid få det bästa av två världar. I dagsläget får man helt enkelt prioritera, antigen en bra skärm eller en snabb skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odessy:

En fråga,, hur kommer det sig att responstiderna knappt har utvecklats under så lång tid, väldigt många skärmar är fortfarande slöa, när tekniken för snabbare tider redan finns?

För att responstider under 10ms i praktiken inte gör någon skillnad alls.

10ms segare responstid innebär att allt sker en "frame" senare när du kör 100fps. Ingen kan inte se skillnad på enskilda frames vid den hastigheten eller ens reagera så snabbt och jämnfört med 50-100ms latency från de flesta ADSL anslutningar är 10ms försummbart.

Det vill säga, du skulle märka lika mycket skillnad på 2ms och 4ms responstid som du gör mellan 400 och 800 fps. Alltså ingen alls.

Permalänk
Medlem

Men åh! Jag som hade tänkt att beställa en Eizo FlexScan EV2335W vid denna månadslön, men nu så kanske man borde vänta och se med denna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Sa varför envisas företagen med att skapa produkter som inte är bättre än vad som redan finns? Det enda företaget som faktiskt verkar driva pa utvecklingen lite grann är apple (avskyr att erkänna det).

Därför att vanliga "Svenssons" antingen vill köpa billigt, eller Apple, Det är för få som är villiga att betala för produkter utan Appleloggan helt enkelt. Som många sagt tidigare på detta forum, vi entusiaster är i kraftig minoritet. Suger ja, men det är så utvecklingen har gått, titta bara på all skit som Siba medflera kränger, billigt skräp, eller Appleprodukter. Förhoppningsvis vänder det väl snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

För att responstider under 10ms i praktiken inte gör någon skillnad alls.

10ms segare responstid innebär att allt sker en "frame" senare när du kör 100fps. Ingen kan inte se skillnad på enskilda frames vid den hastigheten eller ens reagera så snabbt och jämnfört med 50-100ms latency från de flesta ADSL anslutningar är 10ms försummbart.

Det vill säga, du skulle märka lika mycket skillnad på 2ms och 4ms responstid som du gör mellan 400 och 800 fps. Alltså ingen alls.

Jag vet inte om du bara uttrycker dig konstigt (alternativt att jag inte förstår dig) men du verkar ju inte veta vad du pratar om.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Odessy:

En fråga,, hur kommer det sig att responstiderna knappt har utvecklats under så lång tid, väldigt många skärmar är fortfarande slöa, när tekniken för snabbare tider redan finns?

För att lägre responstid skulle innebära sämre färg, kontrast och större problem med reverse ghosting. Ibland även högre input lag. För de flesta användare är det ingen bra tradeoff.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Jag köpte min IPS skärm för 5ar sedan, och den är jämnförbar med denna. Visst. Den kostade nästan tre ganger mer (och värd varje krona) men kom igen. Nagon utveckling vore trevligt att se? 1080p och 7ms pa en ny monitor 2012? blä.

edit: ipad3 har 2048*1536 pa 9.7tum och IPS (vad jag sett), sa varför skulle stationära monitorer ha mindre?

Helt onödig upplösning på en så liten skärm, 720p räcker utan någon skillnad.
Men då har de iaf en anledning till att ha extrema överpriser på skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Antar att du arbetar så att du behöver höjden så att säga för programmen du jobbar i?

Nej, jag är synskadad och har såkallat "tunnelseende", så dels måste jag ha skärmen väldigt nära mig, och med widescreen så blir ju det lite svårt eftersom jag isåfall får vrida på huvudet en massa. Jag får väl titta på 16:10 när min nuvarande skärm dör, för det är i alla fall bättre än 16:9.

Visst, jag förstår att utvecklingen går åt widescreen för det är ju det de flesta köper men jag tycker det är tråkigt att de gamla hederliga formaten tvärdött i utveckling. Men det är ju inte mycket att göra åt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Även om jag haller med dig sa:
http://www.rambus.com/assets/images/technology/edge_lit_light...

kanterna har funktion tills vi gar ifran edge-lit led.

Jag hade nöjt mig med att täckskivan inte är sänkt in i ramen, sa att man kan rengöra den enkelt utan att peta runt i hörnen med bomulspinnar.

Vad har då Apple gjort med sina skärmar?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Alla dessa billiga skräpskärmar... *suck*

Skrivet av Kazutoyo:

Men åh! Jag som hade tänkt att beställa en Eizo FlexScan EV2335W vid denna månadslön, men nu så kanske man borde vänta och se med denna?

Nej, det borde du inte.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Skrivet av Selphy:

Alla dessa billiga skräpskärmar... *suck*

Varför anser du att den här nya Philips-skärmen är en "billig skräpskärm"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pielso:

Jag som amatörfotograf / bildredigerare skulle vilja veta hur stor skillnaden är på dessa billigare sorter (E-IPS, denna var tydligen W-LED?) och de "riktiga" H-IPS? Verkar som det finns en uppsjö av skärmar med bra färgåtergivning i prisklassen 2000 - 3500, medan de skärmar som jag har förstått är "riktiga" IPS kostar runt det dubbla.. Någon här som är insatt i skillnaden?

(Eftersom jag bara sysslar med sånt här för min egen del så blir det sällan framkallning eller utskrifter, men jag prioriterar det över spelupplevelse, samt att bara slippa vrida, vända och lyfta på min Benq-24"-TN, när jag redigerar, är för mig ett tillräckligt gott skäl att köpa ny skärm. Fast jag köper inget som inte är prisvärt. Om H-IPS är avsevärt mycket bättre, så väntar jag hellre tills jag har råd med en sådan)

Jag vet att jag är dryg nu men.. =D Ni som pysslar med redigering / foto, Har ni några tips på en prisvärd skärm på 24" och uppåt?

Jag kan tyvärr inte rekommendera någon, men vet att bra skärmar oftast är rätt dyra. Och med bra menar jag främst god färgåtergivning. Jag har jobbat med färgkritiska saker tidigare, och kan säga att de flesta konsumentskärmar inte är någon höjdare för professionellt bruk i den aspekten. Vänta tills du har råd med en H-IPS är mitt råd. Och håll dig borta från LED om du kan! Vanlig "lysrörs" bakbelysning, CCFL, har större färgrymd och därmed potential för mer naturtrogen färgåtergivning. LED är generellt ljusstarkare och har oftast onaturligt hög kontrast och saturation, men tappar i detalj i exempelvis mörka områden. Saker som i redigeringssammanhang ju inte är något vidare alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Samsung måste du mena då, Apple är inget forskande företag, deras produkter är sammansatt ifrån olika tillverkare, allt de gör är att köpa olika delar och sätta ihop det i små plastlådor med ett etsat äpple-logo på baksidan.

Detta är rätt, men det är apple som ställer kraven, och därför driver utvecklingen.

Här kan du läsa en teori om att apple tvingade intel att tillverka strömsnålare processorer:
http://www.nordichardware.se/bloggarv2/554-smartidiot89/45158...
http://www.nordichardware.se/nyheter/99-apple/43867-apples-ho...

Citat:

Intel hade då inga processorer som var särskilt väl anpassade för detta ändamål och Apple valde att sätta hårt mot hårt i samtal med världens största processortillverkare. Enligt Greg Welch som är ansvarig för Intels Ultrabook-projekt ställde Apple ett ultimatum till Intel;

"Apple informed Intel that it better drastically slash its power consumption or would likely lose Apple’s business."

Så jo, apple driver utveckligen i högsta grad, även om de inte tillverkar produkterna själva.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chainzaw:

Helt onödig upplösning på en så liten skärm, 720p räcker utan någon skillnad.

Du uttalar dig utan att ha tänkt igenom vad du säger, det är helt uppenbart.

Findetaljerad grafik som till exempel bokstäver ser betydligt bättre ut på Apples nya iPad än på en 720P-skärm (vilket ju är lägre upplösning än nuvarande iPad tillochmed). Ditt uttalande blir ju med andra ord dubbelfel. För läsa är ju absolut något man ju vill göra på en läsplatta.

Citat:

Men då har de iaf en anledning till att ha extrema överpriser på skiten

Ok, nämn en bättre läsplatta än nya iPad...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Du uttalar dig utan att ha tänkt igenom vad du säger, det är helt uppenbart.

Findetaljerad grafik som till exempel bokstäver ser betydligt bättre ut på Apples nya iPad än på en 720P-skärm (vilket ju är lägre upplösning än nuvarande iPad tillochmed). Ditt uttalande blir ju med andra ord dubbelfel. För läsa är ju absolut något man ju vill göra på en läsplatta.

Ok, nämn en bättre läsplatta än nya iPad...

Tycker jag iaf, kan ju tom köra med det på en 22'' skärm utan några problem utanför spel.
Skulle hellre köra på en Samsung/Asus Platta istället, eller om Sony skulle komma med någon intressant.

Permalänk
Medlem

ni gör ju det helt svårt för att bestämma vilket skärm man ska köpa :S

vad är skillnaden mellan 1920x1080 och 1200x1080????? Det är ju hur stor skärmen är :S det ger samma grafik jag är helt borta nu efter att ha läst kommentarerna vill bara ge upp på att köpa ett speldator

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

ni gör ju det helt svårt för att bestämma vilket skärm man ska köpa :S

vad är skillnaden mellan 1920x1080 och 1200x1080????? Det är ju hur stor skärmen är :S det ger samma grafik jag är helt borta nu efter att ha läst kommentarerna vill bara ge upp på att köpa ett speldator

För det första så uttrycker du dig helt handikappat, no offence. Men det är knepigt att förstå sig på dig, och jag har en känsla av att du själv knappt vet vad du pratar om. För det andra, det är inte 1920 * 1080 och 1200 * 1080 som jämförs, vilket du påstod, utan 1920 * 1080 och 1920 * 1200. Anledningen till att många personer vill ha det sistnämda är för att det är 16:10 och inte 16:9. Många anser att 16:9 är överdrivet brett, vilket jag är benägen att hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Vet inte vad du syftar på om att de är att de inte sänkt in bildelementet o inte har nån kant är de för att de envisas med att ha en blank glasskiva framför den så man kan sminka sig samtidigt som man försöker se bilden

Kanten har Apple lika som alla andra om inte mer.

VA kan vara bra tradeoff för er som vill ha lite bättre bild än en TN fast inte så långsamma som en IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Du uttalar dig utan att ha tänkt igenom vad du säger, det är helt uppenbart.

Findetaljerad grafik som till exempel bokstäver ser betydligt bättre ut på Apples nya iPad än på en 720P-skärm (vilket ju är lägre upplösning än nuvarande iPad tillochmed). Ditt uttalande blir ju med andra ord dubbelfel. För läsa är ju absolut något man ju vill göra på en läsplatta.

Ok, nämn en bättre läsplatta än nya iPad...

Är verkligen en ipad en läsplatta? Den saknar väl epapper och är snarare en surfplatta om vi ska använda svenska ord?

Permalänk
Skrivet av Odessy:

En fråga,, hur kommer det sig att responstiderna knappt har utvecklats under så lång tid, väldigt många skärmar är fortfarande slöa, när tekniken för snabbare tider redan finns?

Rätta mig om jag har fel men inputlag dvs tiden från tex när du rör musen tills det syns på skärmen som är det viktigaste medan responstiden i värsta fall ger lite trailing eller bluring under rörelse om den skulle vara för hög.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magnuso:

Vet inte vad du syftar på om att de är att de inte sänkt in bildelementet o inte har nån kant är de för att de envisas med att ha en blank glasskiva framför den så man kan sminka sig samtidigt som man försöker se bilden

Kanten har Apple lika som alla andra om inte mer.

VA kan vara bra tradeoff för er som vill ha lite bättre bild än en TN fast inte så långsamma som en IPS.

VA har mer eftersläpning än eIPS..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

VA har mer eftersläpning än eIPS..

Var de inte den som skulle va så jäkla bra när den kom, eller är de bara att den har bättre bild och inte e så dyr som IPS?

Precis va de gäller Input Lag är den viktigare än hur många ms de tar och byta färg på en pixel. IPS är inte så kung på de heller tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magnuso:

Var de inte den som skulle va så jäkla bra när den kom, eller är de bara att den har bättre bild och inte e så dyr som IPS?

Precis va de gäller Input Lag är den viktigare än hur många ms de tar och byta färg på en pixel. IPS är inte så kung på de heller tyvärr.

U2312HM (eIPS) har 0.6ms input lag, snabbare än vissa 120hz tn-skärmar. Det händer mycket inom datorvärlden..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

U2312HM (eIPS) har 0.6ms input lag, snabbare än vissa 120hz tn-skärmar. Det händer mycket inom datorvärlden..

http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_u2312hm/input_lag_1.j...

Trevligt, de var då på tiden. Får hoppas den tekniken hittar ut till en fullvuxen skärm med.

Verkar inte som tftcentral gillar att länka deras bilder så på denna sida så finns testen
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2312hm.htm

Själv kör jag med en 2711 och den har härliga 30ms, dock så kör jag BF3 på den och de går. Dock e man väl inte van nått annat heller nu

La till en länk
Permalänk
Snusfri

Ge mig en 24-26" IPS med 2560x1440 eller ännu hellre 2560x1600 för runt 3lök och minimala kanter samt dvi + hdmi in och ljud ut så blir jag lycklig

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro