Ta bort kylflänsen på Corsair vengeance?

Permalänk
Medlem

Ta bort kylflänsen på Corsair vengeance?

Hej,

Jag har reklamerat två stycken h80 och tänkte nu gå över till luftkylning, då jag tröttnat på strulet och ljudet av sluten vattenkylning. Jag ska köpa en Noctua d14, men problemet är att jag idag har 2 st corsair vengence ramminnen. Då dessa inte passar under d14 har jag funderat på om det går att ta bort kylflänsen på mina nuvarande ramminnen, det ser ut som att man kan ta bort hela plåtskalet runt minnena, men utan dessa ser de inte så bra ut och jag vet ej om det skulle fungera lika bra om man tar bort "skyddet". Jag funderar annars på att köpa 2 st lp ramminnen på 8 GB, men det känns onödigt att ha mina nuvarande 8 GB ram liggandes utanför datorn... En annan fundering är om det går att köra 2 st lp minnen och placera närmast d14 och ha vengeance minnena längst ut.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Jag slet bort kylningen på mina vengeance minnen för d14, fungerar bra med i7 2600k @4,5ghz. garantin är la bara att glömma men rasar dom köper jag väl bara LP varianten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Jag slet bort kylningen på mina vengeance minnen för d14, fungerar bra med i7 2600k @4,5ghz. garantin är la bara att glömma men rasar dom köper jag väl bara LP varianten

Var det bara att ta tag i sidoskarvarna där det är något slags fäste och dra isär plåten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Var det bara att ta tag i sidoskarvarna där det är något slags fäste och dra isär plåten?

Skickades från m.sweclockers.com

Ville bara försäkra mig om att du vet att de kan gå sönder när du gör det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Ville bara försäkra mig om att du vet att de kan gå sönder när du gör det här.

Det inser jag mycket väl men tack för omtanken.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Testa att värma på dem med en hårfön eller liknande så att tejpen mjuknar innan du drar loss dem.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Proffsmobbare

Yeah, använd värmepistol eller hårfön innan du försöker dig på det. Corsair har ett riktigt äckligt lim, har själv brickat väldigt många stickor för att chipen har hängt med flänsarna.

Permalänk
Medlem

Måste också varna dig.
Förstörde ett par stickor själv, limmet sitter HÅRT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Testa att värma på dem med en hårfön eller liknande så att tejpen mjuknar innan du drar loss dem.

Skrivet av Laine:

Yeah, använd värmepistol eller hårfön innan du försöker dig på det. Corsair har ett riktigt äckligt lim, har själv brickat väldigt många stickor för att chipen har hängt med flänsarna.

Skrivet av borz:

Måste också varna dig.
Förstörde ett par stickor själv, limmet sitter HÅRT!

Tack för tipsen, då värmer jag dom ganska varma med hårfön innan jag försöker mig på detta nästa vecka!

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Tack för tipsen, då värmer jag dom ganska varma med hårfön innan jag försöker mig på detta nästa vecka!

För mig va det bara att bända loss det satt inte speciellt hårt alls.. ja krångla till det i början med att försöka behålla lite av kylingen kvar men de föll bara av i stort sätt (kapa topparna på något sätt).. tror du lär märka om de sitter för hårt isåfall..

Permalänk
Medlem

Jag har slitit lös kylflänsarna på mina 4 stickor utan problem. För mig satt tejpen knappt fast alls, och kört timmar memtest och linpack för att kontrollera att de fortfarande fungerar som de ska, något jag rekommendrar alla att göra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag vet att det kanske låter tråkigt men är det inte bättre att byta mot någon som kanske vill ha minnen med flänsar? Då behåller ni garantin också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holm01:

Jag funderar annars på att köpa 2 st lp ramminnen på 8 GB, men det känns onödigt att ha mina nuvarande 8 GB ram liggandes utanför datorn... En annan fundering är om det går att köra 2 st lp minnen och placera närmast d14 och ha vengeance minnena längst ut.

Det går fint, om det är samma volt, timing och hastighet. (T.ex 1600MHZ 1.5V CL9).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

fram med sågen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Inte bra värma minnena då mjuknar lödtennet och risken är stor att kretsarna följer med kylflänsen.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

fram med sågen?

Det borde ju gå att knipsa av med avbitartången, bara man inte böjer så att något kortsluter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Inte bra värma minnena då mjuknar lödtennet och risken är stor att kretsarna följer med kylflänsen.

MVH Peter

Nej man behöver verkligen inte värma, Vengeance kylningen verkar vara rätt usel å trilla sönder bara jag lekte lite.