Permalänk
Medlem

Ljud från CA-modul till hemmabio?

Hej,

TV: Samsung UE46D6505
Hemmabio: Samsung HT-D5550
Ljudet funkar perfekt när jag kör box -> hdmi -> förstärkare -> hdmi -> tv.
Men hur kopplar jag med en CA-modul?
TV -> optisk -> förstärkare trodde jag men funkar ju inte.. Någon som har någon aning?

Permalänk
Rekordmedlem

Ca modulen har knappast nått med ljudutgångarna att göra, kolla manualen, och skriv gärna ut lite bättre vad det är som inte funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att koppla från TVn med optisk kabel ska såklart fungera. Felorsaker är troligtvis att du inte ställt in förstärkaren på rätt ljudigång (OPT1, OPT2 osv) eller så har du inte talat om för TVn att den ska skicka ut ljud.

Som mrqaffe skriver så har CA-modulen ingenting alls med saken att göra

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Att CA-modulen inte har något med saken att göra är väll lite fel på ett sätt.
Tidigare har jag ju kört digitalbox -> förstärkare -> tv. Alltså bara matat vidare bildsignalen till tvn. Nu ska jag ju få ut ljudsignalen från tvn via optisk och inte in bildsignalen via hdmi..

Sätter jag förstärkaren på digital in (optisk) så försvinner flera alternativ från tvn.
På förstärkaren så kan jag välja hdmi audio av/på och ljudreturkanal av/auto. Testat alla möjliga kombinationer utan lyckat resultat..

Sätter jag på förstärkaren så står det bara:
"Anslut en optisk kabel från produkten till en extern digital enhet som en digitalbox eller satellitmottagare." - den är ju ansluten till tvn.

Permalänk
Rekordmedlem

Så du har tidigare inte haft något ljud från tvn alls ? och ljudreturkanalen på hdmi ger dig inte ljud från tvn?
Och vad menar du med att tvn påverkas om du väljer en ingång på förstärkaren, är de sammankopplade på nått sätt?
Funkar toslinken om du kopplar bort hdmin?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tobban2:

Att CA-modulen inte har något med saken att göra är väll lite fel på ett sätt.

CA-modulen används inte för att ta emot några TV-signaler, det sköter TV:n helt själv. Det CA-modulen används till är att koda av krypterade kanaler (de du betalar för) utan CA-modul kan du fortfarande se på eventuella fria kanaler så som SVT och TV4.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]