Virtuell domän Hyper-V

Permalänk
Medlem

Virtuell domän Hyper-V

Tjena!

Tänkte sätta upp en virtuell domänkontrollant för en labbmiljö. Kan dock Hyper-v tock för dåligt för att vara säker på att den inte sabbar något på andra domäner.
Har googlat rundor försökt att hitta någon vettig info om detta senario.

Vill kunna RPDa mot servrarna från vår vanliga domän. Men som sagt vill inte att den virtuella domänkontrollanten för labbmiljön ska klödda till något med produktionsmiljön... Hade ju varit tråkigt...

Någon som vet någon bra site där man kan läsa på lite om detta / lite kunskap om vad man ska tänka på med Hyper-V för att inte miljöerna ska blandas med varandra?

Tackar på förhand!

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Medlem

Tanken med Hyper-V (och andra liknande miljöer) är ju att de virtuella maskinerna ska bete sig precis som vanliga maskiner. Det ska inte vara någon större risk än om du hade en egen fysisk maskin för syftet.

Permalänk
Medlem

Två domäner på samma nät är egentligen inget problem det heller så länge du ser till att ha dem i olika domäner/dns Zoner.

Ska du bara ha det för labb så skulle jag sätta upp ett private network i hyper-V (dvs ingen kontakt utanför burken) och sen isntallera det du vill i den bubblan. Vill man göra det mer avancerat så sätter man upp brandväggar så att bubblan får nå tex internet men inget innåt.
Att öppna RDP från det interna nätet till maskiner på Hyper-V servern går också att göra på ett säkert sätt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Två domäner på samma nät är egentligen inget problem det heller så länge du ser till att ha dem i olika domäner/dns Zoner.

Ska du bara ha det för labb så skulle jag sätta upp ett private network i hyper-V (dvs ingen kontakt utanför burken) och sen isntallera det du vill i den bubblan. Vill man göra det mer avancerat så sätter man upp brandväggar så att bubblan får nå tex internet men inget innåt.
Att öppna RDP från det interna nätet till maskiner på Hyper-V servern går också att göra på ett säkert sätt

Tjena!

Tack för svaren! Det var denna lösningen det blev, privat nätverk så fick detta bli min lilla "labb bubbla"

Stort tack för svaren allihopa!

//S

Visa signatur

SweeZ