Permalänk

Titta på bättre skärmar

Går jag till Media Markt så är det ju mest familje skärmar där eller vad man ska säga.
Vill kolla på Dell U2410, U2711 och U3010. Och kanske jämföra med andra bra IPS skärmar, finns det något ställe i GBG?
Annars vilken skärm tycker ni man ska uppgradera till från dell u2311h? Har råd med 10 000, men sitter inte vid datorn jätte mycket, spelar inte mycket spel etc men lite poker.
Gillar inte 16:9 på denna skärmen jag har nu så mycket, frågan är om det är värt att sälja den för att köpa en U2410?

Skriv era tankar etc från skärmar ni uppgraderat till och ifrån, om det har varit värt det etc.
Så ska jag sluta rabbla nu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

benq 2420hdbl > DELL U2412M

helt klart värt varenda krona.

Permalänk

10000kr nu öppnar sig en värld av skärmar på en helt annan kvalitetsnivå tex NEC SpectraView eller Eizo ColorEdge/Flexscan men eftersom du inte sitter vid datorn sådär jätteofta så kanske en mera heminriktad skärm som Dell U2412M/U2711/U3011 skulle passa bättre. Personligen gillar jag både Asus PA246Q och Samsung S24850DW/S27A850 men räkna med backlight bleed på åtminstone Samsung skärmarna.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Börjar bli mer och mer inne på Dell U2711.
Många gillar inte 16:9, men Inet i Sisjön hade en Dell u3011 inne och FAN va stor den var!
Så stor skärm tror jag inte jag behöver, de va en 27" samsung med 2600x1440 upplösning bredvid och där "såg" jag hela skärmen hela tiden till skillnad från på U3011 då var jag tvungen att titta runt mycket mer med ögonen.

U3011 e jävligt dyr också, U2412M e galet billig.
Skärmar kan man ju dock ha ett antal år, dom blir ju inte sämre direkt, inte lätt detta

Permalänk
Medlem

Dell U2711 är en jämra bra och prisvärd, dock skulle inte direkt dra mig för en u3011 heller, man vänjer sig ganska snabbt vid storlekar på 27-30"
Är först när man går tillbaka eller behöver använda en 22-24" TN 1920x1080 hur lite man ser, hur liten den är, upplösning känns för låg, och bildkvalitet och färgerna är på en mycket lägre nivå.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Dell U2412M

Jag äger Dell U2412M. Det är det bästa köpet på länge för min del. Jag har ägt skärmen i ca ett halvår, och den har inte gjort mig besviken. Den har inga pixelfel och en stor yta. Det är allt man kan önska sig av en skärm, och priset är väldigt överkomligt!

16:10-formatet är bra, dock vet jag inte om jag hade märkt någon skillnad gentemot 16:9. Men 1200p istället för 1080p är alltid trevligt.

Detta är den tredje skärmen jag äger i mitt liv. Den första jag har ägt var en kvadratisk (så troligen 4:3-format) Dell 17", som följde med min förra dator. Den gick sönder efter x antal år, och blev då ersatt av en Samsung 19" àla 1440x900p. Jag har den än idag, men dock som "off"-skärm.

Jag rekommenderar hursomhelst Dell U2412M!

Modifikationer + tillägg
Permalänk
Avstängd
Skrivet av penguinpower:

Börjar bli mer och mer inne på Dell U2711.
Många gillar inte 16:9, men Inet i Sisjön hade en Dell u3011 inne och FAN va stor den var!
Så stor skärm tror jag inte jag behöver, de va en 27" samsung med 2600x1440 upplösning bredvid och där "såg" jag hela skärmen hela tiden till skillnad från på U3011 då var jag tvungen att titta runt mycket mer med ögonen.

U3011 e jävligt dyr också, U2412M e galet billig.
Skärmar kan man ju dock ha ett antal år, dom blir ju inte sämre direkt, inte lätt detta

Sitter själv på en 27" U2711 och den är riktigt bra. Men om du inte sitter SÅ mycket vid datorn, kör på något billigare.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Sitter och tänker om man ska köpa sig en U2412M, det som får mig att tveka extremt mycket är att jag är en riktig gamer.
Då borde väl 120hz och 1-5ms responstid vara det man ska leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

10000kr nu öppnar sig en värld av skärmar på en helt annan kvalitetsnivå tex NEC SpectraView eller Eizo ColorEdge/Flexscan men eftersom du inte sitter vid datorn sådär jätteofta så kanske en mera heminriktad skärm som Dell U2412M/U2711/U3011 skulle passa bättre. Personligen gillar jag både Asus PA246Q och Samsung S24850DW/S27A850 men räkna med backlight bleed på åtminstone Samsung skärmarna.

Helt fel fel fel!!! (Inget illa menat) Nec etc kostar betydligt mer än så : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807183

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

Börjar bli mer och mer inne på Dell U2711.
Många gillar inte 16:9, men Inet i Sisjön hade en Dell u3011 inne och FAN va stor den var!
Så stor skärm tror jag inte jag behöver, de va en 27" samsung med 2600x1440 upplösning bredvid och där "såg" jag hela skärmen hela tiden till skillnad från på U3011 då var jag tvungen att titta runt mycket mer med ögonen.

U3011 e jävligt dyr också, U2412M e galet billig.
Skärmar kan man ju dock ha ett antal år, dom blir ju inte sämre direkt, inte lätt detta

U2711 är en dvärg jämfört med u3011. När du tittar på 16:9 material på u3011 så blir skärmen lite större än en 29 tummare.

OBS! Du vänjer dig FORT vid en 30 tummares storlek, FORT trust me!

Permalänk
Skrivet av landahl:

U2711 är en dvärg jämfört med u3011. När du tittar på 16:9 material på u3011 så blir skärmen lite större än en 29 tummare.

OBS! Du vänjer dig FORT vid en 30 tummares storlek, FORT trust me!

dyyyyyyyyyr ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av penguinpower:

dyyyyyyyyyr ;D

Tja det är ju en prioriteringsfråga. En dator betalar ju de flesta över 10 000 för om man ska ha en speldator. 10 000 är inte dyrt för en skärm enligt mig eftersom skärmen är det viktigaste och den man har längst.

Permalänk
Skrivet av penguinpower:

dyyyyyyyyyr ;D

Får man fråga varför du funderar på en skärm runt 10k om du knappt sitter där eller spelar? Jag har en DELL U2412M och är supernöjd med den, verkligen prisvärd!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Rekordmedlem

Stackars mig då som vant mig vid dubbla 30'" Sitter med 2 samsung 305t+ de är trevliga fastän de inte är nyast och de blir dyra att byta ut om man ska både bra svärta och färger, det blir väldigt dyrt att fixa en ips som ger svärtan, men det lär komma nu när ledbelysnnigen börjar bli mogen, jag har även skaffat en kalibrator och en sån bör man kanske ha om man köper seriösare skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sampabowie:

Får man fråga varför du funderar på en skärm runt 10k om du knappt sitter där eller spelar? Jag har en DELL U2412M och är supernöjd med den, verkligen prisvärd!

Jadu..
Vill alltid ha det bästa haha, funkar ju inte alltid ha det bästa med allt om det är något man inte behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stackars mig då som vant mig vid dubbla 30'" Sitter med 2 samsung 305t+ de är trevliga fastän de inte är nyast och de blir dyra att byta ut om man ska både bra svärta och färger, det blir väldigt dyrt att fixa en ips som ger svärtan, men det lär komma nu när ledbelysnnigen börjar bli mogen, jag har även skaffat en kalibrator och en sån bör man kanske ha om man köper seriösare skärmar.

Ahhhhhh S-PVA panel, mumma

Undrar varför det finns så få nya S-PVA skärmar numera, tycker dom är ofta ett snäpp bättre än IPS i mycket, lugn behaglig bild, ingen kraftig anti.glare, och djup svärta.
Stakars dig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Ahhhhhh S-PVA panel, mumma

Undrar varför det finns så få nya S-PVA skärmar numera, tycker dom är ofta ett snäpp bättre än IPS i mycket, lugn behaglig bild, ingen kraftig anti.glare, och djup svärta.
Stakars dig

S-pva är ju inte så häftigt i butiken, lite övermättade färger och "glossy allting" säljer mera än matta skärmytor/ramar, men matt är trevligt i verklig användning, jag blir smått irriterad på den blanka ytan på laptopen, är man van vid en stor fin matt skärmyta så är reflexerna nått man märker direkt, detsamma gäller monitorramen, och faktiskt även foten, jag har 2 normalare mindre monitorer också, bla en benq 2220 och den har blank ram, säkert inte mer än 15mm bred, men man stör sig på den ändå när man är van vid 305ans matta ytor överallt. Det är väldigt behagligt för ögonen med de matta ytorna och man slipper ifrån mycket problem från belysningen i rummet när monitorn är matt överallt. Så ska man köpa en större skärm så bör så mycket som möjligt vara matt tycker jag.
305t+ är en wide gamut skärm, den hade inte direkt övermättade färger, men de var inte helt perfekta ändå innan kalibrering, de var iofs bättre än mina tidigare tn skärmar med stor marginal vad gäller nyanseringen, även om den absoluta färgtonen var lite för röd före kalibreringen, men efter kalibrering så ser det väldigt naturligt ut, det är ingenting som sticker iväg färgmässigt. Ska man investera i en bättre monitor så överväg seriöst att skaffa en kalibrator eller åtminstone låna en och gör en individuell profilering av monitorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.