Permalänk
Medlem

behöver hjälp angående processor.

Hejsan har tänkt att uppgradera min processorer, har en intel i5 (två kärnor). Har tänkt en i7 och står att jag kan uppgradera till en intel i7-8xx (lynnfield-kärna), vad menas med lynnfield?

Vore tacksam för tips på olika processorer

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av florenze:

Hejsan har tänkt att uppgradera min processorer, har en intel i5 (två kärnor). Har tänkt en i7 och står att jag kan uppgradera till en intel i7-8xx (lynnfield-kärna), vad menas med lynnfield?

Vore tacksam för tips på olika processorer

Tack på förhand

Eftersom du inte lämnar några uppgifter om ditt system, men har en i5, antar jag du har ett 1156 system. Jag vet inte om det är någon idé för dig att satsa på i7:an (i7 870).

Det var mycket snack mellan i5:an (760) och i7:an om vilken som var bäst och i5:an var bäst om man ser till storheten. Lynnfield har jag för mig är detta med hyperthreading och göra med. Alltså att du har 4 kärnor, men i vissa program, exempel battlefield 3, delar den upp kärnorna till 8 trådar som gör att processorn jobbar med 8 kärnor enligt windows, men dock så är det inte samma prestanda som en riktig 8 kärnig processor. Kör på i5 760 om du vill göra en bra deal, det var inte många som la vantarna på i7 870 då den var meningslöst dyr tanke på vad man fick utav den i järnförse med i5:an.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1623433/2012-03-24

Jag kan dock lova dig att det är STOR skillnad på din i5:a och denna i5:an.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Tror att trådskaparen har en i5 660 vilket är en tvåkärning i5 med en mycket mycket liten turbo boost. Det är i princip en i3 560. Således vore en uppgradering till i7 870 ganska logisk och märkbar, beroende på användningsområde, men det förutsätter att du kommer över en till ett hyfsat lågt pris.