Permalänk
Medlem

Första vattenkylningen, hoppas på hjälp

Hejsan!
Jag har planer på att vattenkyla mitt system men är ny inom området och skulle därför behöva er expertis
Tanken är att få en tyst dator, men ändå hyfsat låga temps och kanske kunna klocka CPU lite till.

På grund av utrymme så är enbart 240 mm radiatorer ett val för mig och det är tänkt att kyla först och främst CPU men i framtiden även GPU.
Då har jag även tänkt lägga till en 120 mm radiator.
(vet inte om dessa specs är av värde)

CPU: i5 760 @ 4013 MHz, idle 34 °C, load 70°C (Kyls av Noctua NH-U12P)
Vcore: 1.325 mV.
GPU: Asus gtx 560 ti top @ 1039 MHz, 2300 MHz.(kyls nu av en ”gettomoddad” Antec 620.
Idle 27°C, load 69°C (har för mig att det var detta i Furmark).
CoreV: 1.15 mV.

Har kikat lite på:
XSPC RX240 - http://www.coolerkit.dk/xspc_rx240___black-p-1095.html
XSPC Rasa Acetal CPU - http://www.coolerkit.dk/xspc_rasa_cpu_acetal___intel-p-1426.h... (Finns det bättre och billigare?)
XSPC x2o 200 pump - http://www.coolerkit.dk/xspc_x2o_200_single_bay_reservoir_pum... (klarar denna en GPU i framtiden, hur är ljudnivån?)

Men undrar då om någon vänlig själ skulle kunna plocka ihop ytterligare/andra delar för att slutföra denna loop. Tänker mig även slangdimensioner, anslutningar och dylikt då jag villade bort mig själv i ett tappert försök. Detta kanske inte fungerar över huvudtaget och då är jag öppen för förslag.
Har redan fläktar så det behöver inte ingå.
Budgetten bör helst ligga under 3000 kr men är inget måste.

Hoppas jag inte glömt något eller att det blev för mycket läsande.
Tack på förhand //Daniel

Permalänk
Medlem

Jag har fått ihop begagnade grejer nu via marknadsfunktionen här på sweclockers på 2 dagar. EK 360rad och reservoar nytt i kartong för 500kr. Sedan cpu-block och pump+ dämpningslåda för 800kr. gpu-block för 400kr.

Ville bara tipsa om det då jag var ute efter vattenkylning som du men kände att det var lite dyrt.

Annars så kan du ju kolla på denna sida:
http://www.coolingstuff.se/

Där har dom det lite billigare än där du har kollat.

mvh

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Ah, kanon. Ska kolla på det! Men är lite osäker på vad jag ska ha för pump, slangdimensioner och anslutningar. Är det smart att välja en med pump och reservoar i samma eller ska man välja fritt från varandra. Isåfall förslag? Även finns det något speciellt att tänka på vid val av slangar osv.
Tacksam för ditt snabba svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du skriver ett email till arthur på coolingstuff.se och skriver vad ditt mål med bygget är, vad som behövs kylas och din budget

Jag gjorde det och blev väldigt nöjd med det han rekommenderade

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

Passar på att påpeka att 240 + 120 är i underkant för gpu+cpu om du vill ha det tyst med överklocking.
En bra idé är att bläddra i sweclockers galleri om du har ett någorlunda vanligt chassi, finns många bra exempel på vattenkylning där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oroxlid:

Jag skulle rekommendera att du skriver ett email till arthur på coolingstuff.se och skriver vad ditt mål med bygget är, vad som behövs kylas och din budget

Jag gjorde det och blev väldigt nöjd med det han rekommenderade

Nice!
Hade hört talas om honom, men trodde bara det gick att nå via telefon. Blir nog att jag skickar ett mail då för att kolla läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Passar på att påpeka att 240 + 120 är i underkant för gpu+cpu om du vill ha det tyst med överklocking.
En bra idé är att bläddra i sweclockers galleri om du har ett någorlunda vanligt chassi, finns många bra exempel på vattenkylning där.

Har gjort det men har nog inte kollat tillräckligt noga då Det som förvillar mig mest är om jag ska ha en extern pump, och isåfall finns det något som kallas för "top" som bör köpas till?
Är det sedan bara att plocka vilken slang med innerdiameter som passar med random anslutnings ytterdiameter?

Permalänk
Medlem

det följer ju med en "top" till pumparna... men beroende på hur du vill ansluta slangarna så kan man köpa till en annan top. finns ju såna där man trycker på slang och andra med bara gänghål där du kan ta vilka kopplingar du vill.

angående slangen så ska dom va så stora så dom inte utgör något motstånd vad jag har förstått det.

Har inte installerat någon vattenkylning ännu men är i upplärningsstadiet som du och känner att jag kan försöka hjälpa till

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

det följer ju med en "top" till pumparna... men beroende på hur du vill ansluta slangarna så kan man köpa till en annan top. finns ju såna där man trycker på slang och andra med bara gänghål där du kan ta vilka kopplingar du vill.

angående slangen så ska dom va så stora så dom inte utgör något motstånd vad jag har förstått det.

Har inte installerat någon vattenkylning ännu men är i upplärningsstadiet som du och känner att jag kan försöka hjälpa till

Awesome! uppskattas verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hr31m:

Awesome! uppskattas verkligen

Det enda bu bör ha koll på när det gäller slangar är att vissa inte gillar att böjas lika mycket innan de viker sig, vilket gjör att man kan behöva köra med vinklade anslutningar ibland.

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

Passar på att påpeka att 240 + 120 är i underkant för gpu+cpu om du vill ha det tyst med överklocking.
En bra idé är att bläddra i sweclockers galleri om du har ett någorlunda vanligt chassi, finns många bra exempel på vattenkylning där.

Beror hel på hur tjock radiatorn är. kyler riggen i sign på en 360rad och har bra temp med 3st Gentle Typhoon på ca 800rpm. och det är tyst, blir lätt överröstat av mitt nätagg, TX650...

Till TS, kolla med Atrhur som sagt, han kan sin sak

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Satsa på en D5 pump.
tex denna pump med denna top
Om du kollar runt lite här på swec så ser du ganska snabbt att många kör med D5 pga pålitlighet,kraft och mångsidighet.

Precis som jag gjorde så kommer du ångra dig om du köper delar som du inte kan ta med till nästa bygge om du köper combo pumpar som EK's pump/res lösning... tråkig att placera och känns otroligt billig.. Just 5.25" bay res/pump lösningar kan jag inte uttala mig om mer än att det inte är så snyggt imo.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa. Känner att jag fått lite mer kött på benen. Ska höra av mig till Arthur på coolingstuff.se för att höra vad han har att säga.