Varför ser 60+ FPS bättre ut på en 60 Hz-skärm?

Permalänk

Varför ser 60+ FPS bättre ut på en 60 Hz-skärm?

Varför upplevs spel mycket mjukare när jag ligger på mer än 60 FPS, trots att jag har en skärm med en uppdateringshastighet på 60 Hz? När jag lirar CS så upplevs en klar skillnad mellan när jag har 100 FPS jämfört med när jag har 60 FPS.

Förklaring?

Permalänk
Medlem

För att många spel kör fysik och spellogik i samma frekvens som bildens uppdateringsfrekvens.
Hade fysik och spellogiken hängt löst hade du inte märkt något (om nu inte FPSen droppade på den med såklart)

Edit: Sär skrivning

Permalänk
Medlem

För att FPS är ett medelvärde?

DVS 60 = 30-90fps

Kanske?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

För att många spel kör fysik och spellogik i samma frekvens som bildens uppdateringsfrekvens.
Hade fysik och spellogiken hängt löst hade du inte märkt något (om nu inte FPSen droppade på den med såklart)

Edit: Sär skrivning

Och vad innebär det i praktiken?

Skrivet av xfade:

För att FPS är ett medelvärde?

DVS 60 = 30-90fps

Kanske?

Är det ju inte alls? FPS anger exakt hur många bildrutor som grafikkortet spottar ur sig per sekund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

För att många spel kör fysik och spellogik i samma frekvens som bildens uppdateringsfrekvens.
Hade fysik och spellogiken hängt löst hade du inte märkt något (om nu inte FPSen droppade på den med såklart)

Edit: Sär skrivning

Många? Är väl främst på spel äldre än 2005?! Ungefär? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Många? Är väl främst på spel äldre än 2005?! Ungefär? Eller?

Tror det är på spel som i grunden använder orignal "Quake" motorn, så som CoD.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Tror snarare det handlar om att det blir mer frekvensartefakter när man ligger när men inte exakt på 60 FPS. Ställ in v-sync istället, då kommer du få en betydligt mjukare och behaglig upplevelse. Detta enligt mig.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tror det är på spel som i grunden använder orignal "Quake" motorn, så som CoD.

Okej, majoriteten av dagens moderna spel har inte detta problem alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Okej, majoriteten av dagens moderna spel har inte detta problem alltså?

Nej, skulle bli förvånad om ID tech 3 används igen, och inte är bortkodad. Fast man vet inte, kommande COD kanske inte är moderna än Quake 3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Skrivet av dricksprit:

Tror snarare det handlar om att det blir mer frekvensartefakter när man ligger när men inte exakt på 60 FPS.

Det är inte som så att min dator är så dålig att FPS:en ligger och svajar fram och tillbaka och därav ligger omkring 60 fps. Antigen ställer jag in fps_max 100 eller fps_max 60, så ditt argument om att det skulle vara för att mer artefakter dyker upp när man är nära 60 fps men ändå inte exakt på 60 fps, det håller inte!

Skrivet av dricksprit:

Ställ in v-sync istället, då kommer du få en betydligt mjukare och behaglig upplevelse. Detta enligt mig.

Att köra fps_max 60 i konsollen i CS gör samma sak som v-sync. Och ja, det blir lite mjukare – men behagligare? Absolut inte! Muslagget som uppstår är outhärdligt och helt fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

jag gissar på microstutter effekter

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

jag gissar på microstutter effekter

Förklara?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Och vad innebär det i praktiken?

Är det ju inte alls? FPS anger exakt hur många bildrutor som grafikkortet spottar ur sig per sekund?

Det är skillnad om du har haft 100 frames på 10 sekunder och 10 frames på en sekund...

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Att köra fps_max 60 i konsollen i CS gör samma sak som v-sync. Och ja, det blir lite mjukare – men behagligare? Absolut inte! Muslagget som uppstår är outhärdligt och helt fruktansvärt.

Att limita FPSen till 60 är inte samma sak som att enabla v-sync. Limitar du enbart FPSen till 60 kommer du fortfarande att ha tearing men inget muslagg.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Just när det gäller CS och CoD och typ andra spel som är baserade på Quake motorn så är det väl för att spelet beter sig olika vid olika fps. Har aldrig varit så insatt i detta men jag har frö mej att man ska ha typ 250 FPS för att få den snabbaste strafe jumpen i Quake och andra FPS:er för att kunna hoppa högre/längre än vanligt Så de kanske är något sånt du upplever. Och sedan är de ju så att om du ligger över skärmens Hz kommer spelet inte dras ner till 30 FPS så fort du ligger under 60 om du har v-sync på

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Är det ju inte alls? FPS anger exakt hur många bildrutor som grafikkortet spottar ur sig per sekund?

Men det beskriver inte om du får 50 på första halvsekunden och 10 på andra halvsekunden. Vilket är 60 fps men känns laggit.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Att limita FPSen till 60 är inte samma sak som att enabla v-sync. Limitar du enbart FPSen till 60 kommer du fortfarande att ha tearing men inget muslagg.

Oh, okej. Vad är skillnaden då? Jag upplever det som att fps_max 60 ger samma effekt som att aktivera v-sync. Och jag tycker dessutom att det låter logiskt att de gör samma sak.

Skrivet av Dahle86:

Men det beskriver inte om du får 50 på första halvsekunden och 10 på andra halvsekunden. Vilket är 60 fps men känns laggit.

Givetvis, men så vitt jag vet är FPS inget ungefärligt värde utan en exakt siffra gällande hur många bildrutor som grafikkortet lyckas skapa varje sekund – vilket var det jag svarade på i mitt inlägg som du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Okej, majoriteten av dagens moderna spel har inte detta problem alltså?

Det lär nog stämma!

Dock tänk som sagt på att det finns så kallade "moderna" spel som lider av denna märkliga effekt, så som Call of Duty och även Valve's Soruce-motor.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Oh, okej. Vad är skillnaden då? Jag upplever det som att fps_max 60 ger samma effekt som att aktivera v-sync. Och jag tycker dessutom att det låter logiskt att de gör samma sak.

V-sync gör att grafikkortet och skärmen synkroniserar sitt arbete, så att enbart 100% kompletta frames ritas upp på skärmen. Med FPS-begränsning ritar den fortfarande upp "så fort den kan", och kan börja rita frame #101 trots att frame #100 inte är helt uppritad ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Många? Är väl främst på spel äldre än 2005?! Ungefär? Eller?

Förvånansvärt många iaf. men det är väldigt få spel där den är helt skild.

Skulle den vara det skulle du inte märka någon som helst skillnad på 60 och 2000FPS (på själva uppritningen, spellogiken ligger konstant) därför att skärmen ändå bara skulle visa 60FPS, de andra kastar du åt skogen. Faktum är att när man har helt skild spellogik, fysik och uppritning bör man låsa uppritningen på 60FPS för att få mer ledig processortid för fysik och logik.

FPS räknas olika beroende på spelmotor men det vanligaste är att tar tiden det tog att rita upp förra framen.
För själva mätningen har sekund inget med saken att göra s.a.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Givetvis, men så vitt jag vet är FPS inget ungefärligt värde utan en exakt siffra gällande hur många bildrutor som grafikkortet lyckas skapa varje sekund – vilket var det jag svarade på i mitt inlägg som du citerade.

Precis, avrundat till sekunder. Har du en FPS på 60 så vet du inte alls hur stora de största glappen var under den sekunden då bilderna ritas olika snabbt.

Du bör dock inte ha stora problem med microstuttering ifall du bara har ett grafikkort. Vill du veta mer så får du googla.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

just cs är lite speciellt.

verkar som sagt som att mycket mer än bara bildberäkning sker i samma fart man har i fps.
har man t.ex 600 fps så går och hoppar man väldigt konstigt.

just därför är cs ett dåligt exempel. då mer än bara bildberäkningarna verkar hänga på antalet fps.

Edit:
fps'n räknas mer än en gång i sekunden i cs.
så man bör se om en bildruta renderas på mer eller mindre än en 60'e dels sekund.
tror därför inte att det har med microstuttering att göra.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Tallungs:

Precis, avrundat till sekunder. Har du en FPS på 60 så vet du inte alls hur stora de största glappen var under den sekunden då bilderna ritas olika snabbt.

Du bör dock inte ha stora problem med microstuttering ifall du bara har ett grafikkort. Vill du veta mer så får du googla.

Givetvis är det så som du säger! Du får det dock att låta som att jag skulle ha bestridit det, vilket jag inte har gjort..?

Kan man på något vis upptäcka microstuttering? Bortsett från att rent visuellt upptäcka det, vill säga.

Skrivet av Devildoll:

just cs är lite speciellt.

verkar som sagt som att mycket mer än bara bildberäkning sker i samma fart man har i fps.
har man t.ex 600 fps så går och hoppar man väldigt konstigt.

Det där har väl bara att göra med att man då måste skriva in "developer 1" i konsollen, för att CS ska låta så många bildrutor renderas per sekund? Vilket då resulterar i att man bland annat springer aningen långsammare i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det där har väl bara att göra med att man då måste skriva in "developer 1" i konsollen, för att CS ska låta så många bildrutor renderas per sekund? Vilket då resulterar i att man bland annat springer aningen långsammare i spelet.

na, developer 1 tillåter högre fps helt enkelt.

du kan se effekten utan att skriva developer 1 också, genom att låsa fps'n på 20, och då få motsatt effekt på gången och hoppen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

När du tittar på en biograf, så tittar du på 24fps.

Anledningen till att detta inte känns helt otroligt jobbigt, är för att du själv inte styr kameran.

FPS är frames per second, vilket får folk att tänka att prestanda enbart handlar om hur snabbt bilderna visas upp på skärmen. Men prestanda är även hur snabbt datorn/spelet reagerar på vad du gör.

I spel där du gör små rörelser hela tiden, och med stor precision märker man i större utsträckning av en förbättrad prestanda. Små men massvis av tusendels av en sekund fördröjningar får dig att tycka att spelet känns "segare".

Detta är dock högst ihopkopplat med internetuppkoppling, microstuttering etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

na, developer 1 tillåter högre fps helt enkelt.

Jag har för mig att jag har sett solklara bevis på att developer 1 gör att man springer aningen långsammare. Det är dock ingenting som jag kan backa upp i nuläget.

Skrivet av Devildoll:

du kan se effekten utan att skriva developer 1 också, genom att låsa fps'n på 20, och då få motsatt effekt på gången och hoppen.

Är det inte helt enkelt som så att det ser väldigt annorlunda ut, för att det visas färre bilder per sekund, men att det i själva verket händer exakt samma grejer i exakt samma fart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

När du tittar på en biograf, så tittar du på 24fps.

Anledningen till att detta inte känns helt otroligt jobbigt, är för att du själv inte styr kameran.

Nja, det där för att det endast är bilden som går så lågt som 24FPS. Fysik och sånt går ju precis som på riktigt i realtid.
Dessutom är det ganska hög motionblur. Det finns filmer (vissa regisörer och producenter) där man har knivskarpa frames och de laggar rätt så häfftigt.

@Subdubwise
Nej, om det gick i exakt samma hastighet men med låg FPS skulle du inte märka av det speciellt mycket

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Dessutom är det ganska hög motionblur.

Rörelseoskärpa, som det faktiskt heter på svenska, har ju att göra med vilken slutartid de använder vid inspelningstillfället. Använder man en relativt snabb slutartid kan man få varje bildruta att bli knivskarp, trots att grejena i bildrutan rör på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag har för mig att jag har sett solklara bevis på att developer 1 gör att man springer aningen långsammare. Det är dock ingenting som jag kan backa upp i nuläget.

Är det inte helt enkelt som så att det ser väldigt annorlunda ut, för att det visas färre bilder per sekund, men att det i själva verket händer exakt samma grejer i exakt samma fart?

har du inte cs installerat eller? fy skäms

testade själv nyss

1000 fps = springer långsamt / hoppar som på månen
100 fps = springer/hoppar som vanligt ( oavsätt om man kör developer 1 eller 0 )
20 fps = kan i princip bunnyhoppa genom att banka lite på mellanslag ( oavsätt om man kör developer 1 eller 0 )

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

har du inte cs installerat eller? fy skäms

testade själv nyss

1000 fps = springer långsamt / hoppar som på månen
100 fps = springer/hoppar som vanligt ( oavsätt om man kör developer 1 eller 0 )
20 fps = kan i princip bunnyhoppa genom att banka lite på mellanslag ( oavsätt om man kör developer 1 eller 0 )

Jodå, jag har CS installerat och vet hur det ser ut. Men är du säker på att det är det verkliga resultatet då, och inte bara att det är så det ser ut för din del? Att ha en polare bredvid, som kör med 100 FPS och som tittar på ens gubbe när man springer- och hoppar omkring, borde kunna spika fast huruvida det ligger till.