Permalänk
Medlem

Har jag en j*vla massa otur?

Köpte min dator förra sommaren (självplock) som har haft lite problem. Bara efter kanske 1 månad kraschade minnena. Jag skickade självklart tillbaka dem till Inet och fick tillbaka nya. Sedan dess har datorn fungerat bra ända tills för två månader sedan. Helt plötsligt fick jag bluescreen så jag satte på memtest V4. Jag kom upp i cirka 5 miljoner fel innan jag stängde av för jag inte orkade mer. Dessa skickade jag också tillbaka och fick nya. Men problemet löste sig inte... Minnena jag fick tillbaka var tom mer trasiga än de jag skickade in så dom ligger hos Inet och väntar på att repareras/bytas ut. Tyvärr så slutar inte problemet inte där, efter att jag skicka tillbaka minnena i januari så har jag köpt en 2gb för att ha som reserv. Detta minne fungerar inte heller. Köpte det nytt från en privat person på tradera. Det är alltid EN sticka av två som går sönder. Har inte kollat om det är samma socket.

Vad i h*elvete är fel!? Jag blir så jäkla trött på att skiten bara går sönder... Denna gången har jag dock sagt till Inet att testa minnena innan dom skickar tillbaka dom, så är de trasiga så är det något fel i min dator.
Finns det några tips jag ska använda innan jag sätter i de nya minnena? Jag ska prova att sätta dem i socket 3 och 4 istället för 1 och 2 för att se om det hjälper.

ALL HJÄLP UPPSKATTAS!!!!!!!!

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

du har inte klockat något eller låtit någon funktion i bios göra det ? (knapp på moderkortet som du tryckt på ?)
kolla även över inställningar i bios på minnena så den inte ställer in för T ex 1600 mhz på dem eller något sånt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vilka minnen kör du?

Kontrollera så att minnena körs i rätt spänning/ klockfrekvens. alt kolla Så inte BIOS har någon galen inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

du har inte klockat något eller låtit någon funktion i bios göra det ? (knapp på moderkortet som du tryckt på ?)
kolla även över inställningar i bios på minnena så den inte ställer in för T ex 1600 mhz på dem eller något sånt

Jag har inte överklockat eller tryckt på någon knapp. Jag har kollat runt i bios och allt verkar normalt, har även återställt det ett par hundra gånger....

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen jag har står i min signatur.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Det låter som en dum grej, men kan det på nåot sett vara morderkortets fel som har något problem med NB eller någon buss? Du har haft samma moderkort hela tiden?

Permalänk
Medlem

Använder du antistat-armband när du installerar minnena?
Sen kan det faktiskt vara moderkortet också jag kommer ihåg ett kort från Asus jag hade tidigare som periodvis kunde skicka en jäkla massa ström till minnena helt slumpvis.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

bara slänger ut lite tankar... moderkortet som inte fungerar som det ska kanske (eller förstör minnena), eller är det något annat för förstör minnena när du sätter i dem (heltäckningsmatta (statiskt elektricitet), ingen jordad kabel + laddning i utrustningen?) ..

Permalänk

Som sagt så verkar det vara moderkortet som har sönder dina minnen, att få 2 måndagsex i rad verkar väldigt otroligt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja det e mindre troligt att alla minne du får är söndriga minnen, mest troligen ditt moderkort som spökar eller någon inställning i de som gör att minne fuckar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag har använt antistat armband samt varit på ett träbord/trägolv alla gånger. Jag har inte bytt något sen jag först fick datorn förutom några nya fläktar samt ljudkortet som jag köpte för inte så längesen.
Jag ska också prova att ta ut allt som inte behövs dvs. grafikkortet ljudkortet osv.
Moderkortet är inte så troligt att vara sönder då jag skicka tillbaka det när jag fick datorn men det visade sig att det var minnens fel. Så det var testat hos Inet förra sommaren.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk

Ställer mig i skaran som inte tror det är DOA eller otur, utan snarare moderkort eller nätagg som kan vara haveriorsak.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Jag får se vad som händer när jag får tillbaka dom. Går de också sönder så skickar jag datorn på service om jag inte behöver betala... Tänker absolut inte betala 700 spänn för något som jag inte tagit sönder.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

har för mig nån kompis hade liknande problem.. minnena rök väl varje vecka eller så .. dom bytte moderkort sen funkade det

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Jag får se vad som händer när jag får tillbaka dom. Går de också sönder så skickar jag datorn på service om jag inte behöver betala... Tänker absolut inte betala 700 spänn för något som jag inte tagit sönder.

inte medvetet men indirekt

Som så många i tåden så tror jag att du omgående skall byta moderkort och kanske dessutom nätspänningsaggregat.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Inaktiv

Antar att du satt i allla distanser rätt i morderkortsplåten? Annars finns ju risk för kortslutning

Permalänk
Medlem

Allt är rätt ditsatt eftersom det fungerade i över ett halvår utan några problem. Men som sagt, jag får se vad som händer.
Tackar för alla snabba svar!

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst! (Delvis)
Fick minnena i måndags som jag åkte och hämtade. Skillnaden denna gången var att jag satte i en i taget i slot 3 och 4 istället för 1 och 2 samt att jag tog ut grafikkort,nätverkskort etc. och satte i en efter en. Tillslut så satt allt i datorn och jag har inte fått något fel (ÄN).
Slutsats? Slot 1 eller 2 eller båda är trasiga. Dock så skiter jag fullständigt i det då jag inte orkar bry mig något mer.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.