Permalänk
Medlem

Klocka min i5 2500k tips på kylare..

Hejsan går i tankarna på att klocka min processor.
Såg att det finns folk som kör på 4,5 ghz med samma processor och tycker klart det verkar intressant. Jag har ägnat större delen av dagen åt att läsa här på forumet om just oc.
Det finns visst en del risker och jag fattar att jag inte ska smacka på från 3,3-4 eller 4,5 direkt utan testa mig fram sakta.
Men jag har lite frågor då om alltihop.
Allt med ström och så? Det skrivs olika om hur mycket man kan klocka åt gången.
Vad rekkomenderar ni? Jag kan inget alls om detta men jag älskar att lära.
Vad för kylare är att rek? Länka gärna.
Ni ser vad jag har för mobo i min signatur.
Kylpasta? Ska man ha som ett riskorn i mitten? Eller ska man köra snett från ena hörnet ner till det andra? Det finns så många olika svar om detta.
Prime95?? Hur länge bör jag köra det åt gången?
Kommer min prestanda klassificering öka vad gäller processorn när jag överklockat den?
Vet att det finns en massa trådar om detta men jag vill vara säker innan jag påbörjar detta.
Vad är skillnaden på 2500 och 2500k?
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelCorei5:

Hejsan går i tankarna på att klocka min processor.
Såg att det finns folk som kör på 4,5 ghz med samma processor och tycker klart det verkar intressant. Jag har ägnat större delen av dagen åt att läsa här på forumet om just oc.
Det finns visst en del risker och jag fattar att jag inte ska smacka på från 3,3-4 eller 4,5 direkt utan testa mig fram sakta.
Men jag har lite frågor då om alltihop.
Allt med ström och så? Det skrivs olika om hur mycket man kan klocka åt gången.
Vad rekkomenderar ni? Jag kan inget alls om detta men jag älskar att lära.
Vad för kylare är att rek? Länka gärna.
Ni ser vad jag har för mobo i min signatur.
Kylpasta? Ska man ha som ett riskorn i mitten? Eller ska man köra snett från ena hörnet ner till det andra? Det finns så många olika svar om detta.
Prime95?? Hur länge bör jag köra det åt gången?
Kommer min prestanda klassificering öka vad gäller processorn när jag överklockat den?
Vet att det finns en massa trådar om detta men jag vill vara säker innan jag påbörjar detta.
Vad är skillnaden på 2500 och 2500k?
Mvh

Om jag inte minns fel så kan du inte klocka med h67? Rätta mig någon om jag har fel

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wisdof:

Om jag inte minns fel så kan du inte klocka med h67? Rätta mig någon om jag har fel

Helt rätt. Nytt mobo för han eller så sitter han fast.

Permalänk
Medlem

Ovan har rätt "H67 boards does not support CPU Turbo Ratio change regardless if the CPU is a K series or not."
Får byta mobo om du vill klocka.

-skillnaden på 2500/k är att k modellen är lättare att klocka då du har en upplåst multiplikator.
- SB är lätt att klocka kan göra rätt stora hopp i början.
- När du hittat en inställning som verkar vara stabil kan du låta den tugga några timmar. 4-12h? (håll koll på temp)

Vill du ha luft eller vatten kylare?

Vet inte hur stort/litet ditt chassi är men här är en vettig kylare som inte är allt för stor http://www.inet.se/produkt/6308719/noctua-nh-u9do

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Nåväl. Nytt mobo får det bli;) Tack igen,

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3 eller http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z68-v%252fgen3_intel_z68_... är bra till ok priser. Sedan kan du klocka bäst du vill...

Här är en billig och bra kylare som även är lättmonterad, kolla höjd i chassi bara...http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_freezer_13_pro-14... kylpasta förapplicerad.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem

Då går det inte heller med ett H61 antar jag?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

det kommer upp MINST en tråd om det här varje dag! Sök på forumet så kan du hitta när dom testade massor av kylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Då går det inte heller med ett H61 antar jag?

Nix..ledsen. Har du en I5 2500K så kolla på länkarna ovan jag prutta dit.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Jubileumsmästare

Lånar tråden lite om de går bra när ni ändå pratar överklockning på i5a.
Jo de är så här att ja har en ny dator som är på väg hem till mig, med en i5 2500k. Och så småningom vill ja ju förstås försöka mig på lite överklockning och ja sökte runt lite på youtube och hittade följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40
Och de ja då undrar är om det är en bra video för nybörjare eller är det någon som har bättre förslag?

Tacksam för svar! /Bum

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Lånar tråden lite om de går bra när ni ändå pratar överklockning på i5a.
Jo de är så här att ja har en ny dator som är på väg hem till mig, med en i5 2500k. Och så småningom vill ja ju förstås försöka mig på lite överklockning och ja sökte runt lite på youtube och hittade följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40
Och de ja då undrar är om det är en bra video för nybörjare eller är det någon som har bättre förslag?

Tacksam för svar! /Bum

Beror på vad du har för moderkort, då menyer och inställningar skiljer sig dem emellan.
Här är iaf en bra guide för Asuskorten: http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Pollux89:

Beror på vad du har för moderkort, då menyer och inställningar skiljer sig dem emellan.
Här är iaf en bra guide för Asuskorten: http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Ursäkta ja glömde säga att det är ett Asus P8Z68-V Gen3 de hamdlar om

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Skrivet av BumBumX:

Lånar tråden lite om de går bra när ni ändå pratar överklockning på i5a.
Jo de är så här att ja har en ny dator som är på väg hem till mig, med en i5 2500k. Och så småningom vill ja ju förstås försöka mig på lite överklockning och ja sökte runt lite på youtube och hittade följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40
Och de ja då undrar är om det är en bra video för nybörjare eller är det någon som har bättre förslag?

Tacksam för svar! /Bum

Det är bra video förutsatt att du har ett asus mobo som har samma uefi/bios

Visa signatur

||Fractal Design R3 XL || Intel Core I5 2500k@4.5ghz NH-D14||XFX 6970||Asus p8p67 pro |Windows 7 64bit||Corsair 8GB||XFX Core Edition 850W 80+ Bronze ||Samsung SSD 830-Series 128GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Lånar tråden lite om de går bra när ni ändå pratar överklockning på i5a.
Jo de är så här att ja har en ny dator som är på väg hem till mig, med en i5 2500k. Och så småningom vill ja ju förstås försöka mig på lite överklockning och ja sökte runt lite på youtube och hittade följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40
Och de ja då undrar är om det är en bra video för nybörjare eller är det någon som har bättre förslag?

Tacksam för svar! /Bum

Jag följde en liknande länk när jag för första gången skulle klocka min I5:a (igår) och drog upp den till 4.7Ghz på en gång utan att det var några problem. Använder då Thermalright MUX kylare som någon tidigare har länkat till. Efter 9h Prime95 så hade jag en max-temp på 69grader, borde väl vara ok?

Lånar lite jag med
Är det värt att klocka minnena också? Sitter ju på ett Asus-kort, men är det i så fall bara att ändra frekvensen från Auto till whatever_I_want?

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Skrivet av BumBumX:

Lånar tråden lite om de går bra när ni ändå pratar överklockning på i5a.
Jo de är så här att ja har en ny dator som är på väg hem till mig, med en i5 2500k. Och så småningom vill ja ju förstås försöka mig på lite överklockning och ja sökte runt lite på youtube och hittade följande video:
http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40
Och de ja då undrar är om det är en bra video för nybörjare eller är det någon som har bättre förslag?

Tacksam för svar! /Bum

Jag följde den där guiden och jag tyckte den var bra. Dock så är all arkitektur olika, tyckte han hade lite väl hög v-core så jag testade mig fram till det som passade min processor bäst. Lycka till!

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EldRaven:

Jag följde en liknande länk när jag för första gången skulle klocka min I5:a (igår) och drog upp den till 4.7Ghz på en gång utan att det var några problem. Använder då Thermalright MUX kylare som någon tidigare har länkat till. Efter 9h Prime95 så hade jag en max-temp på 69grader, borde väl vara ok?

Lånar lite jag med
Är det värt att klocka minnena också? Sitter ju på ett Asus-kort, men är det i så fall bara att ändra frekvensen från Auto till whatever_I_want?

En max temp på 69 grader e absolut bra. Angående minnena så behöver du inte klocka dem, mer värme bara och inte så bra för dem.Kolla att de står på 1600MHz i bios bara ( om du har 1600Mhz minnen ).

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Kör på http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-...

Använder ett likadant själv och är sjukt nöjd!
Sweclockers har gjort ett test på bl.a den för inte så länge sen Hade inga problem att klocka upp till 4.5 Ghz

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

En max temp på 69 grader e absolut bra. Angående minnena så behöver du inte klocka dem, mer värme bara och inte så bra för dem.Kolla att de står på 1600MHz i bios bara ( om du har 1600Mhz minnen ).

Sweet, får la gå in i bios å sätta dem på 1600 så de inte hamnar lägre iaf
Sen hade jag tänkt att klocka mitt graffe också!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Jubileumsmästare

Tack för alla svar!
Får titta lite närmare på de när ja väl får hem sakerna. Och sen får vi se vad ja kan få ut ur processorn (om ja ens lyckas vill säga) men de ska bli roligt

Visa signatur

You have come a long way, baby!