Permalänk
Medlem

Intel_i5-750-vs-i7-860 ? HJÄLP !!!

Hej:)
Ursäkta att jag stör igen
Detta är dubbelpostat, men jag ligger risigt till med tiden att ev. lämna tillbaka en processor jag köpt Intel Core™ i3 Dual Core, 3.06Ghz. i3-540
(Någon som bor i Mölndal eller i närheten som har lust att hjälpa mig med att få sprätt på min i5 750 den gamla sockeln 1156)
vet att jag inte fick skriva detta;)
Jag har en rätt stor kylare, som i dag aldrig blir mer än högst ljummen, eller skall jag byta processor? (-i7-860)

Skicka gärna ett PM
Jag betalar givetvis för jobbet
Jag har hittat ett alternativ, det kostar visserligen 1390 kr, men frågan är om det är värt det.
Visar en bild på dom data som skiljer dom båda processorerna.

Jag kör tågsimulator Railworks 2012, som är krävande, ingen har klart för sig om det är grafikkortet eller processorn som måste vara extra snabb

Många har köpt nya dyra 7900 serien, men dom märker ingen skillnad.
En del har i5 andra i7. mm

Hur skall man göra?
Överklockningen kanske blir ännu bättre på i7
Det är 1156 sockel, båda stöder bara 1333 minne

Till saken hör att jag får användning av min i5.750 i en annan dator, där jag tänkt sätta in en Intel Core™ i3 Dual Core, 3.06Ghz. i3-540.
Har fått för mig att i5-750 med fyra kärnor är bättre trots lägre Ghz, eller det kanske jag har fel i

Vore mycket tacksam för snabbt svar

Visar en bild jag klippt ihop på skillnaden mellan dom två processorerna

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej:)
Ursäkta att jag stör igen
Detta är dubbelpostat, men jag ligger risigt till med tiden att ev. lämna tillbaka en processor jag köpt Intel Core™ i3 Dual Core, 3.06Ghz. i3-540
(Någon som bor i Mölndal eller i närheten som har lust att hjälpa mig med att få sprätt på min i5 750 den gamla sockeln 1156)
vet att jag inte fick skriva detta;)
Jag har en rätt stor kylare, som i dag aldrig blir mer än högst ljummen, eller skall jag byta processor? (-i7-860)

Skicka gärna ett PM
Jag betalar givetvis för jobbet
Jag har hittat ett alternativ, det kostar visserligen 1390 kr, men frågan är om det är värt det.
Visar en bild på dom data som skiljer dom båda processorerna.

Jag kör tågsimulator Railworks 2012, som är krävande, ingen har klart för sig om det är grafikkortet eller processorn som måste vara extra snabb

Många har köpt nya dyra 7900 serien, men dom märker ingen skillnad.
En del har i5 andra i7. mm

Hur skall man göra?
Överklockningen kanske blir ännu bättre på i7
Det är 1156 sockel, båda stöder bara 1333 minne

Till saken hör att jag får användning av min i5.750 i en annan dator, där jag tänkt sätta in en Intel Core™ i3 Dual Core, 3.06Ghz. i3-540.
Har fått för mig att i5-750 med fyra kärnor är bättre trots lägre Ghz, eller det kanske jag har fel i

Vore mycket tacksam för snabbt svar

Visar en bild jag klippt ihop på skillnaden mellan dom två processorerna

http://img441.imageshack.us/img441/6878/inteli5750vsi7860.jpg

-------------------------------------------
Alltså, om jag förstår detta förvirrande inlägg rätt har du problem med prestanda i railworks?
Ifall du köpt på dig en i3 från en i5 har du gjort ett nerköp -thats it, ok?
En i7 är väl på sätt och vis ett uppsving, bara det att den har hyperthreading som tillägg

Nåja, om jag förstått det här rätt, så har du som sagt problem med prestanda i railworks vilket förvånar mig då det spelet inte är särskilt krävande
Det är säkerligen samma problem som med farming simulator 2011, urkass motor, urkass fysik and so on och vräker man på med mods, stora kartor och mycket rörelse samtidigt så "laggar" det beroende på clipdistance och hur kartan är gjord osv

Så, lite mer information, kanske är på sin plats och vad det är du vill åstadkomma lite närmare?

EDIT:
OK, här är grejen, har googlat lite och hittat mer på min första sökning än du hittat öht..*harkel*
De har ju uppdaterat sin grafikmotor osv och den verkar mer än krävande och mer än värdelös, t o m värre än FS 2011 med fullt clipdistance och ett hundratals mod.
Tyvärr, verkar det som att det inte hjälper att sitta på en "skaplig" rigg om man vill ha allt ögongodis igång, och max upplösning etc etc
Så, kort och gott, vad du än gör, verkar det inte hjälpa, skall citera här lite:"Switching to a new graphics engine (TSX) means we can now see for miles, and watch the latticed shadows of truss bridges and trees projected fetchingly on the flanks of passing locomotives. Everything is easier on the eye – if you have hardware man-enough to handle it, that is." och detta citat är taget ur pcgamer faktiskt, så det säger väl iaf lite om det här problemet du har
länk:http://www.pcgamer.com/review/train-simulator-2012-review/

Så, tja, du hamnar nog i samma sits jag satt i när jag tröttnade på lagget med FS och eyefinity, jag köpte på mig en rejäl rigg och det sved i plånboken tyvärr ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Tack för svaret
Jo jag vet allt om RW .
Det flyter skapligt, men jag vill dra på högre detaljer, gärna max AA typ
Jag har även köpt ett nytt grafikkort HD7870 OC Gigabyte med tre fläktar.
Mitt tidigare kort är ett HD 5850, så jag försöker få till bästa prestanda, utan att som du, köpa en ny dator för 35 tusen
1300 kr kostar det mig att byta upp mig till i7

Mitt HD5850 skall jag ha i min HTPC, som jag även vill spela spel på
Jag fick tag på en Intel Core™ i3 Dual Core, 3.06Ghz. i3-540 för 490 spänn(demo) med full garanti.
Den andra processorn som jag ev. vill byta till är också ett demo och kostar 1790:- (i7-860)

Jag är verkligen vilsen i pannkakan, hur skall jag göra?

Helt ny dator får vänta något år.

--------------------------------------------
Bara för att förtydliga lite så du förstår hur jag hamnat, inget monster för 35k
Spelet jag kör i eyefinity väldigt mycket är FS2011, och jag gick från ett 5850 OC till ett 6970 (gigabyte oc windforce) och har en i5 2500k @4ghz och 16gb ram, ssd som primärdisk och det flyter numera på ganska bra, men för att få den sista touchen så är det ett 7970 som jag tänkt köpa på mig och en bättre processor när de dyker upp från intel senare i sommar

Men, iallafall, ditt grafikkortsköp lär hjälpa till, din processor borde inte flaska så mycket egentligen om du bara klockar den, men vet av erfarenheten då jag gick från socket 1156 (hade exakt samma processor som din 750) till 1155 att jag trodde inte mina ögon när det gällde prestandaskillnaden för min del
Antar att du skulle känna samma skillnad med en 2600k också, men är inte säker då det verkar finnas lika många som inte får till det här med prestandan i railworks trots detta

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Rätt säker på att prestandan kommer att höjas då i7an är snabbare, hur få procent det blir vet jag dock inte. I7an är högre klockad ivf!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawk:

Mina inlägg blir bara mer och mer förvirrande.

Ja Haha. Tror att du kommer att bli nöjd, hur som! (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej

Så du menar att det är att slänga pengar i sjön att fortfarande köra med 1156.
Men jag har ingen lust att "bara" gå över till 1155, jag vill invänta bättre grejor.
Det skulle ju bli bra mycket dyrare att gå till 1155, än att satsa på en i7 till mitt gamla 1156
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649118

Jöta petter va vilse jag är i pannkakan nu
Jag trodde att det var löst

Mina inlägg blir bara mer och mer förvirrande.

Nä nu har jag bestämt mig, det får bli i7 till 1156, punkt.

-----------
I klartext menar jag, ja, skillnad mellan i3 till i7 är stor, gå från i5 till i7 gör inte så stor skillnad i slutändan

Men, som sagt, RW är riktigt skitomptimerat, jag provade det igår bara för att jag var nyfiken, och det var t o m värre än mitt farming sim proppat med mods vilket jag inte kunde tro
Jag provade bara demot, hade jag köpt spelet hade jag blivit galen, när det inte flöt på en rigg med 2500k och 6970 med 3gb ram på:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

vänta lite nu... tänkte du "uppgradera" från en i5 750 till en i3 540? snacka om nerköp isf...
din i5 borde lätt komma upp runt 3.5-4GHz med vettig kylning, och den är väldigt jämförbar clock för clock med sandy bridge så det ska absolut inte vara några problem. köp en 'hyper 212 evo' från prisjakt och klocka gärnet medan du väntar på haswell eller steamroller...

Permalänk

Jag bor inte i GBG, skulle jag gjort det skulle jag gärna hjälpt dig

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Hej
I dag på min födelsedag, så hade det varit roligt om någon kontaktat mig, för att hjälpa till att överklocka i5-750

Grattis till mig själv

Varför inte överklocka själv? Bara att läsa på i några timmar sen köra igång.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Det är bara att läsa på lite och höja långsamt

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Nej då får det vara
Jag betalar bra till någon som kan komma hem och fixa det åt mig.
Jag bor i centrala Mölndal, omöjligt att inte hitta.
Skicka ett PM...

Hejsan, sitter själv på en i5 760 som jag klockat till 4 Ghz, dock bor jag inte i närheten av Mölndal så kan tyvärr inte hjälpa dig.

Skickar en länk som är väldigt tydlig på hur man skall gå tillväga vid överklockning av just din processor.
Länk: http://www.overclockers.com/3-step-guide-overclock-core-i3-i5...

I kort står det att du ska sänka multipeln så att du inte kommer över 2.66 Ghz och stegvis höja BCLK till det värde du vill ha. Antagligen 200.
Undertiden du gör detta så måste du antagligen höja IMC volt, (finns andra namn) När du kommit till "max" 200, så höjer du multipeln till 20 och sänker BCLK till stock.
Därefter höjer du BCLK och stresstestar lite för att se om det funkar.
Om du får blåskärm så höjer du Vcore-voltage/Cpu voltage ett snäpp och stress-testar igen, detta görs tills det att du är nöjd eller temperaturerna skenar iväg.

Lite mycket och kanske kladdigt men länken beskriver bättre.

Hoppas det hjälper

EDIT: Märkte att det blev väldigt svårt om man är nybörjare. Det du kan göra är att behålla allt på AUTO och enbart höja något som kallas för FSB/BCLK till runt 167, detta kommer antagligen ge dig en "hastighet" på 21 x 167 = 3,507 Ghz. Tryck spara och kör!

En annan sak, Jag tror inte att en i7 860 kommer att kunna använda multithreading i det spelet men det är bara en tanke jag har och ingen fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Tack för svaret, men det hjälpte mig inte ett dugg.
Jag gick igenom hela bios, men hittade inget av vad du skriver om FSB/BCLK

Bor du långt från Göteborg ?
Jag kan kanske betala tågresa mm

Ja, bor en bra bit därifrån.
Det måste finnas något under en flik. Du kanske måste ställa om något från AUTO till manual för att det ska synas.
Tex. något med frequency i namnet. CPu-frequency.
Om du hittar den, så sätter du den som sagt till manual, och då "ramlar" det ut FSB/BCLK under som antagligen står på 127 eller något där omkring för dig. Den höjer du då till 167. Skulle du få blåskärm efter detta så sänker du denna (167) med 2. och fortsätter så tills du inte får blåskärm eller felmeddelande.

Säg gärna vad du har för moderkort så kanske jag kan luska ut det.

Permalänk
Medlem

RAM går också på BCLK, så när du klockar din processor (höjer BCLK) så klockar du också dina RAM. Men ditt RAM har också multipliers, så om dina RAM nu är på t.ex. 1333 MHz så kan du ställa ned ditt RAM så det inte blir ostabilt, men du kan givetvis klocka ditt RAM några MHz utan att få det ostabilt.