Permalänk

i7 2600k 93 grader med H100

Hejsan!

Har noterat att min processor blir rätt varm när jag renderar.
Funderar på om kylpastan kan sitta fel, å tänkte i veckan byta ut den.
Frågan är vilken temperatur en 2600k i7 tål under lång belastning?
Sliter en sådan hög temp mkt på processorn? 93 grader alltså.
Har min Corsair H100 kylare inställd på nivå 2 av 3 och processorn är oklockad.

Vad tycker ni?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk

Har du glömt skyddsplasten på kylarblocket? Låter lite väl varmt för att inte vara klockad med en corsair h100..

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

93c är inte bara nån kylpasta.
Kolla så att kylaren sitter riktigt

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Tack för input!
Ska göra en koll imon å se hur den sitter.
Använder nvidias system monitor för att kolla temperaturen på cpun och gpun.

Vad bör man ligga med dessa komponenter oklockat på ett ungefär?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

runt 40-50 i load skulle jag säga ;P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av karlkalleman:

Tack för input!
Ska göra en koll imon å se hur den sitter.
Använder nvidias system monitor för att kolla temperaturen på cpun och gpun.

Vad bör man ligga med dessa komponenter oklockat på ett ungefär?

på i5 med noctua cpu fläkt ligger jag omkring 28-35 grader.. under load (Battlefield 3) når den inte mer än 60 grader

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

min h70 med i5 2500k ligger 33-36 idle

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Exakt samma setup som dig, ligger på 30 idle, 40-45 load, alltså är nått fel hos dig.

Permalänk
Skrivet av Thailandur:

Exakt samma setup som dig, ligger på 30 idle, 40-45 load, alltså är nått fel hos dig.

Låter grymt! Vilka program eller widgets använder ni för å kolla temperaturen?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att den inte stängde av sig... Det ska den göra när den kommer upp i runt 80 grader.
Du måste ha gjort något fel vid installationen av kylaren för hur fan du än gör så kan man inte kunna komma upp i den tempen!

Om man då inte har en spänning på typ 1.7 v

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Låter grymt! Vilka program eller widgets använder ni för å kolla temperaturen?

Coretemp ska vara bra.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullizz:

Jag är förvånad att den inte stängde av sig... Det ska den göra när den kommer upp i runt 80 grader.

Källa? proccessorer brukar stängas av när dom når lite högre temperaturer 80. 80+- grader är inte direkt skadligt under korta perioder. Men att köra det 24/7 kan nog förkorta ivslängden en aning..

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Låter grymt! Vilka program eller widgets använder ni för å kolla temperaturen?

hwmonitor

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Källa? proccessorer brukar stängas av när dom når lite högre temperaturer 80. 80+- grader är inte direkt skadligt under korta perioder. Men att köra det 24/7 kan nog förkorta ivslängden en aning..

BIOS ?
Nej det är det inte, men om man nu får upp den i de så man nästa ha en applåd!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk
Skrivet av karlkalleman:

Låter grymt! Vilka program eller widgets använder ni för å kolla temperaturen?

HWmonitor

Permalänk
Skrivet av xZistence:

på i5 med noctua cpu fläkt ligger jag omkring 28-35 grader.. under load (Battlefield 3) når den inte mer än 60 grader

Skrivet av rinosaur:

min h70 med i5 2500k ligger 33-36 idle

Skrivet av Thailandur:

Exakt samma setup som dig, ligger på 30 idle, 40-45 load, alltså är nått fel hos dig.

Varför skriver ni era idle temps?? Sjukt oväsentligt. Processorn kan inte bli svalare än temperaturen i luften runt omkring. Så standardkylaren och en eftermarknadskylare kommer i princip få samma idle temps!

Skriv era load temps bara!....

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saindrenan:

Varför skriver ni era idle temps?? Sjukt oväsentligt. Processorn kan inte bli svalare än temperaturen i luften runt omkring. Så standardkylaren och en eftermarknadskylare kommer i princip få samma idle temps!

Skriv era load temps bara!....

INNAN du citerar mig så läs ordentligt tack..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

INNAN du citerar mig så läs ordentligt tack..

Jag vet att du skrev din load temp efter. Men varför ens ta med idle? sen gör 2 andra det direkt efter dig. Det är bara onödig information och ett tecken på okunskap.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Kolla kylpastan som du sa.
Men kolla även så det inte satt en tun plast film över kylaren (brukar göra det för att skydda den mot repor).
Har en polare som missade det.
Sen kolla ofc så den sitter tryckt mot cpu´n ordentligt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saindrenan:

Jag vet att du skrev din load temp efter. Men varför ens ta med idle? sen gör 2 andra det direkt efter dig. Det är bara onödig information och ett tecken på okunskap.

Vad gaggar du om okunskap och massa bullshit. Att skriva idle temps kan få honom även att jämföra hans med våra idle temps. Är du på dålig humör så skriv inte

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Jag vet att du skrev din load temp efter. Men varför ens ta med idle? sen gör 2 andra det direkt efter dig. Det är bara onödig information och ett tecken på okunskap.

Vad surrar du i ? Klart att idle temp är intressant om t.ex Kylaren är felmonterad så får du väl högre temp i idle oxå, eller hur ?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullizz:

Jag är förvånad att den inte stängde av sig... Det ska den göra när den kommer upp i runt 80 grader.
Du måste ha gjort något fel vid installationen av kylaren för hur fan du än gör så kan man inte kunna komma upp i den tempen!

Om man då inte har en spänning på typ 1.7 v

Det skall den inte alls göra vid 80 grader..
98 grader är Tj på den cpu:n och då börjar den med att klocka ner sig själv, hjälper inte det så stänger den av datorn (inte vågat prova detta så vet inte om det funkar) ! Men man kan sätta lägre värden i bios om man vill det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Den skall ligga på runt 50-60C i full load, har samma prolle med stockkylare.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Hejsan!

Har noterat att min processor blir rätt varm när jag renderar.
Funderar på om kylpastan kan sitta fel, å tänkte i veckan byta ut den.
Frågan är vilken temperatur en 2600k i7 tål under lång belastning?
Sliter en sådan hög temp mkt på processorn? 93 grader alltså.
Har min Corsair H100 kylare inställd på nivå 2 av 3 och processorn är oklockad.

Vad tycker ni?

Jag har samma setup som du, ligger på ca 30c idle och under benchmark med Heaven, PCMark7 och 3dmark11 i full Load så ligger jag på stadiga 39-41c per kärna.. då går pumpen och fläktar i läge två.
Nu efter ca två timmar med BF3 så låg tempen på 45C och fläktarna rampade inte upp något alls

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Hejsan!

Har noterat att min processor blir rätt varm när jag renderar.
Funderar på om kylpastan kan sitta fel, å tänkte i veckan byta ut den.
Frågan är vilken temperatur en 2600k i7 tål under lång belastning?
Sliter en sådan hög temp mkt på processorn? 93 grader alltså.
Har min Corsair H100 kylare inställd på nivå 2 av 3 och processorn är oklockad.

Vad tycker ni?

Har du kollat att du kopplat in fläktarna rätt? verkar som att radiatorn inte kyler om du förstår vad jag menar, hur har du satt fläktarna?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Ladda ner tex. Core temp som funkar bra tycker jag och kolla där.
Kolla även i bios

Dom ovan som skrivit att processorn/datorn stängs av, dessa är inställningar från fabrik och varierar från processor till processor.
Kan vara runt 100 grader lika gärna som 80 grader som datorn börjar stänga av sig pga värmen.

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Vad surrar du i ? Klart att idle temp är intressant om t.ex Kylaren är felmonterad så får du väl högre temp i idle oxå, eller hur ?

Skrivet av xZistence:

Vad gaggar du om okunskap och massa bullshit. Att skriva idle temps kan få honom även att jämföra hans med våra idle temps. Är du på dålig humör så skriv inte

Man ska inte jämföra idle temps då dem inte visar något relevant. Snittet på allas idle ligger på runt 30 grader vilket har med luften runt omkring att göra! Bor man inte i ett kylskåp så är det relativt svårt att komma under 23 grader. Han har skrivit sin load temp så varför lägga till era idle då? Vi kan nog konstatera att om hans load temp ligger runt 90 så kommer hans idle aldrig ligga på 30? Får han ner sin load temp till 50-60 så kommer hans idle att också sjunka, eller hur?
Efter som du ligger på runt 90 grader i load så är det garanterat något som inte stämmer. Då kan det t.ex. vara kylaren som är fel monterad eller att plastskyddet fortfarande sitter kvar.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Man ska inte jämföra idle temps då dem inte visar något relevant. Snittet på allas idle ligger på runt 30 grader vilket har med luften runt omkring att göra! Bor man inte i ett kylskåp så är det relativt svårt att komma under 23 grader. Han har skrivit sin load temp så varför lägga till era idle då? Vi kan nog konstatera att om hans load temp ligger runt 90 så kommer hans idle aldrig ligga på 30? Får han ner sin load temp till 50-60 så kommer hans idle att också sjunka, eller hur?
Efter som du ligger på runt 90 grader i load så är det garanterat något som inte stämmer. Då kan det t.ex. vara kylaren som är fel monterad eller att plastskyddet fortfarande sitter kvar.

Allas kunskaper är olika(Fakta!)
Om han jämför sin setup med min,(Samma processor/Kylning) så är det i allra högsta grad relevant med Idle/Load temperaturer.
är hans pump felmonterad, fläktarna eller radiatorn felande så är han väl hjälpt av att Load OCH Idle temps skrivs så att han har att jämföra med...eller hur?

T.ex om han har en Idle temp på ca 30c så kanske monteringen av kylaren är riktig, men om han har en Idletemp på säg 50c så är det motsatsen, eller om det skiljer väldigt mycket i temp på hans kärnor redan i Idle säger mycket om hälsan på Prollen...Information är aldrig tung att bära, men låt den personen som skall ta in Informationen sålla själv! Vi andra försöker hjälpa!

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Min 2600k går upp i typ 60 grader när jag stressar den, klockad till 4.5ghz. Du måste ha gjort något fel när du monterade den, gör om gör rätt

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem

Ja. Finns ett tipps. Ta isär alt och sätt ihopp igen. Känns som det inte är första gången jag skriver det på natten.

Min core 2 går upp i 76c få jag klr Small FFT i prime95, Kör med en gammal tornkylare nu och en ensam 12mm flält. Bör nog kolla vad den heter och uppdatera minna minnen med tightare timings på signen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.