Battlefield 3 med i3 550 @ 3.20 Ghz och Radeon HD6870 1024MB

Permalänk

Battlefield 3 med i3 550 @ 3.20 Ghz och Radeon HD6870 1024MB

Tjenare, jag har en Esprimo p1510 med i3 550 @ 3.20Ghz processor och jag ska köpa ett nytt grafikkort. Mitt nuvarande grafikkort är Radeon 5670.
Jag tror att jag slår till på ett Radeon HD6870 1024MB. Kommer då datorn att kunna klara av Battlefield 3 på low/medium eller måste jag uppgradera processorn också?

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

sälj "möget" och bygg från början

Permalänk
Skrivet av combatzone:

sälj "möget" och bygg från början

Vill inte lägga ut så mycket pengar. Jag nöjer mig med ett nytt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Det kommer att bli dyrare i slutändan om du börjar bygga på din befintliga dator

Permalänk

Okej, men kan du besvara frågan jag ställde? Kommer jag att klara av bf3 på low/medium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerLundstrom:

Tjenare, jag har en Esprimo p1510 med i3 550 @ 3.20Ghz processor och jag ska köpa ett nytt grafikkort. Mitt nuvarande grafikkort är Radeon 5670.
Jag tror att jag slår till på ett Radeon HD6870 1024MB. Kommer då datorn att kunna klara av Battlefield 3 på low/medium eller måste jag uppgradera processorn också?

Tacksam för svar!

Jodå det kommer rulla på.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Jodå det kommer rulla på.

Tack, tycker du att jag borde investera i en ny processor?

Permalänk
Avstängd

5670 använder ingen extra ström kontakt medan 6870 kräver två 6 pins konakter

Permalänk
Medlem

i3 är dual core så det kommer bli trögt, tror inte du kommer få mycket mer än 40-50 fps oberoende av vilket grafikkort du kör.

skulle satsa på en billig sandy bridge rigg med 2500k och ett budget grafikkort, gtx 460 eller som du nämnde 6870 klarar av medium/high gallant runt 60 fps

Permalänk
Medlem

Det ska nog inte vara några problem på low/med.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerLundstrom:

Tack, tycker du att jag borde investera i en ny processor?

Ifall du skulle göra det så skulle det räcka med exempelvis en i5 750, ingen nödvändighet att byta hela burken

I vilket fall som helst bör du testa först innan du slänger ut mer pengar...Sedan borde i3 550 ha lite hjälp utav hyperthreading också

Permalänk

Som ovanstående nämnde har i3 lite nytta av Hyperthreading och om du kan bör du även testa att överklocka vilket din processor är känd för att klara väldigt bra. Det brukar vara svårt i en märkesdator men ibland kan man ändra bclk.

Permalänk

Tack för alla svar! Om jag ska köpa en ny processor så blir det nog en i5. Men jag såg en som sålde en Intel Core i7 860 för 600 kr på marknaden här på SC. Är det värt att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerLundstrom:

Tack för alla svar! Om jag ska köpa en ny processor så blir det nog en i5. Men jag såg en som sålde en Intel Core i7 860 för 600 kr på marknaden här på SC. Är det värt att köpa?

"Köpt"

Skämt åsido, det vore en bra uppgradering...i7 860 har också hyperthreading, vilket ger den åtta trådar(i sweclockers prestandaanalys visas det tydligt att BF3 tjänar på att ha mer än 4 trådar/kärnor)

Permalänk
Skrivet av dunis90:

"Köpt"

Skämt åsido, det vore en bra uppgradering...i7 860 har också hyperthreading, vilket ger den åtta trådar(i sweclockers prestandaanalys visas det tydligt att BF3 tjänar på att ha mer än 4 trådar/kärnor)

Jag är hyfsat dålig på sånt här. Men om jag skulle köpa den processorn, skulle det då passa på mitt moderkort? Mitt moderkort nu har "Socket 1156 LGA".

Permalänk
Medlem

i7 860 är till sockel LGA 1156, som dessutom kom tidigare än i3 550, så det borde fungera...Du vet inte vilken moderkortsmdoell det är? Jag kan se min i Windows 7 i systeminformation, alternativt ladda ner CPU-Z och kolla

Innan du köper ett nytt grafikkort kan du också kolla vad det är för nätaggregat

Permalänk
Skrivet av dunis90:

i7 860 är till sockel LGA 1156, som dessutom kom tidigare än i3 550, så det borde fungera...Du vet inte vilken moderkortsmdoell det är? Jag kan se min i Windows 7 i systeminformation, alternativt ladda ner CPU-Z och kolla

Innan du köper ett nytt grafikkort kan du också kolla vad det är för nätaggregat

Jag har 320 watt nätagg ungefär. Jag har CPU-z, så ska kolla vad det står.

Permalänk

Jag har D2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerLundstrom:

Jag har 320 watt nätagg ungefär. Jag har CPU-z, så ska kolla vad det står.

Skrivet av PerLundstrom:

Jag har D2415

Byt nätaggreagat, definitivt. Rekommenderar http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80... om du vill spara
Och D2415 säger oss inte mycket om aggregatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerLundstrom:

Jag har 320 watt nätagg ungefär. Jag har CPU-z, så ska kolla vad det står.

Ett 6870 kommer bli tajt med 320W. Dessutom ifall det inte är ett märkes nätagg som klarar högre belastningar. Skulle kolla upp om du kan fixa ett bättre nätagg innan du trycker i ett nytt grafikkort och ev ny processor.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Byt nätaggreagat, definitivt. Rekommenderar http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80... om du vill spara
Och D2415 säger oss inte mycket om aggregatet

Tack för tipset! Jag har ca 320 watt nätagg och moderkortet heter d2415.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerLundstrom:

Tack för tipset! Jag har ca 320 watt nätagg och moderkortet heter d2415.

Aha, well det säger inte mycket om moderkortet heller Eventuellt så kanske inte processorn är kompatibel med moderkortet, kolla upp tillverkare etc, sen så läser du deras lista över kompatibla processorer.
Och som tidigare nämnts, nytt nätaggregat!

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Aha, well det säger inte mycket om moderkortet heller Eventuellt så kanske inte processorn är kompatibel med moderkortet, kolla upp tillverkare etc, sen så läser du deras lista över kompatibla processorer.
Och som tidigare nämnts, nytt nätaggregat!

Hehe, sorry. Jag är lite dålig på det här. Jag ska kolla när jag kommer hem.

Permalänk

Jag hittade en video på youtube där en kille som har exakt samma datorn som mig, kör bf3. Han körde med 30-50 fps och det duger för mig, så jag uppgraderar datorn om ett tag. Här är videon: http://www.youtube.com/watch?v=myUwaErhl0k
Men tack för alla tips! De kommer vara användbara när jag ska köpa nya grejer till datorn.

Permalänk

Tjena, jag har nu införskaffat bf3 och jag kör det på Low utan lagg. Fuck The Haters!

Permalänk
Medlem

såg tråden för sent. eller rättare sagt jag kan väl berätta hur det funkar för mig.

tror jag har i3 530. var en nödlösning som blev permanent för ett antal år sedan. jag kör med 560ti och bf3 funkar bra för mig. kör väl på medium inställningar och ingen/låg aa.

dock håller cpun tillbaka spelet märker jag så nästa uppgradering blir cpu iallafall.

Permalänk
Medlem

Vad som funkar "bra" är väldigt subjektivt, men att du själv är nöjd är ju det som räknas

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

HELT OT!

Skrivet av warh0g:

Vad som funkar "bra" är väldigt subjektivt, men att du själv är nöjd är ju det som räknas

Very agreeable! och det borde kanske stå en varning på första sidan i forumet

"OBS! detta är ett entusiast forum! OBS!"
(Ord som bra och dugligt är lika med fullt optimerade och twekade)

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk

Jag hade sedan tidigare i3 540, geforce 315, 4 gb ram, 300 w nätagg.. jag velade mellan att köpa helt ny dator för att spela bf3, witcher2, la noire osv..

Jag har nu köpt nytt nätagg (600 w, för att passa grafikkortet), 4 gb ram (8 tot), geforce gtx 560 ti, det fungerar fortfarande inte att spela de nyare spelen (witcher2 tex), det går bättre men hackar fortf. Detta gick på sammanlagt 2700 kr. Jag måste helt enkelt köpa till en snabbare processor (t ex. i5-760).. Totala kostnaden för uppdateringen landar på ca 4700 kr.

Ska man lägga ner på pengar på ett bättre grafikkort (i vissa fall nätagg), kan det vara bra att se till att du kan skaffa en ny processor också eftersom du kanske inte får ut den prestandan du hade velat med en i3a