Permalänk
Medlem

Fläktkontroll , tips ?

Har nyss köpt en ny data och satt ihop den själv osv men mina fläktar låter otroligt mycket och jag vet ej hur man kan göra så dom inte snurrar lika snabbt eller liknande , har Windows XP ... Någon som vet och kan vara snäll och förklara ?

// ISSIS89

Permalänk
Medlem

Vilket chassi har du? (dörr/inte dörr)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Vill avråda dig från att köpa "Scythe Kaze Q". Har den själv och dess kvalitet känns väldigt bristfällig, dock fungerar den hyfsat med tanke på priset. Men om man är ute efter saker som verkligen känns kvalitativa så bör du leta upp någon annan tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Vilket chassi har du? (dörr/inte dörr)

Skrivet av Subdubwise:

Vill avråda dig från att köpa "Scythe Kaze Q". Har den själv och dess kvalitet känns väldigt bristfällig, dock fungerar den hyfsat med tanke på priset. Men om man är ute efter saker som verkligen känns kvalitativa så bör du leta upp någon annan tycker jag.

Bitfenix shinobi ...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Men kan man ej styra inifrån datan då ? Asså utan sån kontroller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Men kan man ej styra inifrån datan då ? Asså utan sån kontroller ?

Du menar med någon mjukvara? Jo, PWM fläktar ska du ha då(4pin)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Till och börja med kolla i bios så att styrningen för cpu-fläkten är på, i många fall står den på att köra max om man inte ändrar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Har en http://www.inet.se/produkt/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2... den kan jag rekommendera. Är mycket nöjd med den

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av ISSIS89:

Men kan man ej styra inifrån datan då ? Asså utan sån kontroller ?

datorn*

...och nej, då behöver du PWM-fläktar.

Permalänk
Medlem

Vad är fel på Scythe Kaze-Q liksom?

Inet har typ 30 5-stjärniga omdömen, de kan inte ha fel liksom.... ska själv köpa en idag..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Vad är fel på Scythe Kaze-Q liksom?

Inet har typ 30 5-stjärniga omdömen, de kan inte ha fel liksom.... ska själv köpa en idag..

Smaken som baken..Jag tycker inte den är så snygg iaf.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Men kan man ej styra inifrån datan då ? Asså utan sån kontroller ?

Vilka fläktar låter? Chassi-fläktarna, grafikkortsfläkten eller CPU-kylarens fläkt?

Vilken CPU har du och är det medföljande kylare+fläkt eller har du köpt till en större?

Grafikkortets fläkt brukar justera sig själv som standard.
Chassifläktarna kan man ibland styra med spänning i BIOS, ibland med PWM-signal, då krävs 4-pins uttag på moderkortet och på fläktarna. De brukar dock vara hyfsat tysta om du inte köpt till några högvarviga.

CPU-fläkten är det som brukar låta när folk klagar. Har du AMD original t.ex. så är det ju en liten 70x70mm-fläkt som snurrar på uppåt 6000 rpm som värst och låter som ett mindre jetplan.
Den brukar alltid vara 4-pins med PWM-signal för styrning, ifall du har AMD heter det Q-Fan i BIOS som ska slås på och ställas in på valfri temperatur att gå på max, t.ex. 55 grader. Då kommer den varva ner när CPUn är kallare.

Har du Intel vet jag inte vad det heter i BIOS, men leta efter nåt med FAN.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

själv kör jag med http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-5-25-flak... . Ända problemet är att man inte kan stänga av fläktarna helt.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Vad är fel på Scythe Kaze-Q liksom?

Inet har typ 30 5-stjärniga omdömen, de kan inte ha fel liksom.... ska själv köpa en idag..

Reglage-rattarna är av väldigt bristande kvalitet och de kommer nog att gå sönder så fort man råkar att dra i dem med lite för lite försiktighet. Dessutom var exemplaret jag fick inte särskilt perfekt. Rattarna går inte ens lika långt, en av rattarna går kortare än de andra.

Skrivet av hjorten66:

Smaken som baken..Jag tycker inte den är så snygg iaf.

Jodå, den ser jättebra ut. Men dess kvalitet är som sagt inget vidare.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Reglage-rattarna är av väldigt bristande kvalitet och de kommer nog att gå sönder så fort man råkar att dra i dem med lite för lite försiktighet. Dessutom var exemplaret jag fick inte särskilt perfekt. Rattarna går inte ens lika långt, en av rattarna går kortare än de andra.

Jodå, den ser jättebra ut. Men dess kvalitet är som sagt inget vidare.

Nää

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vilka fläktar låter? Chassi-fläktarna, grafikkortsfläkten eller CPU-kylarens fläkt?

Vilken CPU har du och är det medföljande kylare+fläkt eller har du köpt till en större?

Grafikkortets fläkt brukar justera sig själv som standard.
Chassifläktarna kan man ibland styra med spänning i BIOS, ibland med PWM-signal, då krävs 4-pins uttag på moderkortet och på fläktarna. De brukar dock vara hyfsat tysta om du inte köpt till några högvarviga.

CPU-fläkten är det som brukar låta när folk klagar. Har du AMD original t.ex. så är det ju en liten 70x70mm-fläkt som snurrar på uppåt 6000 rpm som värst och låter som ett mindre jetplan.
Den brukar alltid vara 4-pins med PWM-signal för styrning, ifall du har AMD heter det Q-Fan i BIOS som ska slås på och ställas in på valfri temperatur att gå på max, t.ex. 55 grader. Då kommer den varva ner när CPUn är kallare.

Har du Intel vet jag inte vad det heter i BIOS, men leta efter nåt med FAN.

Skrivet av matnojje:

själv kör jag med http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-5-25-flak... . Ända problemet är att man inte kan stänga av fläktarna helt.

Har laddat ner ett program som jag kan ställa in hur snabbt fläktarna snurrar osv och när jag spelar LoL så är min CPU uppe i 56 grader celsius är detta normalt ? Annars får den nog bli och köpa en ny cpu kylare ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISSIS89:

Har laddat ner ett program som jag kan ställa in hur snabbt fläktarna snurrar osv och när jag spelar LoL så är min CPU uppe i 56 grader celsius är detta normalt ? Annars får den nog bli och köpa en ny cpu kylare ...

Om du har originalkylare med nedställd fläkthastighet så är det normalt ja, se bara till att hålla dig under 60 grader om du kör AMD.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX