Ägarskap på Fil-share

Permalänk
Medlem

Ägarskap på Fil-share

Tjena!

Finns det något smidigt sätt att ta ownership på ett helt fil-share, utan att tabort existerande säkerhetsinställningar för andra användare.
Vill ju att användarna som har access till katalogerna, ska ha access även efter att jag har tagit ägarskap...

Platform: Windows Server 2003.

Någon som har något bra förslag?

Tackar så mycket på förhand!
//S

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweeZ:

Tjena!

Finns det något smidigt sätt att ta ownership på ett helt fil-share, utan att tabort existerande säkerhetsinställningar för andra användare.
Vill ju att användarna som har access till katalogerna, ska ha access även efter att jag har tagit ägarskap...

Platform: Windows Server 2003.

Någon som har något bra förslag?

Tackar så mycket på förhand!
//S

Det beror ju på hur filesharet är designat; är det användares hemmakataloger, avdelningsspecifik data etc...

I 2008 kan du, om jag inte missminner mig, ha flera ägare på filer och mappar. Kanske är värt att kolla upp om det funkar på 2003 också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Det beror ju på hur filesharet är designat; är det användares hemmakataloger, avdelningsspecifik data etc...

I 2008 kan du, om jag inte missminner mig, ha flera ägare på filer och mappar. Kanske är värt att kolla upp om det funkar på 2003 också

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är den att om jag ändrar ägarskap så resettas alla tidigare behörigheter på mappstrukturen.

Måste kunna ändra detta utan att det tidigare inställningarna försvinner.

Några idéer?

Mvh
/S

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte tid att forska mer i ämnet, men du pratar om fileshares och ägandeskap:
Ägandeskap är rättigheter som sätts på NTFS-nivå och ingenting som (direkt) rör rättigheterna på en fileshare, samt att du kan ha en ägare av en fil eller mappstruktur, men flera användare som har fulla administrativa rättigheter.

De tester jag gjorde på min Windows 2008 labbmiljö påvisar att byte av ägandeskap inte rör share-rättigheter eller övriga ntfs-rättigheter.
Observera dock att jag frånsäger mitt ansvar över vad som kan tänkas hända i en Windows Server 2003-miljö.

Min rekommendation är helt enkelt att du sätter upp en liknande testscenario själv på din interna miljö.

Edit:
Nu när jag tänker efter så kan ägandeskapet faktiskt skilja sig i Windows Server 2003.
Om jag inte missminner mig så ändrades hela systemet i 2008 för att förhindra att data gick förlorad om ett användarkonto som ägde filer och mappar på disk plockades bort.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Edit:

Citat:

Nu när jag tänker efter så kan ägandeskapet faktiskt skilja sig i Windows Server 2003.
Om jag inte missminner mig så ändrades hela systemet i 2008 för att förhindra att data gick förlorad om ett användarkonto som ägde filer och mappar på disk plockades bort.

Mycket möjligt att det har förändrats mellan 2003/2008. För som du skrev tidigare, har jag satt upp en testmiljö och sett vad som har hänt.
Och mycket riktigt så har alla tidigare security settings tagits bort när jag har ändrat ägare för att få access till mappstrukturen.

I nuläget är det endast "SYSTEM" och användaren själv som har access till sin egna mapp.
Behöver därför ändra så att jag som administratör får access utan att ruinera övrigas rättigheter.

Tack för svaren så här långt. Behöver dock en lösning! Om det finns...

Visa signatur

SweeZ