Permalänk

Noctua NH-U12P SE2 Hjälp!

Hej, jag har fått hjärnsläpp och fattar inte riktigt hur man ska fästa metallklammrarna som ska hålla ihop fläkten och kylblocket. Har letat på youtube men ingen visar precis det steget, någon som installerat denna kylare som kan skriva lite kort om hur man gör

Permalänk
Medlem

hmm, måste säga att beskrivningen som Noctua skickar med är tydlig.
Har du inte den så finns den hos noctua.at

Permalänk
Medlem

Lite svårt att förklara bara sådär, men ska försöka.

Den långa delen liksom ska sitta på kylflänsarna, i ett litet hack in som finns på "sidorna" om där fläkten ska sitta.
Sedan finns där liksom "piggar" eller v-böjningar i pinnen som ska sitta i fläktens skruvhål.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Är meningen att man ska fästa klammrarna på kylblocket och sen trycka in v/u böjningen i fläktens närmaste hål? För det verkar extremt svårt att fästa dem och sen få dem över plasten på fläkten så u/v delen sitter i hålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackSeed:

Är meningen att man ska fästa klammrarna på kylblocket och sen trycka in v/u böjningen i fläktens närmaste hål? För det verkar extremt svårt att fästa dem och sen få dem över plasten på fläkten så u/v delen sitter i hålet.

`Det är precis så det ska vara! Se bara till att ha dem på rätt håll liksom, så testa vända på den en gång om det inte går. Men det kräver att man liksom böjjer ut dem lite (för de ska ju faktiskt trycka in fläkten sen).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

`Det är precis så det ska vara! Se bara till att ha dem på rätt håll liksom, så testa vända på den en gång om det inte går. Men det kräver att man liksom böjjer ut dem lite (för de ska ju faktiskt trycka in fläkten sen).

Okay det funkade men jag har varit så brilliant att jag har redan fäst kylblocket i chassit på cpu:n detta gör det extremt svårt att fästa botten, är det meningen att man ska kunna fästa de här när kylaren väl är i chassit, tips?

Permalänk
Medlem

Är den redan i chassit blir det svårt. Jag hade tur och kunde be min sambo om hjälp, hon har små händer.

Kolla så att metalltråden inte blivit böjd. Om den har det kan du försiktigt böja tillbaka den rak. Tråden kan vara rätt jobbig att handskas med, det kan vara enklare att koppla loss allt och ta ut moderkortet ur chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackSeed:

Okay det funkade men jag har varit så brilliant att jag har redan fäst kylblocket i chassit på cpu:n detta gör det extremt svårt att fästa botten, är det meningen att man ska kunna fästa de här när kylaren väl är i chassit, tips?

Jag blev nu osäker på om jag uppfattat dig rätt... Är det fläktarna på kyltornet du ska fästa eller är det kyltornet på moderkortet?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag blev nu osäker på om jag uppfattat dig rätt... Är det fläktarna på kyltornet du ska fästa eller är det kyltornet på moderkortet?

fläktarna på kyltornet :), kyltornet sitter redan på moderkortet. Verkar dock som om jag får skruva loss allt för att få fast dem

Permalänk
Skrivet av BlackSeed:

Är meningen att man ska fästa klammrarna på kylblocket och sen trycka in v/u böjningen i fläktens närmaste hål? För det verkar extremt svårt att fästa dem och sen få dem över plasten på fläkten så u/v delen sitter i hålet.

Ja, det är så du ska göra och ja – det är lite pilligt! Dock är det långt ifrån omöjligt, så med lite viljestyrka, eller möjligtvis något verktyg, kommer du att lyckas!

Permalänk
Skrivet av BlackSeed:

Verkar dock som om jag får skruva loss allt för att få fast dem

Nej då! Det ska du inte alls behöva göra!

Så här tight är det i mitt chassi (se bilden nedan), jag har två fläktar i toppen och en längst bak, ändå har jag lyckats komma åt att lossa på processorkylar-fläktarna utan att ta av processorkylaren. Jag har för övrigt ganska normalstora händer, definitivt inte små händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackSeed:

Hej, jag har fått hjärnsläpp och fattar inte riktigt hur man ska fästa metallklammrarna som ska hålla ihop fläkten och kylblocket. Har letat på youtube men ingen visar precis det steget, någon som installerat denna kylare som kan skriva lite kort om hur man gör

hahahah satt med exakt samma sak i flera timmar när jag monterade mina fläktar också.. jag säger bara.. går fan inte och förklara bara o sitta och försöka och använd inte våld

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Nej då! Det ska du inte alls behöva göra!

Så här tight är det i mitt chassi (se bilden nedan), jag har två fläktar i toppen och en längst bak, ändå har jag lyckats komma åt att lossa på processorkylar-fläktarna utan att ta av processorkylaren. Jag har för övrigt ganska normalstora händer, definitivt inte små händer.

http://i39.tinypic.com/furvus.jpg

Hmm, så du har lossat OCH satt fast dem i chassit? Okay får försöka igen, när jag gjorde det så gick det lätt att få dit den övre delen men väldigt svårt med den undre p.g.a. ståltråden böjer sig m.m.. Fäster du en åt taget? Vill gärna veta mer av hur du exakt gör om du har lust att berätta, gärna så detaljerat som möjligt.

Tack i förhand för svar!

Permalänk
Skrivet av BlackSeed:

Hmm, så du har lossat OCH satt fast dem i chassit?

Yes!

Skrivet av BlackSeed:

Fäster du en åt taget? Vill gärna veta mer av hur du exakt gör om du har lust att berätta, gärna så detaljerat som möjligt.

Tack i förhand för svar!

Ja, jag fäster en i taget.

Jag brukar göra ungefär så här:

  • Lägger metallgrejen till rätta i skåran i kylflänsen

  • Drar upp den "piggen" som är längst ifrån mig (den närmast moderkortet), så att den bara hamnar på kanten av fläkten

  • Drar upp den "piggen" som är närmast mig, så att den också bara hamnar på kanten av fläkten

  • Puttar i den "piggen" som är längst ifrån mig (den närmast moderkortet), i hålet i fläkten

  • Puttar i den "piggen" som är närmast mig, i hålet i fläkten

Sedan fortsätter jag bara så. Anledningen till att jag väljer att putta in den "piggen", som är närmast moderkortet, först är för att det är enklare är att fixa till det om den delen av metallgrejen, som är närmast en, hoppar "ur led" – eller vad man nu ska säga.

Gör jag mig förstådd? Haha, kan tänka mig att den här förklaringen låter helskum.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Yes!

Ja, jag fäster en i taget.

Jag brukar göra ungefär så här:

  • Lägger metallgrejen till rätta i skåran i kylflänsen

  • Drar upp den "piggen" som är längst ifrån mig (den närmast moderkortet), så att den bara hamnar på kanten av fläkten

  • Drar upp den "piggen" som är närmast mig, så att den också bara hamnar på kanten av fläkten

  • Puttar i den "piggen" som är längst ifrån mig (den närmast moderkortet), i hålet i fläkten

  • Puttar i den "piggen" som är närmast mig, i hålet i fläkten

Sedan fortsätter jag bara så. Anledningen till att jag väljer att putta in den "piggen", som är närmast moderkortet, först är för att det är enklare är att fixa till det om den delen av metallgrejen, som är närmast en, hoppar "ur led" – eller vad man nu ska säga.

Gör jag mig förstådd? Haha, kan tänka mig att den här förklaringen låter helskum.

Utmärkt! Ska testa detta imorgon när jag fortsätter med bygget. Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att skriva ner det, ovärderlig hjälp!

Permalänk
Medlem

Kolla på denna bilden den säger väl allt.

http://www.midtowncomputers.com/product_images/q/211/84243101...

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackSeed:

fläktarna på kyltornet :), kyltornet sitter redan på moderkortet. Verkar dock som om jag får skruva loss allt för att få fast dem

Går det?? Du måste ju skruva fast blocket/tornet på moderkortet sen isåfall. Sitter fläktarna redan på plats kommer man inte åt att skruva dit det.
Jag håller med dig om att det var bökigt att få dit fläktarna med de där clipsen men det går.

Permalänk
Medlem

jag har också kunnat byta ut fläktarna när tornet väl är på plats.
Subdubwise beskriver detta bra. Bilden är informativ.

det krävs lite mer kraft i vissa lägen än man kanske är villig att utsätta sina normala komponenter för, men gör det långsamt så funkar det bra (eventuellt lite smärta i fingertopparna också, om man har tangentbordsfingrar och inte vedklyvningshänder).

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk

suck, det går tydligen bara att sätta metallspännena åt ett håll.. har hållt på i 30 min och blivit helt galen på vad som var felet.
Försökte sätta spännena under kylflänsarna och vågrätt så att säga, men de var ju för korta! fattade inte vad som var felet innan jag provade att sätta dem lodrätt.. hmmz.