Permalänk

Sata portar färger

Hej, jag har ett moderkort med 4 sata portar som är av färgen orange och 2 som är lila. Spelar det någon roll i vilken utav portarna som man kopplar in en ssd hårddisk med en överföringshastighet på 550mb/s och 510mb/s. För så som jag har fattat det så är de som är av färgen orange de "vanliga sata portarna" och de som är lila e sata och de skulle vara svåra att få att fungera. Så är det någon skillnad mellan portarna i typ och hastighet?

Tacksam för svar /// gabbe the 222

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk

har för mig du ska se till att du inte kopplar in den på en marvell port då de har betydligt sämmre prestanda

du får läsa i instruktionsboken till moderkortet vilka som är vilken krets

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för svaret! Ja, det har jag också läst, tror att det är intels portar som är de snabbare. Men jag ska kolla i manualen till mitt moderkort.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem

Kollade precis på ditt moderkort i sign... 6st sata med 4 orange och de 2 lila är med störst sannolik Intels portar så koppla till en av dem. Marvells portar brukar alltid finnas för utfyllnad (flest Marvell portar på moderkortet), så man har fler sata portar att använda sig av men alltid bäst att koppla till kvalitets utgångarna till OS disk och dylikt... Så enkelt sagt om man har 4st i en färg och 2st i en annan så är dem portarna som det finns minst av dem bästa (Intels)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbe the 222:

Hej, jag har ett moderkort med 4 sata portar som är av färgen orange och 2 som är lila. Spelar det någon roll i vilken utav portarna som man kopplar in en ssd hårddisk med en överföringshastighet på 550mb/s och 510mb/s. För så som jag har fattat det så är de som är av färgen orange de "vanliga sata portarna" och de som är lila e sata och de skulle vara svåra att få att fungera. Så är det någon skillnad mellan portarna i typ och hastighet?

Tacksam för svar /// gabbe the 222

De lila portarna är inte e-SATA utan vanliga SATA-portar. Färgen indikerar att dessa portar endast kan ställas i AHCI eller RAID-läge. Inget annat. Vill du vara säker på att koppla rätt så anslut din SSD till de lila portarna (man vill ha SSD på en AHCI/RAID-port) då kan det inte bli fel. Övriga portar kan ställa i sk IDE-läge, men klarar såklart även AHCI/RAID.

Skrivet av Extremaz:

Kollade precis på ditt moderkort i sign... 6st sata med 4 orange och de 2 lila är med störst sannolik Intels portar så koppla till en av dem. Marvells portar brukar alltid finnas för utfyllnad (flest Marvell portar på moderkortet), så man har fler sata portar att använda sig av men alltid bäst att koppla till kvalitets utgångarna till OS disk och dylikt... Så enkelt sagt om man har 4st i en färg och 2st i en annan så är dem portarna som det finns minst av dem bästa (Intels)

Exakt vad har du kollat egentligen? Inget du skiver stämmer vad jag vet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av gabbe the 222:

Hej, jag har ett moderkort med 4 sata portar som är av färgen orange och 2 som är lila. Spelar det någon roll i vilken utav portarna som man kopplar in en ssd hårddisk med en överföringshastighet på 550mb/s och 510mb/s. För så som jag har fattat det så är de som är av färgen orange de "vanliga sata portarna" och de som är lila e sata och de skulle vara svåra att få att fungera. Så är det någon skillnad mellan portarna i typ och hastighet?

Skrivet av Dr.Mabuse:

De lila portarna är inte e-SATA utan vanliga SATA-portar. Färgen indikerar att dessa portar endast kan ställas i AHCI eller RAID-läge. Inget annat. Vill du vara säker på att koppla rätt så anslut din SSD till de lila portarna (man vill ha SSD på en AHCI/RAID-port) då kan det inte bli fel. Övriga portar kan ställa i sk IDE-läge, men klarar såklart även AHCI/RAID.

Som Dr.Mabuse skriver, ska det inte spela någon roll vilken du koplar in en SSD i. Du kommer nog inte att nå full hastighet på dina diskar då det endast är SATA 2 3Gb/s på alla portarna. Om jag inte räknar helt fel i denna sena timme så är det ett teoretiskt maxtak på 380MB/s på dessa portar. Bara så att du är medveten om att det inte möjligt att nå SSD'ns max, men det är fortfarande fortare än en HDD...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Okej, tack för svaren. Ja jag är medveten om att jag inte kan utnyttja all prestanda på en SSD hårddisk med SATA 2 3GB/S portar. Men jag kopplar in SSd:n i den lila porten för att det är intels och är bättre kvalité.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbe the 222:

Okej, tack för svaren. Ja jag är medveten om att jag inte kan utnyttja all prestanda på en SSD hårddisk med SATA 2 3GB/S portar. Men jag kopplar in SSd:n i den lila porten för att det är intels och är bättre kvalité.

Alla dina 6 sata-portar styrs av en NVIDIA® nForce 720D controller.(Inte Intel)

Det som Dr. Mabuse skriver om sata-portarna är korrekt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Okej, jag kollade också manualen och där i stog det exakt som ni säger. Då är det bara att vänta på att SSD:n ska komma och koppla in den på de lila portarna då

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.