Permalänk

Hjälp med optimalt luftflöde !

Tjena ! har haft ett antal par trådar om mitt system uppe .. och äntligen funkar det som jag vill !

Jag känner mig äntligen nöjd med precis allt i hela datorn och allt där till förutom luftflödet ! (och möjligtsvis min hemska kabeldragning)

Vet ej hur jag ska sätta fläktarna för optimalt luftflöde, gav det inte så mycket tanke förräns igår då jag insåg att jag använde sju av nio möjliga fläktplatser i mitt chassi ! hade flickvännen ledig som hjälpte mig och vi råkade självklart sätta en av fläktarna åt ett håll, och först när jag insåg detta så tänkte jag att det nog är lika bra att göra det ordentligt !

Har här en bild på vart mina fläktar sitter ! Dubbelfläktarna i toppen är till ett H70 ! Skulle vara mycket tacksam om någon kunde ge mig råd för det optimala luftflödet med dessa platser !

tack på förhand !

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Jag skulle skapa positivt lufttryck inne i chassit genom att sätta front och botten fläktar som insug och ha damfilter på dem.

Men är ingen expert och vet att det finns flera skolor om "optimalt" luftflöde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Jag skulle skapa positivt lufttryck inne i chassit genom att sätta front och botten fläktar som insug och ha damfilter på dem.

Men är ingen expert och vet att det finns flera skolor om "optimalt" luftflöde...

Som denna killen säger, front och botten som insug är nog det bästa. Alltid bättre och ha fler insug än utsug då damm inte kan komma in från tex öppna expansionsslottar etc.

Föresten den uppe till vänster är PSU? Annars kan man nog ha den som insug och botten och resten utsug.

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Som denna killen säger, front och botten som insug är nog det bästa. Alltid bättre och ha fler insug än utsug då damm inte kan komma in från tex öppna expansionsslottar etc.

Föresten den uppe till vänster är PSU? Annars kan man nog ha den som insug och botten och resten utsug.

Nej, den uppe till vänster är inte PSU . Fläkten till nätagget finns inte med, men den är till höger om 180mm fläkten i botten, har för i övrigt fläktfilter den med.

Hursomhelst, här är uppdatering med fläktfilter

180 i botten blir hursomhelst insug, dom är guld värda och kan inte tänka mig att ha dom som utsug då jag skulle få en kall fläkt på mushanden konstant då datorn står brevid mig ..

Men kanske x2 180 i botten som insug, dom i fronten till höger också insug, och resten utsug ? eftersom dom har fläktfilter talar ju det för den lösningen, men är inte säker på om det är tillräckligt med utsug isåfall .. skitkass på detta men det verkar ju logiskt

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Jag skulle skapa positivt lufttryck inne i chassit genom att sätta front och botten fläktar som insug och ha damfilter på dem.

Men är ingen expert och vet att det finns flera skolor om "optimalt" luftflöde...

insåg nu att du just talade om den lösningen jag själv kom fram till nyss .. ska ordna detta imorgon, tack för hjälpen !

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

insåg nu att du just talade om den lösningen jag själv kom fram till nyss .. ska ordna detta imorgon, tack för hjälpen !

Ja brukar va så man gör(känns väldigt Standart med insug fram och botten iaf) , jag skulle inte orka flytta filtrena för någon mindre grad på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

insåg nu att du just talade om den lösningen jag själv kom fram till nyss .. ska ordna detta imorgon, tack för hjälpen !

Inga problem, misstänkte att du skulle komma fram till liknand lösning själv

Permalänk
Medlem

Luften går ju åt det enklaste hållet och iom att luften expanderar när den blir varm söker den sig uppåt. Så ifall du vill dämpa ljud också så kan du tex testa.

-Botten insug (filtrerat)
-Fronten insug (filtrerat)

Då får du övertryck. All inluft blir garanterat filtrerad.
- Skippa alla andra fläktar

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Lådan är en Silverstone Raven RV03 antar jag? Hade ju inte skadat om du skrivit in det från början
Skadar ju inte heller om vi vet vad du har för komponenter...

Har du ingen värstingburk kan du ev skippa frontfläktarna helt, och sannolikt få ner totala ljudnivån.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Lådan är en Silverstone Raven RV03 antar jag? Hade ju inte skadat om du skrivit in det från början
Skadar ju inte heller om vi vet vad du har för komponenter...

Har du ingen värstingburk kan du ev skippa frontfläktarna helt, och sannolikt få ner totala ljudnivån.

Raven rv03 stämmer mycket riktigt, sitter ett p8p67 pro rev b3, med i i7 2600k, gtx 580 och ett corsair 850 i lådan.

Ljudnivån är inget problem för mig, flickvännen däremot får lära sig leva med det. Offrar gärna några decibel mot några celcius lägre då jag konstant streamar, frapsar och redigerar filmer.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk

OffT: Skaffa fläktstyrning och gör din tjej glad
Bra tråd f.ö.

Visa signatur

Citera för svar!