Permalänk
Inaktiv

Tips på 120mm-fläkt.

Hej, har nyligen inhandlat en Corsair Hydro H60 men den medföljande fläkten är allt annat än tyst. Jag tänker alltså köpa mig en ny 120mm fläkt och montera på men vill ha tips på en bra fläkt som är tyst men flyttar mycket luft på samma gång, Scythe Typhoon säger folk ska vara väldigt effektiv med sina många blad, är det en fläkt man borde överväga, och vilken fläkthastighet rekommenderar ni? En annan fläkt som får bra omdöme är Noctua NF-S12B ULN.

Permalänk
Medlem

Scythe Typhoon 1850 rpm!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Hej, har nyligen inhandlat en Corsair Hydro H60 men den medföljande fläkten är allt annat än tyst. Jag tänker alltså köpa mig en ny 120mm fläkt och montera på men vill ha tips på en bra fläkt som är tyst men flyttar mycket luft på samma gång, Scythe Typhoon säger folk ska vara väldigt effektiv med sina många blad, är det en fläkt man borde överväga, och vilken fläkthastighet rekommenderar ni? En annan fläkt som får bra omdöme är Noctua NF-S12B ULN.

Skrivet av excepto:

Scythe Typhoon 1850 rpm!

Har 5 stycken running as we speak.
Dom flyttar väldigt, väldigt mycket luft. Men kan inte ärligt säga att dom är särskilt tysta, just detta gör mig inte så mycket då jag har utomordentliga sennheiser på mig konstant.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Cougar Vortex, riktigt tyst fläkt och blåser på som en orkan.
http://indomo.se/14753-Cougar-Vortex-PWM-CF-V12HP

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen roll hur tyst fläkten är egentligen - Blåser det luft in i radiatorn kommer det låta oavsett då luften "krockar" med kylningen på väg ut/in.

http://www.inet.se/produkt/6308496/nexus-120mm-pwm Har jag två stycken som blåser in luft i sidan på mitt chassi.
Fläktarna i sig är väldigt tysta - men man hör ju själva luftdraget vid 100%, och precis som med radiatorn så hör man när luften sugs igenom gallret de sitter vid.

Annars kan jag som ovanstående skrev också rekommendera Cougar Vortex. Har en (140mm förvisso) i chassit och den låter verkligen inte något på 100%.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6308385/nexus-120mm

reference på spcr http://www.silentpcreview.com/
som sweclockers men för dem som verkligen prioriterar låg ljudnivå

Annars hört att gentle typhoon som man undervoltar (lägre hastighet) ska ge bra/utmärkt kylning till låg ljudnivå

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Kan rekommendera Cougar Vortex, riktigt tyst fläkt och blåser på som en orkan.
http://indomo.se/14753-Cougar-Vortex-PWM-CF-V12HP

Kan bara hålla med FireFox
Har nu efter en liten väntan nu 9 st i mitt chassi. Och måste säga att grafik korten låter med än vad alla 9 fläktar gör.

Lite snabb fakta i jämförelse:

Luftflöde
GT: 96.84 m³/h
Vortex: 119.8 m³/h

DB
GT: 28 dB
Vortex 17.9 dB

Vortex har vibrations dämpare på sig vilket inte GT har.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

K

Lite snabb fakta i jämförelse:

Luftflöde
GT: 96.84 m³/h
Vortex: 119.8 m³/h

DB
GT: 28 dB
Vortex 17.9 dB

Vortex har vibrations dämpare på sig vilket inte GT har.

Fabrikssiffror som inte har något med hur dem presterar i verkligheten!

Permalänk
Avstängd

Akasa Apache! grymma fläktar.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Fabrikssiffror som inte har något med hur dem presterar i verkligheten!

Fast tror du verkligen dom överdriver hur mycket luft dom flyttar?
Det finns såklart fläktar mer lämpade för radiatorer men jag satsar ändå på fläktar som flyttar mycket luft och är tysta.(finns såklart undantag ) Däremot vet jag att nexus är väldigt noga med sina mätningar med tex ljudisolerade rum, tror faktiskt andra tillverkare gör detsamma.
Vad vi alla kan komma överens om är att PWM är att föredra.
Sen finns det såklart reviews med, kanske inte lika utbrett som annan hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur fungerar Cougar Vortex PWM CF-V12HP som radiatorfläkt i PnP-konfiguration? Den är väl främst "utvecklad" som chassifläkt, rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

NZXT FN ska de va!!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Hur fungerar Cougar Vortex PWM CF-V12HP som radiatorfläkt i PnP-konfiguration? Den är väl främst "utvecklad" som chassifläkt, rätta mig gärna om jag har fel.

PWM fläkten har ett statiskt tryck på 2.2 och luftströmmen är väldigt fokuserad, skulle säga att den nog är utvecklad med radiatorer i tanke.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Blir att inhandla en Cougar Vortex PWM CF-V12HP. Verkar vara övrlägset bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Blir att inhandla en Cougar Vortex PWM CF-V12HP. Verkar vara övrlägset bäst.

Blev sugen några sånna jag med, men vart finns dem att handla ?

Edit, Nvm hittade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold