Permalänk

1920x1080

Hej, jag har förhoppningsvis bestämt mig (ändrar mig typ hela tiden men är rätt säker på att ingen dator kan toppa detta i samma prisklass) vilken dator jag ska köpa. Vad jag vill ha är en skärm med 1920x1080 upplösning. Skärmen ska matcha datorn och den ska vara gjord av ett välkänt och bra märke och med välkänt och bra märke menar jag, trovärdiga, bra suport ifall att skärmen skulle gå sönder eller om något inte funkar m.m, kända för att inte gå sönder. Skärmen ska också helst ha 2ms men max 5ms. Skärmen får inte kosta mer än MAX 2000 kr.

Jag trodde nästan att min pappa skulle svälja en fluga när jag sa att skärmarna med bara "1920x1080" och "2ms" typ kostar MINST 1000 kr och då kanske det inte ens är av väldigt bra kvalite. Det är han som betalar och han sa att jag kanske till och med får betala skärmen själv ifall det ska kosta så mycket för bara skärmen, med andra ord, försök och hålla priset nere. Jag kommer leta under tiden jag förhoppningsvis får svar nedanför.

Tack på förhand.

Jag ändrade ett litet feltryck i rubriken åt dig. :)
Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk

Glömde lägga in datorn så att ni vet vad ni ska matcha skärmen med: http://www.dell.com/se/p/xps-8300/pd?refid=xps-8300&baynote_bnrank=0&baynote_irrank=1&~ck=dellSearch&isredir=true. Nu när jag tänker efter också så kan skärmen vara vilken färg som helst. Vit, silver, svart och vilka andra färger som nu finns. Ta bara inte lila eller någon annan udda färg som kanske en person på jordklotet har på sin datorskärm.

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Avbryt!

Ta hjälp av forumet för att bygga en dator själv, skit i Dellen. Ta reda på total bugdet och var trevlig så får du garanterat hjälp, och en mer prisvärd dator än du hade fått från början.

Angående skärmen, så lägg gärna en extra slant på att få en justerbar skärm i höjdled, så slipper du sitta med gamnacke genom hela skoltiden.

Permalänk

Varför i hela friden ska du ha en skärm med 2ms responstid om du ska ha den "matchad" till en mediadator?

Edit; Såg nu att man kan välja i stort sett varje komponent, så du måste ju säga vilka du kommer välja för att veta vilken dator du ska skaffa.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Varför just 1920x1082? Tror inte den upplösningen är så vanlig, 1920x1080 är "standard" nu.

Vad händer med de trådar där du letat upp dator du skulle köpa? Varför har du bytt ned dig till den dator du länkar nu?
Och det med skärmen, 2ms och 5ms som de skriver ut är inget du behöver bry dig om. Köper du en ny skärm (TN) så kommer vilken som helst kännas "bra" och du märker inte skillnad.

Gör inte samma som du gjort i andra trådar, redigera istället för att skriva en massa nya inlägg som du tidigare gjort.

Permalänk

Har jag bytt ner mig? Jag vill ha en gaming dator och denna hade bra specs för ett lågt pris eller har jag fel. Det här är datorn jag troligen kommer köpa om jag inte köper den från DELL: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1636727/2012-03-28, alternativt en nedgradering: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1636870/2012-03-28 och kanske till och med Home Premium istället för Home Proffesional.

Berätta bara snälla ifall skärmen är bra då den inte har några recensioner. Datorn är bra, det vet jag. Om den är prisvärd kommer jag dock få fråga dom på dator avdelningen av forumet.

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Varför just 1920x1082?

Jag menar ju såklart 1920x1080. Finns ens 1920x1082? Ifall det finns är det säkert bara någon bortskämd japansk unge som har det.

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Hej, jag har förhoppningsvis bestämt mig (ändrar mig typ hela tiden men är rätt säker på att ingen dator kan toppa detta i samma prisklass) vilken dator jag ska köpa. Vad jag vill ha är en skärm med 1920x1080 upplösning. Skärmen ska matcha datorn och den ska vara gjord av ett välkänt och bra märke och med välkänt och bra märke menar jag, trovärdiga, bra suport ifall att skärmen skulle gå sönder eller om något inte funkar m.m, kända för att inte gå sönder. Skärmen ska också helst ha 2ms men max 5ms. Skärmen får inte kosta mer än MAX 2000 kr.

Jag trodde nästan att min pappa skulle svälja en fluga när jag sa att skärmarna med bara "1920x1080" och "2ms" typ kostar MINST 1000 kr och då kanske det inte ens är av väldigt bra kvalite. Det är han som betalar och han sa att jag kanske till och med får betala skärmen själv ifall det ska kosta så mycket för bara skärmen, med andra ord, försök och hålla priset nere. Jag kommer leta under tiden jag förhoppningsvis får svar nedanför.

Tack på förhand.

Så mycket? Skärmarna är ju löjligt billiga idag!
Minns när jag fick slanta runt 10k för min 22" CRT för sisådär 10 år sen
http://www.nordichardware.se/testlabb/24-displays/21966-samsu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Har jag bytt ner mig? Jag vill ha en gaming dator och denna hade bra specs för ett lågt pris eller har jag fel. Det här är datorn jag troligen kommer köpa om jag inte köper den från DELL: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1636727/2012-03-28, alternativt en nedgradering: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1636870/2012-03-28 och kanske till och med Home Premium istället för Home Proffesional.

Berätta bara snälla ifall skärmen är bra då den inte har några recensioner. Datorn är bra, det vet jag. Om den är prisvärd kommer jag dock få fråga dom på dator avdelningen av forumet.

Du behöver inte byta till "datordelen av forumet" för att få ett svar. De flesta medlemmar hänger på mer än en specifik del.
Länka delarna som sitter i Delldatorn samt vad du betalar för kalaset, så kan vi svara på om det är prisvärt eller ej. Kan redan nu säga att svaret är nej. Du får ALLTID bättre delar om du köper dem på t.ex inet och bygger själv.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Jag menar ju såklart 1920x1080. Finns ens 1920x1082? Ifall det finns är det säkert bara någon bortskämd japansk unge som har det.

Snälla, sluta skriva inlägg efter varandra, redigera inlägg istället.

Skärmen är väl OK till spel, men jag själv tycker att 22" är lite litet, jag hade hellre valt t.ex. http://www.inet.se/produkt/2203315/benq-tft-24-gl2440hm till spel. De billigare skärmarna har i regel TN-paneler och de dyrare har IPS.

Här finns lite fördelar och nackdelar och information om olika skärmar: http://www.nordichardware.se/testlabb/24-displays/40929-bilds...

Och, snälla, välj inte DELL-datorn. Om du går in på länken till datorn och trycker på "välj" längst ned så kan du specifikationerna (i3, integrerat HD2000 osv.). Du kan ju visserligen byta till bättre delar med deras konfigurationsgrej, men det är väldigt överprisat.

Permalänk
Medlem

Den där Dell-datorn är skräp, köp/bygg eget från t.ex Inet.

Vanliga 60hz-TN-skärmar är ju inte så dyra, det är värre med 120Hz/IPS-skärmar.
Köpte själv en BenQ GL2450 24" (1920x1080) från Inet för ett tag sedan för 1490:-.
Går du ner i storlek bör ju priserna sjunka därefter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

holy fuck vad Dell försöker lura sina kunder där... 3,6k extra för att uppgradera till en i7:a som kostar 2,5k. 4,5k för att upgradera till 4x4gb minne som skulle kostat under 1k. 2,7k för ett GTS 450, som kostar under 1k och 4,3k för ett 560TI 448 som kostar under 2k. Och dedär va bara några få exempel :S

Jag visste att alla märkesdatorer är för högt prissatta men detdär är ju helt sjukt :S

Edit: tittade inte ens på HDDs, nästan det värsta. 7,2k för 2x2TB som kostar ca 1k styck, good god, blir fan mörkrädd :S

Permalänk
Sötast

www.prisjakt.nu
Välj bildskärmar
Välj fler sökkriterier
Välj det du vill ha och tryck på sök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Har jag bytt ner mig? Jag vill ha en gaming dator och denna hade bra specs för ett lågt pris eller har jag fel. Det här är datorn jag troligen kommer köpa om jag inte köper den från DELL: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1636727/2012-03-28, alternativt en nedgradering: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1636870/2012-03-28 och kanske till och med Home Premium istället för Home Proffesional.

Berätta bara snälla ifall skärmen är bra då den inte har några recensioner. Datorn är bra, det vet jag. Om den är prisvärd kommer jag dock få fråga dom på dator avdelningen av forumet.

Vad har du för högtalare/hörklurar? Om du skriver vad du har kan vi berätta om du verkligen behöver ljudkort.
Ska du göra mycket rendering? Om inte behöver du inte en 2600k utan 2500k räcker utan problem. Du kan ta win 7 home premium istället för professional. Inga stora skillnader för privatanvändare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Detta är vad jag har kommit fram till i dator tråden:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1637054/2012-03-28. De säger att jag inte behöver ett 7.1 ljudkort eftersom att moderkortet redan är kompatibelt med det.

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Detta är vad jag har kommit fram till i dator tråden:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1637054/2012-03-28. De säger att jag inte behöver ett 7.1 ljudkort eftersom att moderkortet redan är kompatibelt med det.

Exakt, såg att du skrivit i en tråd om att du köpte några corsiar lurar och de är inte tillräckligt bra för att det ska bli värt att köpa ett ljudkort.
Vad är din budget? Själv skulle jag tagit en lite större och bättre skärm typ dell u2412m då jag tycker det är värt att lägga lite mer pengar på såna saker för att få bra bildkvalitet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Datorkunnig?:

Jag menar ju såklart 1920x1080. Finns ens 1920x1082? Ifall det finns är det säkert bara någon bortskämd japansk unge som har det.

Nej, det finns inte någon normal skärm eller videoformat som har de dimensionerna. Men YouTube kunde fram tills för några månader sedan inte hantera normal 1080p. Laddade man upp en video som var 1920x1080 blev den extremt grynig och rent ut sagt usel kvalité. 1920x1076 eller 1920x1084 gick bra, eftersom både bredden och, i detta fall, höjden måste vara multiplar av 8.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Min budget varierar la mellan 10.000 kr - 13/15000 kr. Jag vet inte exakt eftersom att jag inte kommer köpa datorn och skärmen föränn någon gång i August/Oktober när pappa har kunnat spara upp pengar och sen beror det också på hur mycket jag jobbar och tjänar... Tills dess har jag la kunnat jobba ihop MINST 3000kr medans pappa kanske har 8000kr så det blir la en dator med skärm för minst 11.000 kr som "värst" då...

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk
Medlem

Du får ju en 1080p skärm för 1.5k idag. Skitbilligt ju!

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Min budget varierar la mellan 10.000 kr - 13/15000 kr. Jag vet inte exakt eftersom att jag inte kommer köpa datorn och skärmen föränn någon gång i August/Oktober när pappa har kunnat spara upp pengar och sen beror det också på hur mycket jag jobbar och tjänar... Tills dess har jag la kunnat jobba ihop MINST 3000kr medans pappa kanske har 8000kr så det blir la en dator med skärm för minst 11.000 kr som "värst" då...

Om du inte ska köpa förrens i höst är du nog lite tidigt ute, det hinner hända mycket på 4-6 månader. Nya billigare prylar och bättre saker helt enkelt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Sonyboj:

Du får ju en 1080p skärm för 1.5k idag. Skitbilligt ju!

Hahahahahaha! Säg det till min pappa om du vågar

Redigering: Även om man kan få en 1080 skärm i varje dator butik nästan så är ju vissa bättre än andra. Det var ju det som var min första fråga med denna tråden. Vilken skärm jag borde välja.

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk
Medlem

Ptja du är tidigt ute som de skriver men det kan inte skada å bygga ett system å försöka få messt prestanda per krona å se var kalaset landar du kan få en duglig spelrig med skärm för under 10 papp idag inga problem det kommer bara inte sitta ett gtx 680 eller ett amd 7950 i den.

Vi hjälper dig när det är dags tat lugnt.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Hahahahahaha! Säg det till min pappa om du vågar

Redigering: Även om man kan få en 1080 skärm i varje dator butik nästan så är ju vissa bättre än andra. Det var ju det som var min första fråga med denna tråden. Vilken skärm jag borde välja.

du borde välja en Dell U3011, men det var inte innom budget..:D

skulle satsat på en Dell U2312HM, för strax under 2k om jag var du. Ok skärm IPS (iofs billig ips, men bättre än TN

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorkunnig?:

Hahahahahaha! Säg det till min pappa om du vågar

Redigering: Även om man kan få en 1080 skärm i varje dator butik nästan så är ju vissa bättre än andra. Det var ju det som var min första fråga med denna tråden. Vilken skärm jag borde välja.

Så han tycker 5-7k för en dator är ok, men inte 1-1.5k för skärm? Vad fan tror han att de skulle kosta, 200kr eller? @_@

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Snälla lilla du, köp aldrig färdigbyggda datorer. De är så extremt överprisade så det inte är sant, är i värsta fall så pass dyrt att du får betala upp till 70% extra. Du ska se att många av oss kan ge dig prismedvetna och BRA paket. Den enda nackdelen skulle vara då du inte verkar datorkunnig att om något går sönder får du skicka tillbaka enstaka delar, detta är inte negativt i längden dock.

Tänk på det såhär, om du köper en färdig märkesdator och den går sönder, då får du skicka in hela datorn. Om en del går sönder får du skicka in en del, oavsett vad man gör så är du oftast utan funktionell dator. Garantin får du per del och oftast brukar det vara ett år till livstid.

Eftersom det verkar så att din far inte är alltför munter till att ge sin son(?) en dator efter behov så kan det vara extra smart att tjäna in lite pengar från att köpa en färdig märkesdator till att köpa en dator i delar som du exempelvis bygger själv... eller så bygger företaget du beställer ifrån åt dig för en engånskostnad.

Säger inte att du måste men du får så mycket mer prestanda för pengarna. Från att se vad du har skrivit hittills angående din budget, dator 6000 och skärm max 2000kr så har du en hyfsad budget på totalt 8000kr som du kan komma lagom långt på. Är du inte allt för kräsen gällande grafik och skärm så kan du tjäna in lite mer, samma gäller med chassie.

Full HD(1920x1080) 27" skärm; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=714985

Detta är ett bra exempel på en skärm som är lite större och kan tilltala mer "okunniga" människor eller helt enkelt någon som inte har så stora krav. Priset är inte alls farligt, när vi börjar snacka IPS, TN 120Hz mm så går priset upp.

Detta är ett exempel på en IPS panel som är relativt billig; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802685

Fördelen mellan IPS och TN paneler(vanligast) är att IPS skärmar har markant bättre färgåtergivning. Låt oss veta vad du tycker!

Permalänk

Ok. Så här ligger det till så vitt jag vet. Jag kommer få min dator någon gång i Augusti-Oktober efter sommarlovet. Under den tiden ska jag försöka skaffa ett sommarjobb och kanske få jobba då och då där min pappa jobbar eller på något annat ställe. Eftersom att min pappa ska köpa vad nu min bror vill ha innan min dator så kommer pappa ha kunnat tjäna ihop runt 8-9 tusen fram till Augusti-Oktober. Jag kanske har tjänat 3-6 tusen. 6 tusen om jag får jobb i morgon och jobbar fram till Oktober 3 tusen någonting ifall jag får deltidsjobb här och där och det kanske tar ett tag för mig att få ett jobb.

Min budget kommer i alla fall vara MINST 10.000 kr och ifall jag har tur ligger den på upp till 13-15 tusen. Jag vet att budget skillnaden är stor så det kan vara lite svårt att hjälpa mig.

Detta kommer vara den första speldator med full HD skärm jag kommer ha. Min nuvarande dator som jag köpte för 2 år sen för 4 tusen är den bästa datorn jag någonsin ägt. Den har 1 kärna (AMD athlon 64) och ett sugit grafikkort, om den ens har något och inte bara får grafiken som kommer med i moderkortet. Min skärm är inte direkt den bästa heller.

Vad jag försöker säga är att jag inte riktigt kan svara på detta

Citat:

Fördelen mellan IPS och TN paneler(vanligast) är att IPS skärmar har markant bättre färgåtergivning. Låt oss veta vad du tycker!

eftersom att jag inte vet svaret. Jag antar att jag gillar skärmar som ser/tyder färger bättre men jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

Gillar ni mitt namn :P ?

Permalänk
Medlem

Är man inte van vid en IPS-skärm tycker man oftast att färgen på TN-paneler är bra nog.
Jag tycker inte att Datorkunnig ska lägga ner pengar på en IPS (då de är dyrare än TN), utan istället lägga dom på bättre hårdvara i datorn.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Intressant konversation^^ Men jag skulle säga att eftersom att det blir första "riktiga" speldatorn med lite kraft så köp en BenQ 24".

Om du nu inte har en full hd skärm idag så kommer du bli riktigt nöjd oavsett:)

Satsa mer på datorn "nu" och komplettera med en bättre skärm om du känner att den inte duger:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."