Permalänk
Medlem

TV - Vad köper man och varför?

Så har funderat på lite saker här nu gällande TV-apparater, som vanligt har det varit lägligt att inköpa en ny TV ett bra tag men har aldrig riktigt sett den där TV'n som man vill ha "no matter what". Skall jag köpa LCD eller Plasma, 50 eller 100Hz, får jag ut max via HDMI kopplat till dator osv. Dessa frågor surrar förnuvarande i mitt huvud, är katastrof med andra ord, har fler frågor än svar och ännu ingen TV som pryder mitt rum. Så nu vänder jag mig till er TV entusiaster efter professionell hjälp. Hjälp mig hitta en TV jag kan leva med!

Användningsområden;

- Vanligt TV-tittande
- Högupplöst film via datorn
- Framtidssäker för spelande(via konsol eller dator)
- Möjligen som datorskärm ibland

Krav;

- Full HD
- Närmare upp mot 37-42"(undantag kan göras)
- Kan kollas på i mörkt rum såsom ljust utan problem
- Betraktningsavstånd ca 2-2,5m beroende på TV'ns plats(platsen där jag kommer sitta är oförändrad)
- Prisgräns, ej högre än 5000kr

Oklarheter;

- 100Hz+ eller inte
- LCD eller Plasma
- Svärta
- Betraktningsvinkel
- Responstid
- Något jag har missat?

Permalänk
Medlem

Kolla på prisjakt de har en bra sökmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kolla på prisjakt de har en bra sökmotor.

Det är inte vad jag är ute efter, har spenderat dussin timmar där på jakt efter en bra TV. Är ute efter ERA åsikter kring mina frågetecken ovan, läste du ens vad jag postade?

Permalänk
Skrivet av zin:

Så har funderat på lite saker här nu gällande TV-apparater, som vanligt har det varit lägligt att inköpa en ny TV ett bra tag men har aldrig riktigt sett den där TV'n som man vill ha "no matter what". Skall jag köpa LCD eller Plasma, 50 eller 100Hz, får jag ut max via HDMI kopplat till dator osv. Dessa frågor surrar förnuvarande i mitt huvud, är katastrof med andra ord, har fler frågor än svar och ännu ingen TV som pryder mitt rum. Så nu vänder jag mig till er TV entusiaster efter professionell hjälp. Hjälp mig hitta en TV jag kan leva med!

Användningsområden;

- Vanligt TV-tittande
- Högupplöst film via datorn
- Framtidssäker för spelande(via konsol eller dator)
- Möjligen som datorskärm ibland

Krav;

- Närmare upp mot 37-42"(undantag kan göras)
- Kan kollas på i mörkt rum såsom ljust utan problem
- Betraktningsavstånd ca 2-2,5m beroende på TV'ns plats(platsen där jag kommer sitta är oförändrad)
- Prisgräns, ej högre än 5000kr

Oklarheter;

- 100Hz+ eller inte
- LCD eller Plasma
- Svärta
- Betraktningsvinkel
- Responstid
- Något jag har missat?

Som vanligt är svaret Plasma finns inget bättre svar sen så är specen olika på dem, aldrig dåligt med lägre input lag (blandas ej ihop med responstid) min 59" 3D Plasma har 10-15 i input lag och jag hoppas på att svärtan är bra då den fattas en engine som några andra av Samsung modellerna använder för förbättrad svärta men kan också vara ett försäljningstrick samt tänk på att en TV med 100hz vs 600hz är inte samma sak, min nya ska ha 600hz men fungerar inte på samma viss, länka några du kan tänkas köpa utifrån dem andra kriterierna så löser vi det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Vet inte om du har ställt frågan på http://www.minhembio.com..
Mycket trevlig sida..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Så har funderat på lite saker här nu gällande TV-apparater, som vanligt har det varit lägligt att inköpa en ny TV ett bra tag men har aldrig riktigt sett den där TV'n som man vill ha "no matter what". Skall jag köpa LCD eller Plasma, 50 eller 100Hz, får jag ut max via HDMI kopplat till dator osv. Dessa frågor surrar förnuvarande i mitt huvud, är katastrof med andra ord, har fler frågor än svar och ännu ingen TV som pryder mitt rum. Så nu vänder jag mig till er TV entusiaster efter professionell hjälp. Hjälp mig hitta en TV jag kan leva med!

Användningsområden;

- Vanligt TV-tittande
- Högupplöst film via datorn
- Framtidssäker för spelande(via konsol eller dator)
- Möjligen som datorskärm ibland

Krav;

- Närmare upp mot 37-42"(undantag kan göras)
- Kan kollas på i mörkt rum såsom ljust utan problem
- Betraktningsavstånd ca 2-2,5m beroende på TV'ns plats(platsen där jag kommer sitta är oförändrad)
- Prisgräns, ej högre än 5000kr

Oklarheter;

- 100Hz+ eller inte
- LCD eller Plasma
- Svärta
- Betraktningsvinkel
- Responstid
- Något jag har missat?

Har sålt tvs i min förra karriär och har upplevt at LED är det naturliga valet, klar svärta och drar lite mindre ström än plasma exempelvis (plasma drogmer ström förr i tiden men har blivit bättre)
har själv en LED och är väldigt nöjd. 100Hz är väl att föredra, men gå inte på säljknepet med 600Hz det existerar inte(?) de blinkar bara pixeln 10 ggr/Hz så det är troligtvis bara 60Hz vad jag har läst...

Betrakningsvinkeln bruakr lgga på 178 grader så nästan 180 alltså...så inget att oroa sig för. resp.tid runt 8ms.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Köp en LED tv, gärna 100Hz eftersom iaf jag ser att 50Hz är lite "släpande" (men över 100 ser jag ingen skillnad).

Storleken är lite skitsamma man vänjer sig vid tvn oavsett storlek IMHO.

Framtidssäker är svårt. Skulle gissa på att du kanske ska fundera på nätverkskontakter i TV.

Strunta för guds skull i 3D. Det är jag övertygad om att vi slipper om några år.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Så har funderat på lite saker här nu gällande TV-apparater, som vanligt har det varit lägligt att inköpa en ny TV ett bra tag men har aldrig riktigt sett den där TV'n som man vill ha "no matter what". Skall jag köpa LCD eller Plasma, 50 eller 100Hz, får jag ut max via HDMI kopplat till dator osv. Dessa frågor surrar förnuvarande i mitt huvud, är katastrof med andra ord, har fler frågor än svar och ännu ingen TV som pryder mitt rum. Så nu vänder jag mig till er TV entusiaster efter professionell hjälp. Hjälp mig hitta en TV jag kan leva med!

Användningsområden;

- Vanligt TV-tittande
- Högupplöst film via datorn
- Framtidssäker för spelande(via konsol eller dator)
- Möjligen som datorskärm ibland

Krav;

- Full HD
- Närmare upp mot 37-42"(undantag kan göras)
- Kan kollas på i mörkt rum såsom ljust utan problem
- Betraktningsavstånd ca 2-2,5m beroende på TV'ns plats(platsen där jag kommer sitta är oförändrad)
- Prisgräns, ej högre än 5000kr

Oklarheter;

- 100Hz+ eller inte
- LCD eller Plasma
- Svärta
- Betraktningsvinkel
- Responstid
- Något jag har missat?

vad jag har hört så om du ska ha en billig tv runt den storleken som du säger så kör på lcd.. Plasma blir det självklara valet när man går upp över 50" och om tv'n ska användas i en någorlunda mörkt rum. överlag så är plasma bättre på alla sätt förutom att dom drar lite mer ström men idag så är skillnaden extremt liten..

sen allt som har med färger, svärta osv är bättre på plasma så länge men inte sitter i ett ljust rum..

men med tanke på att du är ute efter en tv i storleken 37"-42" och vill ha en billigare tv så kör på en lcd tv så kommer du att bli nöjd...

sen vilken det skulle jag gå ner till dom butiker du har i närheten och fråga säljarna där.. MEN gå till flera olika butiker och olika säljare då många säger olika och det gäller att prata med så många som möjligt och sedan göra ett eget beslut från all info man har fått av alla säljare

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har själv haft både Plasma & LCD. Nu senast efter flytt så blev det självklara valet en Plasma pga, att jag tycker svärtan är så pass mycket bättre - svart är verkligen svart om man jämför med de LCD apparater i samma segment.
Tycker även responstiden vart viktig när det gällde konsol spelande och där vart just den Panasonic plasman jag köpte underbar.
Som föregående talare så har jag en FullHD, 100hz plasma utan 3D då jag tyckte bara det vart jobbigt och sitta och titta på filmer med glasögon som i mitt tyckte inte tillförde så mycket till upplevelsen.
Det jag gjorde var att jag satte upp en max budget och började sedan kolla vilka apparater som man kunde få inom den budgeten jag la upp. Sedan läste jag så mycket recensioner som möjligt för att bilda mig en uppfattning om bristerna och fördelarna innan jag själv gick in och jämförde de olika panelerna i butik. Man bör också tänka på att ljuset inne i de stora butikerna inte är densamma som den man har hemma. Så det är lite klurigt att verkligen se hur de kommer se ut hemma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Har sålt tvs i min förra karriär och har upplevt at LED är det naturliga valet, klar svärta och drar lite mindre ström än plasma exempelvis (plasma drogmer ström förr i tiden men har blivit bättre)
har själv en LED och är väldigt nöjd. 100Hz är väl att föredra, men gå inte på säljknepet med 600Hz det existerar inte(?) de blinkar bara pixeln 10 ggr/Hz så det är troligtvis bara 60Hz vad jag har läst...

Betrakningsvinkeln bruakr lgga på 178 grader så nästan 180 alltså...så inget att oroa sig för. resp.tid runt 8ms.

Led har sämre färger och svärta än en plasma. Led har bättre ljus.
Antar att du sålde i en butik med lampor i taket.

600 hz betyder det att ljuset pulserar 600 ggr i sekunden för att motverka ghosting.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Köp en LED tv, gärna 100Hz eftersom iaf jag ser att 50Hz är lite "släpande" (men över 100 ser jag ingen skillnad).

Storleken är lite skitsamma man vänjer sig vid tvn oavsett storlek IMHO.

Framtidssäker är svårt. Skulle gissa på att du kanske ska fundera på nätverkskontakter i TV.

Strunta för guds skull i 3D. Det är jag övertygad om att vi slipper om några år.

Har ju mer med avståndet till Tv:n att göra vad man väljer för storlek.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Led har sämre färger och svärta än en plasma. Led har bättre ljus.
Antar att du sålde i en butik med lampor i taket.

600 hz betyder det att ljuset pulserar 600 ggr i sekunden för att motverka ghosting.

Är det inte fortfarande lite risk för att det ska bränna fast i en plasma?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

tänk på att 600hz tv är fejk som ovanstående skriver, har för mig att varje pixel pulserar i otakt i en lägre hastighet som bara ger en mer flytande upplevelse så att säljarna kan kalla det som 600hz . så köp minst 60hz tv i riktiga hz eller 100hz så blir du nöjd

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Är det inte fortfarande lite risk för att det ska bränna fast i en plasma?

Gud nä, när var det plasma hade senaste problem med det? tror var när karl gustav XV reagerade

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Läs minhemmabio forumet, finns mycket kunskap där.

Jag satt i samma sits som du innan och bestämde mig för en VT30 plasma från Panasonic, nackdelarna med plasman är storleken(dom är tjockare och tyngre), drar mer ström och sen är svart inte 100% svart, dock så är färgerna och kontrasterna bättre än LCD och LED som jag har jämfört med.

Det som jag kunde är om man vill ha en bra bakgrundsbelyst LCD är att de kostar skjortan, Edge belysta är de som är vanligast idag, dom är snygga, smala och har bra färger dom med men sitter du i ett mörkt rum så ser du hur illa dom är så undvik Edge belysta LED skärmar.

När det gäller in bränning av plasma så är mycket beroende på kvalitet och märke, panan som jag köpte har inga problem med det och då sitter jag mycket med min htpc och ps3. Men vad jag har läst så har vissa problem med tillfällig in bränning på LG och div. andra märken. Permanenta in bränningar på plasmor är väldigt sällsynta överlag.

En bra sak som du kan göra är att sticka till Hifiklubben om du kan, vissa av dessa butiker har sina tv appareter uppställda i mörka utrymmen, t ex Hifiklubben på Skånegatan i Göteborg släckte nästan hela butiken för min skull och då kunde man se hur alla apparater uppförde sig och även backlight bleedingen på led skärmarna.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk

Ok tråden "börjar" likna lite som den där trådskaparen undrade om dyrare HDMI kablar är bättre än billigare, och återigen ska jag hoppa in och klargöra lite saker fast inte lika långtext då jag snart ska hämta min Galaxy Note iaf...

Plasma lider ytterst lite av inbränning,finns undantag på billigare skitmärken så är den tillfällig så slopa det skitsnacket, tack. Finns även inbyggda verktyg och vissa kör en statisk bild när där inte finns rörliga bilder för att förhindra det ännu mer.
Plasmas 600hz sub-field menar i enkla termer är att den får enskilda bildelement (punkter) att blinka 10 gånger per seckund alltså 60*10 därav 600hz som får våra ögon att tycka det flyter på bättre.
Plasma drar mer ström ja, men spelar den ökningen roll? man kan tänka att den genererar mer värme istället
Plasma "har" haft problem att använda som monitor pga den native upplösningen som lcd har i fördel
Plasma har bättre betrakningsvinkel än LCD
Plasma svärtan bättre pga när LCD släcker så sker där endå ett läckage i pixlarna
Plasma tenderar att prestera bättre i mörkare omgivning och LCD tvärtom undantag LCD LED

LCD FÖRDELAR
LCD har oftast har bättre native upplösning därav rekommenderad som monitor till datorn
LCD Drar mindre ström
LCD Är lättare
LCD Tenderar att prestera bättre i ljusare omgivning och plasma tvärtom undantag LCD LED
Och om det är en fördel så finns LCD under 40"

Reserverar mig för ev stavfel m.m undantag gällande om att informationen skulle vara felaktig.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svaren!

Har kollat lite på följande TV-apparater.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=857488,898834,891572

Den sistnämnda(Samsung UE40D5004) har min bror och den verkar attraktiv den med, har dock inte kollat på hans TV så mycket för att bilda mig en egen uppfattning gällande bildkvalité mm.

Dock i produkbeskrivningen står det 100Hz, men enligt prisjakt även CMR Hertz vilket jag läste på lite om. Verkar utifrån eftersökningar att ögat inte märker någon skillnad CMR Hertz och vanliga Hz, kanske någon vill fylla ut med lite mer information och åsikter kring detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxicstone:

Ok tråden "börjar" likna lite som den där trådskaparen undrade om dyrare HDMI kablar är bättre än billigare, och återigen ska jag hoppa in och klargöra lite saker fast inte lika långtext då jag snart ska hämta min Galaxy Note iaf...

Plasma lider ytterst lite av inbränning,finns undantag på billigare skitmärken så är den tillfällig så slopa det skitsnacket, tack. Finns även inbyggda verktyg och vissa kör en statisk bild när där inte finns rörliga bilder för att förhindra det ännu mer.
Plasmas 600hz sub-field menar i enkla termer är att den får enskilda bildelement (punkter) att blinka 10 gånger per seckund alltså 60*10 därav 600hz som får våra ögon att tycka det flyter på bättre.
Plasma drar mer ström ja, men spelar den ökningen roll? man kan tänka att den genererar mer värme istället
Plasma "har" haft problem att använda som monitor pga den native upplösningen som lcd har i fördel
Plasma har bättre betrakningsvinkel än LCD
Plasma svärtan bättre pga när LCD släcker så sker där endå ett läckage i pixlarna
Plasma tenderar att prestera bättre i mörkare omgivning och LCD tvärtom undantag LCD LED

LCD FÖRDELAR
LCD har oftast har bättre native upplösning därav rekommenderad som monitor till datorn
LCD Drar mindre ström
LCD Är lättare
LCD Tenderar att prestera bättre i ljusare omgivning och plasma tvärtom undantag LCD LED
Och om det är en fördel så finns LCD under 40"

Reserverar mig för ev stavfel m.m undantag gällande om att informationen skulle vara felaktig.

Så. Finns det någon du skulle rekommendera? Du verkar pro! <3

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Gud nä, när var det plasma hade senaste problem med det? tror var när karl gustav XV reagerade

Ska helst köra in en ny plasma för att motverka det. För tydligen ska inbränningsr på nya paneler vara vanligt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

En sak man bör tänka på innan man säger att plasma drar mer ström.. slå ut det på ett år plasma vs lcd.. då plasman drar mest ström när den visar vitt, LCD drar alltid lika mycket ström oavsett färger. Så under 1 år skilljer det inte så mycket.. plasman drar mer men det handlar väl om 50:- på ett år eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

tänk på att 600hz tv är fejk som ovanstående skriver, har för mig att varje pixel pulserar i otakt i en lägre hastighet som bara ger en mer flytande upplevelse så att säljarna kan kalla det som 600hz . så köp minst 60hz tv i riktiga hz eller 100hz så blir du nöjd

100Hz är också fake. Man visar samma bild 2 gånger alt lägger till en påhittad bildruta.

Permalänk
Medlem

Det flesta TV-apparaterna idag har klart godkänd bild och kommer göra dig nöjd.
En sak som i mitt tycke är viktigt är att det är 100Hz vilket annars kan göra dig trött i ögonen vid filmtittande, samt FullHD ifall du ska koppla TVn till datorn.
Annars när jag kollar på TV testar jag alltid menyn, samt ifall den bytar kanal snabbt. Vissa TV har tex. svart skärm i 2 sec vid kanalbyte vilket jag kan tycka är skitstörigt när man slötittar.

Jag hade nog tagit en titt på denna TVn. Har själv en Samsung LED och är skitnöjd iaf.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Priser på TV varierar dock väldigt kraftigt så det kan vara värt att titta runt i olika affärer samt hålla koll på reklamtidningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

100Hz är också fake. Man visar samma bild 2 gånger alt lägger till en påhittad bildruta.

Mmm... Eller hur? Ställ en 50Hz TV och en 100Hz bredvid varandra och säg att du inte ser skillnad.
600Hz subfield är på sitt sätt fejk det med, men hur som haver blir det mer behagligt att titta på.

Permalänk
Medlem

100Hz används inte vid film Du måste mena tv?

Permalänk
Medlem

Gå in på din lokala handlare som säljer TV-apparater. Titta runt där och titta på hur bilden flyter/inte flyter ÄVEN om det är 600Hz eller 100hz.
Det spelar INGEN roll om det är nått av dom för det handlar om grafik processorn i TV om det flyter på eller inte.
Bara för att det är bra uppdatering på bilden så betyder inte det att det flyter på. Så titta inte blint på spec:en när du tittar på Prisjakt. Gå och titta på massa olika apparater och se hur stor skillnad det kan vara mellan 2 som det står att dom har samma spec:s.

Sedan ska du inte bry dig om det står att det är LED eller LCD. Det är båda LCD till 99% av fallen. Skillnaden i LED och LCD är att det är LED "sidobelysta" men fortfarande LCD panel i dom. Om du ska ha en "ren" LED så får du punga ut mycket mer för samma storlek på TVn.

Har tyvärr inte nån bra TV att rekommendera såhär rakt upp och ner men det finns säkert andra som är pålästa som kan göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Mmm... Eller hur? Ställ en 50Hz TV och en 100Hz bredvid varandra och säg att du inte ser skillnad.
600Hz subfield är på sitt sätt fejk det med, men hur som haver blir det mer behagligt att titta på.

Ja det är så det fungerar. Antingen så visar man samma bildruta flera gånger eller så använder man interpolering för att räkna ut "nya" bildrutor.
Min plasma visar samma bildruta flera gånger. Det är vanligt att LCD använder interpolering därav 240Hz, 400Hz osv.

100Hz används bara vid PAL. Tittar du på Bluray så visas det inte i 100Hz. Isf blir det ryckigt för det är inye jämt delbart med 24. NTSC är inte heller jämnt delbart med 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag hade sparat ihop lite mer pengar å skaffat den här när den släpps. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177814

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag hade nog tagit en titt på denna TVn. Har själv en Samsung LED och är skitnöjd iaf.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=851099,891572

Den enda markanta skillnaden mellan de två TV apparaterna förutom priset skulle då vara nätverksanslutning och CEC, dock huruvida om jag har användning av det är en bra fråga.

Skrivet av zin_90:

Tackar för alla svaren!

Har kollat lite på följande TV-apparater.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=857488,898834,891572

Den sistnämnda(Samsung UE40D5004) har min bror och den verkar attraktiv den med, har dock inte kollat på hans TV så mycket för att bilda mig en egen uppfattning gällande bildkvalité mm.

Dock i produkbeskrivningen står det 100Hz, men enligt prisjakt även CMR Hertz vilket jag läste på lite om. Verkar utifrån eftersökningar att ögat inte märker någon skillnad CMR Hertz och vanliga Hz, kanske någon vill fylla ut med lite mer information och åsikter kring detta.

För att återgå till topic

Permalänk
Skrivet av zin:

Så har funderat på lite saker här nu gällande TV-apparater, som vanligt har det varit lägligt att inköpa en ny TV ett bra tag men har aldrig riktigt sett den där TV'n som man vill ha "no matter what". Skall jag köpa LCD eller Plasma, 50 eller 100Hz, får jag ut max via HDMI kopplat till dator osv. Dessa frågor surrar förnuvarande i mitt huvud, är katastrof med andra ord, har fler frågor än svar och ännu ingen TV som pryder mitt rum. Så nu vänder jag mig till er TV entusiaster efter professionell hjälp. Hjälp mig hitta en TV jag kan leva med!

Användningsområden;

- Vanligt TV-tittande
- Högupplöst film via datorn
- Framtidssäker för spelande(via konsol eller dator)
- Möjligen som datorskärm ibland

Krav;

- Full HD
- Närmare upp mot 37-42"(undantag kan göras)
- Kan kollas på i mörkt rum såsom ljust utan problem
- Betraktningsavstånd ca 2-2,5m beroende på TV'ns plats(platsen där jag kommer sitta är oförändrad)
- Prisgräns, ej högre än 5000kr

Oklarheter;

- 100Hz+ eller inte
- LCD eller Plasma
- Svärta
- Betraktningsvinkel
- Responstid
- Något jag har missat?

100Hz, 200Hz, 500Hz osv är nästan bara skit. Filmer är inspelade i 24p så det spelar ingen roll. Tycker själv att det är jobbigt att titta på en tv med 500Hz. Så slår alltid av det förutom om jag kollar på sport.

LED VS PLASMA

Plasma
+ Färger
+ Svärta
+ Kontrast
+ Oftast lägre pris
- Inbränning (har blivit bättre än tidigare)
- Storlek (är oftast större än Lcd)

Lcd
+ Design
+ Storlek
+ Strömförbrukning
- Bilden överlag i jämförelse med plasma.

SVÄRTA
Du vill ha så bra svärta som möjligt. Har du dålig svärta så kommer det som ska vara svart att bli en svart/gråaktig färg.

BETRAKTNINGSVIKEL

Nu förtiden är det inget problem. Så länge tv har 160+ grader så är det lugnt.

RESPONSTID
Viktigt om du spelar spel. I film så gör det inte någon större skillnad, men i spel så kan det bli en avgörande faktor om du dör eller inte (i spelet )
2 ms är bra!

Sen finns frågan om 3d, smart tv mm.

3D tycker jag LG gör bäst då det är passiv teknik som används.
Smart tv är Samsung på toppen.
Bild så är Panasonics Plasmor med THX läge klart bäst

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Sedan ska du inte bry dig om det står att det är LED eller LCD. Det är båda LCD till 99% av fallen. Skillnaden i LED och LCD är att det är LED "sidobelysta" men fortfarande LCD panel i dom. Om du ska ha en "ren" LED så får du punga ut mycket mer för samma storlek på TVn.

100% av fallen. Är alltid en LCD panel i en LED tv. LED är bara typen av ljus.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken