Permalänk
Medlem

Tips på tysta fläktar

Jag tänker byta ut standardfläktarna i mitt HAF X chassi med syfte att göra datorn så tyst som möjligt. Vilka fläktar skulle ni rekommendera till någon som sätter tysthet före ren kylningsförmåga?

Permalänk
Medlem

Slip stream, 800 RPM är nästan knäpptysta och fortfarande bra luftflöde.

Budget och storlekar kan ju dock vara bra att nämna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Noctua !

Visa signatur

I7 990X | Rampage III Extreme | Dominator GT 2000MHZ 3x4GB | Enermax Revo 85+ 1250W | GTX 690 | OCZ Vector 512GB | W7 Ultimate 64 | NH-U12P SE2 | Fortress FT02 B | Xonar Essence STX | A-5VL | GLE 430 | G502| Ducky Shine 2| Asus Rog Swift |
HTPC: Antec Solo II | Seasonic X-750 | Asus P8Z68-V Pro gen.3 | Win7 Prof 64 | I7 2700 K | Noctua NH-U9B SE2 | GSKILL 2133 16 GB | HD 7850 | Asus Xonar ST | Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Slip stream, 800 RPM är nästan knäpptysta och fortfarande bra luftflöde.

Budget och storlekar kan ju dock vara bra att nämna.

Som sagt så är Scythes Slip Stream väldigt bra fläktar. Samma med Nexus Real Silent.

Skrivet av jallelund:

Nej, de är varken speciellt bra eller prisvärda.

Permalänk
Medlem

Säger som ovan: Scythes Slip Stream

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Slip stream, 800 RPM är nästan knäpptysta och fortfarande bra luftflöde.

Budget och storlekar kan ju dock vara bra att nämna.

Så här ser fläktplatserna ut i HAF X chassit (ska bara byta ut de som det står "installerad" på"):

Angående budget har jag inga speciella restriktioner. Slip Stream verkar grym, men fläktarna i mitt chassi är väldigt stora och Slip Stream verkar endast finnas i mindre dimensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Så här ser fläktplatserna ut i HAF X chassit (ska bara byta ut de som det står "installerad" på"):

http://forumbilder.se/images/099201244143P378b.jpg

Angående budget har jag inga speciella restriktioner. Slip Stream verkar grym, men fläktarna i mitt chassi är väldigt stora och Slip Stream verkar endast finnas i mindre dimensioner

Det finns inte många bra fläktar alls i de större storlekarna, HAF X är ett väldigt dåligt chassi för att få riktigt låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det finns inte många bra fläktar alls i de större storlekarna, HAF X är ett väldigt dåligt chassi för att få riktigt låg ljudnivå.

Det har du nog rätt i, och det verkar nästan omöjligt att hitta 23cm fläktar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

De där två första tror jag inte passar i HAF X chassit, eller kan jag ersätta 230mm fläkten med 220mm/225mm utan problem?

Permalänk
Medlem

Tycker du borde kolla in enermax magma, visst de är 120mm men de flyttar mera luft än vad yate loon 220mm gör samt gör det på en lägre ljudnivå, har själv sånna och är nöjd med dem. Sen är Artur riktigt trevlig på coolingstuff, dock vet jag inte ifall slotsen för dina större fans kan fästa en 120mm men du kan alltid ha den på din 140mm
http://www.coolingstuff.se/p/212/enermax-ucma12-magma

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Tycker du borde kolla in enermax magma, visst de är 120mm men de flyttar mera luft än vad yate loon 220mm gör samt gör det på en lägre ljudnivå, har själv sånna och är nöjd med dem. Sen är Artur riktigt trevlig på coolingstuff, dock vet jag inte ifall slotsen för dina större fans kan fästa en 120mm men du kan alltid ha den på din 140mm
http://www.coolingstuff.se/p/212/enermax-ucma12-magma

Vad baserar du dina åsikter på om fläktarnas ljudnivå samt luftflödesnivå? Inte tillverkarnas specifikationer hoppas jag, de stämmer i princip aldrig.

Permalänk
Medlem

Det låter när det blåser och ju mer det blåser desto mer låter det. Det går alltså inte att flytta luft ljudlöst. Hur mycket din dator kommer att väsnas beror mest på ditt chassi. Har du bra luftflöde och dessutom ljuddämpande mattor så får du en relativt tyst dator.

Annars brukar man utgå ifrån att ju större fläkt, desto tystare blir den. Det beror på att en stor fläkt kan flytta mer luft med ett lägre varvtal än en liten dito.

Så frågan är - är det klickande och rasslande ljud som stör dig? I så fall kommer du att få en längre ljudnivå genom att köpa nya fläktar. Men är det ett susande och vinande ljud av luft som stör dig, så kommer din dator bara att bli tystare om du köper en fläkt med lägre varvtal. Risken finns dock att du får en mer högljud dator om du köper chassifläktar med lägre varvtal, pga att temperaturen i lådan då stiger, vilket gör att fläktarna på grafikkort och cpu snurra ännu fortare.

Att byta ut sina chassifläktar är alltså inte synonymt med att få en tystare dator. Slip stream, 800 RPM är säkert jätte tyst. Men ett byte till dem behöver inte innebära att din dator blir tystare. Den kommer bara bli tystare om du redan har låga temperaturer i chassit och därför kan kosta på dig en värmeökning, utan att andra fläktar behöver jobba mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

De där två första tror jag inte passar i HAF X chassit, eller kan jag ersätta 230mm fläkten med 220mm/225mm utan problem?

Vad har du för kylare på din cpu?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

noctua säger jag , extremt vädbyggda och stabila

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
99:e percentilen

Jag tycker att 200 mm-fläktarna i HAF X redan är väldigt tysta. Köp en fläktkontroller istället så att du kan sänka hastigheten eller stänga av dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vad har du för kylare på din cpu?

H50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

De va ju synd. Hade du haft en kylare i stil med Thermalright HR-02 Macho eller Scythe Orochi för dom klarar av att kyla din cpu passivt när den är i original klock. Scythe Orochi klarade av min i7 920 @ 4,3Ghz i ett HAF 922 med bara de två stora läktarna samt en Scythe 140mm fläkt i golvet @ 800rpm och en scythe slipstream ut bak @ 800rpm och höll tempel under 74 grader i IBT.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]